4 نکته:آغاز گوش دادن،سکوت

مکا لمه و ارتباط با ديگران
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

آغاز گوش دادن: سکوت از فریبا علومی یزدی

سکوت يک بخش مهم از گوش دادن موثر می باشد. اگر مهارت های سکوت کردن را بياموزيم، می توانيم مهارت های گوش دادن را نيز در خود بهبود بخشيم. اجازه دهيد با بيان تکنيک های افزايش بخشيدن به سکوت، اهميت موضوع را شفاف تر سازم.

در همین مورد: مهارت گوش دادن را در خود بپرورانيد !

چهارمين نفری باشيد که در جلسه و يا گردهمايی شروع به صحبت می کند.

وقتی در جلسه و انجمنی قرار می گيريد، اولين نفری نباشيد که نظر خود را اعلام می کند. اگر صبر کنيد تا حداقل چهار نفر از افراد شروع به صحبت کنند، درک بهتری از مطالب و موقعيت موجود خواهيد داشت. بنابراين می توانيد به شکل موثرتر و بهتری در مورد موضوع بحث صحبت کنيد. سکوت کردن امکان اينکه اطلاعات خود را کامل تر کنيد به شما می دهد. شنيدن صحبت های ديگران باعث می شود که احساس بهتری درباره آنچه می خواهيد بگوييد و اينکه چه زمان شروع به صحبت کنيد، داشته باشيد. وقتی به عنوان چهارمين نفر شروع به صحبت می کنيد، منفعت های بسياری شامل حالتان خواهد شد.

پيش از اينکه نظر بدهيد، سکوت کنيد.

معمولا، وقتی گوش می دهيم، نمی توانيم منتظر بمانيم که صحبت نکنيم. بايد پيش از اينکه به سوالی پاسخ گوييم سه ثانيه مکث کنيم. در ذهن خود شمارش کنيد " هزا و يک " ، " هزار و دو " ، " هزار و سه " و بعد شروع به صحبت کنيد. با اين کار افراد ديگر به شما اطلاعات بيشتر و معمولا بهترين اطلاعات را می دهند. همچنين، وقتی چند ثانيه مکث می کنيد، کيفيت صحبت هايتان بالا می رود زيرا زمان بيشتری راجع به اينکه چه بگوييد فکر کرده ايد.

مدتی سکوت کردن را بپذيريد.

بعضی افراد نمی توانند سکوت کنند و با صحبت کردن می خواهند سکوت را بشکنند. سکوت اختيار کنيد و اطرافيان را نيز به سکوت کردن تشويق کنيد. برای مثال، وقتی سوالی می پرسيدو هيچ کس جواب نمی دهد؛ فوراً جواب خودتان را نگوييد. منتظر شويد اطرافيانتان جواب بدهند. بگذاريد سکوت طولانی تر شود. با اين کار باعث می شويد تا مردم بيشتر فکر کنند و بيانديشند و مهارت های سکوت کردن را در گوش دادن تجربه و تمرين کنند.

سکوت کردن را با خودتان 15 دقيقه در روز تمرين کنيد.

در تنهايی خود سکوت کردن را تمرين کنيد. با اين کار تمرين می کنيد تا به جای اينکه در قرار های ملاقات و يا مکالماتتان با همکارانتان بيشتر صحبت کنيد، بيشتر سکوت کنيد.

يک راه برای نشان دادن احترام به فرد مقابل ساکت بودن است. معمولا در مراسم سوگواری به احترام متوفی يک دقيقه سکوت می کنند.  ما در اماکن مذهبی و مسجد  سکوت می کنيم. در لحظات مهم سکوت می کنيم. همچنين به نشانه احترام به شخصی که در حال صحبت است ساکت می مانيم و پيش از صحبت کردن سکوت می کنيم.

همین طور ما اگر خبر واقعه بدی را بشنویم نا خودآگاه سکوت می کنیم  مثل وقتی که خبر فوت عزیزی را بشنویم.

مطالب مرتبط و مفید:

پرستیژگوش دادن: آداب معاشرت

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !