چگونه در انظار مخاطب بزرگ و با شکوه جلوه نمایم؟

مجري صحنه
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

چگونه با ابهت ظاهر شوم؟ چگونه در انظار مخاطب بزرگ و با شکوه جلوه نمایم؟

هر مجری برای نشان دادن خودش یک تریک هایی دارد که روی مخاطبان اثر گذار و ماندگار باشد. این مبحث در مورد ایجاد هوش هیجانی هم مفید واقع می گردد. شما برای این که متمایز باشید باید هوشمندانه عمل نمایید .

شما چه کار هایی را انجام می دهید تا برای همه بزرگ ، با ابهت و پرغرور ظاهر شوید؟یادمان باشد موضوع را با فخر فروشی که آفت شهرت است ، اشتباه نگیریم.

 اینجا صحبت از بهره برداری از شرایط است آنهم زیرکانه. اصولا مردم در شرایطی که شاد و پر انرژی هستند استعداد بیشتری برای قهرمان پروری دارند. شما چگونه از این شرایط حد اکثر استفاده را برای باشکوه جلوه نمودن به کار می برید؟

من می خواهم شما بدانید چگونه بر موج احساسات سوار شوید . چگونه یکه تاز میدان باشید و چگونه در پایان همایش همه شما را نشان نمایند. شاید هر کدام از موارد در مراسم خاصی باشد ولی بالاخره روزی شما با آنها مواجه خواهید بود.

نکته اول : یک سوال؟

وقتی در یک کنفرانس عظیم یا جشنواره بزرگ سرود میهنی و ملی پخش می شود احساسات همه غلیان می کند شما به عنوان یک مجری زیرک کجا هستید و چرا؟

برای این سوال فکر زیادی لازم نیست؟ شما قطعاً تجربه دارید. شما در آن زمان کجا بودید؟ بر روی صندلی ؟ پشت سن؟ در راهرو تالار؟ در نمایشگاه؟

یک نکته ظریف اینجاست. شما قرار است این ترانه ها و یا کلیپ آن را ببینید . اولا شما چگونه این کلیپ ها را در سین برنامه پس و پیش می کنید  تا بهترین بهره وری را بنمایید و دوم شما در حال پخش ترانه حماسی ، کجا هستید.

توصیه من به شما مجریان عزیز پارسی زبان این است ؛ وقتی سرود های میهنی خوانده می شود سعی کنید پشت تریبون باشید. این عمل معمولا در ذهن مخاطبان آثار بیشتری خواهد گذاشت.

در جابجایی برنامه  هم همیشه این را در نظر داشته باشید وقتی کلیپ این سرودها پخش می شود جایی باشد که شما لازم نباشد برای چند دقیقه تریبون را ترک نمایید.

 

جهان شمول سخن بگوییم:

یک نکته دیگر که خوب است رعایت نماییم در صحبت ها و دعا ها و آرزو هایی که دارید جهان شمول سخن بگویید.
برای مثال شما می خواهید برای یک جمع دعا نمایید . به جای نام بردن حلقه های کوچک برای همه بشریت ، انسانها و صلح دعا نمایید و به حلقه های کوچک ربط دهید.

بعضی از کلمات و جملات جهان شمول هستند و مورد قبول همه ی مردم دنیا هستند . آن جمله ها را پیدا کنید و در سخنان خود از انها استفاده نمایید.

به طور مثال من می بینم بعضی از مجریان در مراسم تنها با مخاطبان تبریک می گویند. ما برای بهتر شدن اجرا چه خوب است حلقه ها را گسترده تر ببینیم.

نگوییم: "میلاد حضرت فاطمه (س)را به شما تبریک عرض می نمایم"

بگوییم: " فرا رسیدن میلاد مسعود دخت نبی اکرم حضرت فاطمه زهرا (س ) به جهان و جهانیان ، عالم تشیع و مردمان خوب ایران و شما نازنینان و رهروان آن بانوی همام تبریک و تهنیت عرض می نماییم."

این مثال یک دعای انرژی بخش است . توجه نمایید:


امید من آن است که در گلشن هستی / چون غنچه گل با لب پر خنده بمانی
چون زهره به پیشانی عالم بدرخشی   / تاجی  شوی و  بر سر  آینده  بمانی

ببینید در این شعر کلمات "گلشن " ،" هستی" ، " گل" ،" پر خنده" ،" زهره" ، "پیشانی عالم" ، "بدرخشی " ،" تاج" ، "برسر " و "آینده" کلمات مثبت و بعضی از آنها بزرگ هستند و با عث ایجاد حس خوبی در مخاطبان می شود. من در اجرا هایم به ندرت شعری را بیان می دارم که نکات منفی در آن باشد.

نکته سوم : گل آرایی

حتما شما هم با من موافقید گل و گل آرایی در باشکوه نمودن مجالس نقش مهمی دارد. گلها چشم نوازند و روی مخاطبان اثرگزار.

آیا تا کنون به این موضوع فکر کرده اید چگونه از گلها برای با شکوه جلوه نمودن خود بهره ببرید؟

خیلی از مردم " visual " هستند که فرهنگستان ادب فارسی آن را به عربی ترجمه نموده است "بصری" و یا به قول پارسی زبانان " دیداری". افراد دیداری از مجری خوش پوش و گل های رنگارنگ لذت می برند.


به طور مثال خیلی از شما ها به مراسم جشن سالگرد تاسیس یک شرکت دعوت شده اید. اگر تمام حواس خود به اجرایتان باشد ، نمی توانید متمایز باشید. همه همین کار را می کنند. شما با کمی تیز بینی ، نظرات خود را بدهید و اثرات مثبت آن را ببینید.خوب ببینید ایده من در این مراسم چیست!!

من به کارفرما می گویم این همه دسته گل و تاج گل که در ورودی تالار گذاشته شده است و ارزش آن ده برابر کرایه سالن است را به روی سن انتقال دهید تا هم چشم نواز باشد و هم در فیلم و عکس مراسم شما ثبت و ضبط شود. البته که این ها درست و مهم است ولی به من هم کمک می کند تا باشکوه تر به نظر آیم.مخصوصا برای مردم دیداری. در این خصوص در ایجاد شور هیجانی هم می تواند به یکی از عوامل مهم تبدیل شود.

نکته چهارم و تکراری از من :

در بدترین شرایط ممکن نباید کسی چهره عبوس شما را ببیند . همیشه لبخند بر لب داشته باشید.گاهی اوقات مسوولان همایش زیر فشار عصبی ناشی از تلاش زیاد در برپایی مراسم از خود رفتار غیر معمول بروز می دهند. شما به عنوان یک مجری حرفه ای باید این مساله را بدانید و آرام باشید. این جزعی از شغل شماست.همیشه لبخند بزنید.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !