چگونه خوب صحبت کنیم؟ سلسله نکات تخصصی سخنوری از فریبا علومی یزدی

سخنوری در کنفرانس ها ويژه سخنرانان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

سلسله نکات تخصصی سخنوری از فریبا علومی یزدی

چگونه خوب صحبت کنیم؟ چطور درست صحبت کنیم ؟

در این قسمت از هزارو یک نکته مجریگری و سخنوری ما نکات را به صورت تخصصی مطرح نموده و یک به یک آنها را توضیح می دهیم. این نکات برای اولین بار است که انتشار می یابد و تنها در کلاس های سخنوری من تدریس می شود. از آن جایی که خیلی از شما عزیزان و سروران ارجمند فرصت و یا امکان حضور در سمینار های من را ندارید این نکات را در سایت قرار دادم تا حد اکثر استفاده را ببرید  و  ضمانت من در ارتقاء سخنوری خود را استحکام بخشید.

چگونه خوب صحبت کنیم؟سلسله نکات تخصصی سخنوری

 این نکات بیشتر عملی هستند و این اطمینان به شما داده می شود شما در راه پیشرفت به فتح قله های سخنوری گام می نهید. به زودی جوانه های رویش سخن و سخنوری را در بیان اندیشه های نابتان خواهید دید.

تا جایگاه ده سخنور اول ایران با ما باشید.

همه ی کسانی که سخنرانی دارند از جمله سخنرانان کنفرانس ، اساتید و معلمان و مجریان و حتی کسانی که در جمع های خصوصی و اعیاد و عروسی ها می خواهند به ایراد سخنرانی بپردازند می توانند از این مباحث حداکثر استفاده را ببرند.


سرفصل ها / فنون سخنوری ویژه سخنرانان /استفاده از مطالب زیر در کلاس های سخنوری تنها با مجوز کتبی ناشر قابل استفاده می باشد.

چناچه شما خواهان سخن گفتن در مراسم هستید توصیه می شود قبل از شروع نکات تخصصی سخنرانی ، این مطالب را ببینید :  آیین تشریفات کنفرانس های ملی و بین المللی


سلسله نکات تخصصی سخنوری ویژه سخنرانان حرفه ای  و سخنرانان کنفرانس و سمینار

1-مشاهده و ارزیابی مخاطبان از جانب سخنران

پيش از اينکه شروع به سخنرانی کنيد مشاهده مخاطبان ، می تواند در اندازه گيری ميزان گرايش و توجه مخاطبان به شما کمک کرده و با فضای حاکم در بين حاضران شما را آشنا سازد. شما شاید برای اولین بار است در جمع این مخاطبان به سخنرانی می پردازید. بنابر این به نکات زیر توجه نمایید و آنها را به خاطر بسپارید.

 


2-در سخنرانی مراقب آنچه می گوييد باشيد.

بسيار مهم است که در سخنرانی تان مراقب آنچه می گوييد باشيد.

لغات و گفتار اشتباه می تواند اعتبار شما را تحت تاثير قرار داده و هر تاثير مثبتی که سخنان شما می توانست داشته باشد را از بين ببرد.

من این مبحث را با دو سوال آغاز می کنم :

چگونه می توانيم از معذرت خواهی به خاطر آنچه که می گوييم اجتناب کنيم؟

چگونه می توانيم مطمئن باشيم که آنچه که در سخنرانی می گوييم می تواند اعتبار و اطمينان قابل قبولی برای ما از جانب مخاطبان مهيا سازد؟

 


3-کنترل وقایع غیر منتظره در سخنرانی

ممکن است به خوبی برای سخنرانی خود آماده باشيد اما هنوز هم در هنگام سخنرانی با اشتباهات و مشکلاتی روبرو شويد و آن نيز به خاطر وقايع غير منتظره و غير قابل پيش بينی است. در اينجا نکاتی را برای کنترل کردن اين وقايع آورده ايم.

 


4- مخاطبان نمی توانند چيز زيادی را به خاطر بسپارند!

مخاطبان یک سخنرانی چه چیزهایی را به خاطر می سپارند؟

بسيار ساده لوح هستيم اگر فکر کنيم که مخاطبان هر آنچه را که می گوييم به خاطر می سپارند.

اين اتفاق هرگز رخ نمی دهد. خوش بينانه ترين حالت اين است که انتظار داشته باشيم مخاطبان نکات کليدی و داستان هايی را که برايشان تعريف می کنيم به خاطر بسپارند. به هر حال، با تکنيک هايی که در زير به آنها اشاره خواهيم کرد می توانيد شانس اينکه مخاطبان مطالب بيشتری را در ذهن خود نگه دارند را افزايش دهيد.

در آن صورت است که وقتی مخاطبان فرم ارزشیابی سخنرانان را تکمیل می کنند نام شما را بیشتر از دیگران به یاد خواهند آورد و به شما امتیاز عالی می دهند.

 


5- خودداری از صحبت های خشک و جدی در سخنرانی

از اينکه صحبت هايتان خشک و جدی شود خودداری کنيد.

اگر شما زياد سخنرانی می کنيد، لحظاتی وجود دارند که ممکن است احساس کنيد که صحبت هايتان کسل کننده می شوند و  شور و ذوقی در کلامتان وجود ندارد. اگر اين گونه شود نياز داريد که از موضوعات جديدی که باعث ايجاد شوق در شما می شوند استفاده کنيد و بنابراين سخنرانی خود را مهيج تر کنيد.

 


6ارائه سخنرانی در شرايط دشوار 

به عنوان يک سخنران، جلب توجه کردن از مخاطبان در هر شرايطی کار دشوار و پيچيده ای است. ذهن هر يک از مخاطبان بر روی موضوع خاصی متمرکز است، بعضی بر روی خانواده، بعضی بر روی دوستان و عده ای بر روی مسائل اجتماعی و يا شخصی زندگی خود می انديشند. عده ای دیگر به فکر بلیط و پرواز هستند و فکر می کنند مبادا از پرواز جا بمانند.

شما به عنوان يک سخنران چه کارهايی  می توانيد در جهت متمرکز کردن تمام حواس به موضوع مورد بحث خود انجام دهيد؟

 


7- نحوه به کارگيری بروشور در سخنرانی

آيا تا به حال  دقايق اوليه سخنرانی خود را به خاطر اينکه حواستان به يادداشت هايی که از قبل تهيه کرده ايد معطوف شده است؛ از دست داده ايد؟

اين مشکل رايجی است که بسياری از ما با آن روبرو شده ايم. از نظر بسياری از سخنرانان اين اوراق برای فهم بهتر مطالب به مخاطبان ضروری است، در عين حال يکی از بزرگترين منابع گيج کننده و پرت کننده حواس در طول سخنرانی محسوب می شود. چگونه می توانيم از دست نوشته های خود به شکل موثر و مفيد استفاده کنيم؟

بهترين حالت اين است که در شروع سخنرانی به مخاطبان خود بگوييد که يک نسخه کامل از خلاصه صحبت های خود، محصولات و يا ايده ها را در پايان سخنرانی خود  در اختيار آنها قرار خواهيد داد.

 


8-قدرت پيش بينی در سخنرانی حرفه ای

همه ما می دانيم برای اينکه راننده با دقت و با احتياطی باشيم، نيازمند اين هستيم که هميشه پيش بينی کنيم. وقتی ببينيم که جلوتر از چراغ راهنمايی ماشين ها توقف کرده اند، می توانيم پيش بينی يک مشکل ترافيکی را داشته باشيم. اگر می خواهيم از تقاطعی عبور کنيم، قبل از رسيدن به تقاطع خوب دقت می کنيم تا عابر پياده و يا وسيله نقليه ديگری وارد نشود. همين طور اگر بخواهيم سخنران خوبی باشيم، بايد نيازمند داشتن قدرت پيش بينی خوبی باشیم.

 


9- ارتقاء سخنرانی در هر مرحله ای لازم است

بسياری از شما که درحال خواندن اين مطالب هستيد سخنرانان با تجربه و تاثير گذاری هستيد. اما مانند هر مهارت ديگری که نياز به بهتر شدن دارد، در سخنرانی هم بايد مهارت های خود را روز به روز بهتر از قبل کنيد و کار خود را پيشرفت دهيد. در اينجا چند پيشنهاد برای سخنرانان خوب برای اينکه موثرتر و بهتر باشند آورده ام.

 


10- تریک تند گویی در سخنرانی

تند گویی در سخنرانی حرفه ای

يک راه برای جلب توجه مخاطبان اين است که ميزان سرعت خود را در گفتارتان افزايش دهيد.

مطمئنا برای اينکه مخاطبان بتوانند متوجه صحبت های شما شوند و پيامتان را دريافت کنند، بايد به اندازه کافی آهسته صحبت کنيد ولی در بعضی مواقع تنها راه انتقال پيام اين است که صحبت های خود را آرام و شمرده شمرده بيان کنيد، به خصوص زمانی که مخاطبان شما آشنايی کمی با زبان سخنرانی دارند و زبان سخنرانی به عنوان زبان دوم آنها تلقی شود.


 

11- ابراز احساسات در خلال سخنرانی از فریبا علومی یزدی

احساسات خود را در خلال گفته هايتان ابراز کنيد.

يکی از اولين نگرانی های سخنرانان در طول ارائه سخنرانی اين است که مطمئن شوند احساس خود را در خلال بيانات خود به مخاطبانشان انتقال داده اند.

در سخنرانی، دلايل استقرايی بهترين راه برای ايجاد احساس در مخاطبان است؛ در اين روش دلايل از کل به جزء می باشند. ما همواره می خواهيم که بخش اصلی سخنرانی خود را با تاييد و اثبات ادعای خود يا کليت بخشی آغاز کنيم.

 


12-اقدامات مفید بعد از انجام سخنرانی

معمولا آماده سازی قبل از سخنرانی به ايجاد يک سخنرانی موثر می انجامد. اما اگر زياد سخنرانی می کنيد، آنچه را بعد از سخنرانی انجام می دهيد می تواند به شما کمک کند که سخنران خوب و تاثير گذاری باشيد.

 


13- مخاطبان را نرنجانيد!

دقت کنید به عنوان سخنران مخاطبان را نرنجانيد!

هيچ سخنرانی دوست ندارد که باعث آزار و رنجش مخاطبان باشد، اما در هنگام سخنرانی بعضی افراد مورد آزار واقع می شوند. يک سخنران برای جلوگيری از آزار و اذيت مخاطبان چه کارهايی می تواند انجام دهد؟

در اينجا چند راه کار برای چگونگی برخورد با مخاطبان بدخلق و خشمگين را برای اينکه کمتر مورد اذيت و آزار واقع شوند آورده ايم.

 


14-حق مطلب را بجا آورید.

به عنوان یک سخنران حرفه ای حق مطلب را بجا آورید.

معنا در مردم است نه در لغات و عبارات. بنابراين وقتی در حال مکالمه با مخاطب خود هستيد، لغاتی را به کار گيريد که برای هر دوی شما يک معنی مشابه را می دهند.

افرادی که به سخنانتان گوش می دهند تفاسير مختلفی از گفته های شما خواهند داشت! می توانيد از نکات زير برای اينکه حتی الامکان معنای درست پيام خود را انتقال دهيد استفاده کنيد.

 


15 هفت ايده برای ايجاد رابطه صميمی در موقع سخنرانی

ايجاد کردن رابطه صميمی بين مخاطبان راهی برای شروع سخنرانی است. با اين کار به مخاطبان کمک می کنيد تا احساس راحتی بيشتری داشته باشند، درک بهتری از صحبت هايتان داشته و حس همکاری بيشتری داشته باشند. همچنين باعث ايجاد فضای گروهی و ايجاد انگيزه و علاقه بين گروه های مختلف می شود.

با ايجاد رابطه صميمی پيش از سخنرانی، مخاطبان می توانند جزئياتی را درباره خود در اختيار يکديگر بگذارند، و تشويق می شوند تا يکديگر را بيشتر بشناسند. اين کار باعث ايجاد اعتماد و ادراک دوطرفه بين مخاطبان می شود.

 


16-استفاده موثر از جزوه و بروشور در سخنرانی

در بسياری از سخنرانی ها بايد چکيده ای از اطلاعات خود را به شکل بروشور در اختيار مخاطبان قرار دهيد. دغدغه ی هر سخنرانی اين است که چگونه بايد از اين بروشورها به بهترين و موثرترين شکل استفاده کند. در اينجا پيشنهاداتی را برای استفاده بهينه از اين بروشورها ارائه کرده ايم.


 افراد و اشخاص زیادی از طریق مطالب این سایت به زندگی بهتری رسیده اند . شما نیز شایسته بهترین ها هستید . من فریبا علومی یزدی تنها شخصی هستم با صلاحیت های قوی و با اعتماد به نفس بالا که در جهت ارتقائ سخن و آیین سخنوری  تلاش می ورزم و آرزو دارم یکی باشم از هزاران . کسی تا کنون این مطلب را به شما نگفته بود ؟ اگر چنین است هم اکنون فنون سخنوری ویژه سخنرانان را به تفکیک مطالعه نمایید.

چنانچه تمایل به حضور در کلاس های گویندگی و سمینار های سخنرانی  ایران مجری با تدریس بنده را دارید هم اکنون با من تماس بگیرید .

021-88192019

09120809040

هر زمان احساس شیرین تغییر در سرنوشت خود را داشتید همان لحظه ، لحظه آغاز است.

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

مخاطبان نمی توانند چيز  زيادی را به خاطر بسپارند!

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !