آداب معاشرت سخنرانان و 4 نکته ظریف در سخنوری از فریبا علومی یزدی‎

سخنوری در کنفرانس ها ويژه سخنرانان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

آداب معاشرت سخنرانان و 4 نکته ظریف در سخنوری از فریبا علومی یزدی‎

"​تیک کلامی " براي يك سخنران حرفه اي کدامند؟

سخنرانان زیادی را دیده ام که در حین سخنرانی خود از جملاتی استفاده می کنند که خالی از اشکال نیست. این مقاله در تکمیل دیگر مقالات 1001 نکته سخنوری به رشته تحریر در می آید و نکات تخصصی ریزی را مورد واکاوی قرار خواهد داد. در ادامه جملاتی از سخنرانان را با عنوان " تیک کلامی " انتخاب نموده و در خصوص آن جملات جایگزین با مفاهیم عالی تر را پیشنهاد می دهم. اطمینان دارم شما بعد از مطالعه این مطلب ، گامی بلند در فراگیری فنون بیان برخواهید داشت.

1- همين طور كه اشاره كردند؟ ​ (دادن مرجع و رفرنس)​

​این جمله و جملات شبیه این را ، سخنرانان زیادی در تایید سخنان خود به کار می برند. این چنین نیست؟

در بررسی این جمله باید پرسید: ​ (كي؟ كجا؟ كي؟).

​اکنون یک پیشنهاد: برای تایید سخنرانی خویش جمله زیبای دیگری را جایگزین جمله بالا نماییم. ​

بگوييم :" همانطور كه خانم/آقاي ........... به درستي فرمودند ..." .

و شاید بگوییم : " در تایید سخنرانی جناب آقای /سرکار خانم ................ باید یاداوری نمایم ........"

​ ​ توجه نمایید در جای خالی باید نام کامل سخنران قبلی و یا مجری صحنه را بیان داریم .

به عنوان یک توصیه کلی پیشنهاد می دهم همیشه نام افراد را به طور کامل بگویید . تکرار نام افراد باعث ایجاد ارتباط موثر ، مفید و مطلوب خواهد شد. مجریان عزیز توصیه می شوند تا همیشه بعد از ارائه مقاله سخنران به همان شیوه ای که وی را دعوت به جایگاه نمودند باز هم از وی تشکر کنند . با نام کامل و سمت کامل .


بسیاری از سخنرانان در ادامه سخنان بنده می فرمایند : همانطور که مجری محترم گفتند....

من علاقه ای به این گفتمان ندارم و احساس خوشایندی هم نمی کنم . یه جای آن می بایست بگویند همانطور که سرکار خانم فریبا علومی یزدی به درستی فرمودند: ...

اکنون می توانند اطمینان داشته باشند که بنده در پایان سخنرانی آنها می دانم چگونه آنها را با سخنان نغز و اعجاب انگیز برجسته و از آنها سپاسگزاری ویژه نمایم.

در ادامه یک نمونه از دعوت از سخنران، قبل از ارائه سخنرانی و یک نمونه تشکر از سخنران ، ​بعد از ارائه مطلب ، آورده می شود.

نمونه دعوت : در کمال مودت از آقای دکتر / مهندس ...................... مشاور بزرگوار وزیر .......... و معاون محترم ........... دعوت می شود بر فراز جایگاه تشریف فرما شوندسپاسگزارم .

نمونه تشکر: با سپاس شایان از آقای دکتر / مهندس ...................... مشاور بزرگوار وزیر .......... و معاون محترم ........... که در خصوص راهکارهای اقتصاد مقاومتی سخنان مفید و مطلوبی را ارایه نمودند.

در مقابل موضوع بالا یک آفت دیگر هم وجود دارد. نام بردن از افراد و سخنرانان قبلی به کرار .

اینکه یک سخنران بارها نام سخنران قبل از خود و یا سخنران حاضر در جلسه را در تایید سخنان خود بر زبان آورد ، یک تیک کلامی به حساب می آید.

ما مجازیم برای تایید سخنان خود ، احترام به سخنران قبلی ، گسترش ارتباطات موثر و زیبایی کلام یک بار از مرجع استفاده نماییم و نام وی را ببریم.


2- ​این جمله را بسیاری از ما شنیده ایم . ​

​​خداي نكرده قصد جسارت ندارم.

آيا اين مي تواند جمله خوبي براي يك سخنران باشد؟

قسم خوردن ​ (خدای نکرده )​ در طول سخنراني صحيح نيست. شايد شما در مكالمات روز مره و در كوچه ​، بازار ​، باغ و صحرا با اين روش صحبت نماييد ولي در مجامع عمومي و به عنوان سخنران هرگز در طول سخنران سوگند نخوريد مگر آياتي كه خود مشتمل بر سوگند هستند و اتفاقا سخنراني شما را بسيار زيبا خواهد نمود.

نکته: سوگند خوردن بسیار موضوع مهم و برگرفته از اعتقادات اسلامی است و آداب و تشریفات خاصی دارد و صحیح نیست که مردم و اندیشمندان در سخنان خود سوگند یاد کنند .

نكته دوم: ​ در جمله بالا ؛​ اثر بخشي كلمه "جسارت " است.

​ ​معني ​ ​اين كلمه فاقد بار معنايي مثبت است و نشانه اين است كه اتفاقاً شما قصد جسارت داريد و مي خواهيد با اين جمله ، اشتباه كلامي خود را بپوشانيد.

​منظور روشن و واضح است. شما با گفتن این جمله " خداي نكرده قصد جسارت ندارم " به آشکارا اعتقاد دارید که ممکن است عده ای از سخنان شما احساس ناخوشایندی نمایند​ و این جمله نمی تواند مجوزی برای "جسارت کردن " باشد.

بنابراین چنانچه قصد جسارت ندارید ، کافی است جسارت نکنید . نه این که جسارت کنید و عذر بدتر از گناه بیاورید.


3- عده ای از ​سخنرانان علمی ​ ، سخنان خود را مانند سخنرانان مذهبی آغاز می کنند.

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم

شايد در مراسم مذهبي و سخنراني منبري اين جمله خوبي براي شروع باشد ولي اين جمله براي آغاز يك سخنراني علمي پيشنهاد نمي گردد. به جاي آن تنها به " بسم ا... الرحمن الرحيم " بسنده نماييد . اگر دوست داريد بيشتر از بسم ا... صحبتي نماييد مي توانيد يكي از صفات خداوند را نيز به كلام خود اضافه نماييد. به طور مثال " بسم ا.. الرحمن الرحيم و هو العليم. / بسم ا.. الرحمن الرحيم و سلام قولا من رب الرحیم ​.​

در اینجا به این نکته اشاره می کنم که حفظ کردن چند جمله برای آغاز کلام و تکرار آن در همه مجامع کار صحیحی نیست. حداقل این جملات را بسط دهید و از ده نوع کلام مناسب برای آغاز سخنرانی استفاده نمایید.

قرار نیست با تکرار یک نوع بیان ،شما برند سازی در سخنوری نمایید برعکس ، حساسیت مخاطبان را از جملات آغازین خود از بین می برید و زمان طلایی آغازین برای نفوذ به اذهان مخاطبان را از دست خواهید داد.


بشنوید از سخنرانانی که همیشه و همه جا ، فرمایش می کنند:

4- خیر مقدم عرض می نمایم

این جمله هم به عنوان تیک کلامی در سخنان بسیاری از سخنرانان شنیده می شود. اجازه دهید یک مثال بزنم. شما به مراسم عروسی دعوت شده اید. آیا شما مجازید به عنوان میهمان به اقای داماد و دیگر میهمانان خیر مقدم عرض نمایید؟

این وظیفه میزبان است تا به میهمانان خیر مقدم بگوید نه شما .

بنابراین هرگاه در مجامع و سخنرانی ها حضور دارید به عنوان میهمان سخن بگویید . سخنرانی یک سخنران علمی شامل خیر مقدم ، تبریک مناسبت ها و ... نیست . اینکه یک سخنران ، سخنان مجری صحنه و دبیر همایش را تکرار نماید کاز زیبایی نیست.

من همیشه گفته ام : سخنرانی مانند سرودن یک شعر است .

هرگز شاعران برای سرودن شعر خود ؛

توضیح نمی دهند ،

تبریک نمی گویند

و پوزش هم نمی خواهند .

آنها بدون مقدمه شعر خود را آغاز می نمایند و کلمات خود را به زیبایی در کنار هم جای می دهند تا پایان شعر .

وظیفه یک سخنران هم همین است . یک آغاز خوب ،مقدمه کوتاه ، بسط کلام و نتیجه گیری .

توجه داشته باشید نتیجه گیری در اینجا منظور این است که سخنران و مخاطبان با هم به یک نتیجه برسند نه اینکه سخنران تنها به نتیجه ای برسد که برای مخاطبان چنین نیست.

این نکات را رعایت کنید و خواهید دید که همه مخاطبان شما را تحسین خواهند کرد. فریبا علومی یزدی نیز با افتخار از شما نام خواهد برد .

آیا می دانید چه اندازه از مردمان پارسی زبان با رعایت این نکته ها به ارتقاء شغلی دست یافته اند؟ چنانچه این نکات را مفید ارزیابی نمودید برای دوستان خود باز نشر نمایید قبل از اینکه آنها این نکات ارزشمند را برای شما ارسال دارند. من از شما سپاسگزارم و در این سیره نیک ثناگویتان.


 

 

 

ایرانمجری: اجرای آغازین فریبا علومی یزدی درکنفرانس توسعه زیرساخت های بنادر یا حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیران شرکت های کشتیرانی - میزبان سازمان بنادر و دریانوردی - تالار همایش های بین المللی صدا و سیما

مطالب مرتبط:

آداب معاشرت سخنرانان از فریبا علومی یزدی

آداب معاشرت در برقراری ارتباط با تلفن همراه

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !