ارائه سخنرانی در شرايط دشوار از فریبا علومی یزدی

سخنوری در کنفرانس ها ويژه سخنرانان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

به عنوان يک سخنران، جلب توجه کردن از مخاطبان در هر شرايطی کار دشوار و پيچيده ای است. ذهن هر يک از مخاطبان بر روی موضوع خاصی متمرکز است، بعضی بر روی خانواده، بعضی بر روی دوستان و عده ای بر روی مسائل اجتماعی و يا شخصی زندگی خود می انديشند. عده ای دیگر به فکر بلیط و پرواز هستند و فکر می کنند مبادا از پرواز جا بمانند.

شما به عنوان يک سخنران چه کارهايی  می توانيد در جهت متمرکز کردن تمام حواس به موضوع مورد بحث خود انجام دهيد؟

 دکتر حسن بشیر استاد دانشگاه در حوزه روابط عمومی و ارتباطات

اول، موضوعاتی را که به سخنرانی تان مرتبط است ، در سخنرانی خود بگنجانيد. به طور مثال اگر در حال صحبت کردن راجع به مدیریت هستيد، می توانيد نقش اساسی که مدیریت در سازمان های معظم  در کشورهای ديگر بازی می کند را يادآوری کنيد. وجود منابع معتبری که قبل از سخنرانی به آنها مراجعه می کنيد اعتماد به نفس و اشتياق شما را افزايش خواهد داد. مثال های بزرگ  و جهان شمول ، نشان از اندیشه بزرگ شماست. این مثال نباید شما را از ارائه نمونه ها  و الگو های کوچک به اشتباه بیاندازد.

 

دوم،  به جای اينکه در پايان سخنرانی تان از منابعی  که استفاده کرده ايد نام ببريد، در همان ابتدای سخنرانی مراجع خود را ذکر کنيد. اگر در ابتدا از منابع و مراجع ياد کنيد، مخاطبان می توانند نام آنها را به خاطر بسپارند و می دانند که در کجا می توانند سخنان شما را دنبال کنند و مفصل تر و با جزئيات بيشتر به آنها بپردازند. مخاطبان با خيال راحت تری به گفته های شما گوش می سپارند و تمام حواس و توجه شان را به شما می دهند. نام بردن منابع نه تنها باعث افتخار است بلکه باعث اعتماد مخاطبان به شما می گردد. کسی به تنهایی صاحب علم نیست و اگر فکر می کند هست ، قطعاً سخران نیست.

سوم، از بحث های سياسی در صحبت های خود بپرهيزيد. به واقعيات و حقايق بپردازيد و از بيان عبارات سياسی پرهيز کنيد. اين کار احترام شما را نسبت به ديدگاه های همه افراد نشان می دهد و کمک می کند تا شما به عنوان يک سخنران اعتبار خود را از دست ندهيد.

من می توانم به تنهایی مدعی باشم که به خاطر حرفه ام پای صحبت اکثر سخنرانان نشسته ام و همیشه در زمان سخنرانی و پایان سخنرانی آنها را زیر نظر داشته ام و حتی فرم های نظر خواهی را مرتباً مورد بررسی قرار داده ام.کسانی که حرفی برای گفتن ندارند حرف های سیاسی می زنند و مخاطبان هم نظر خوشی نسبت به انها ندارند. اجازه بدهید تنها سیاسیون ، حرف سیاسی بزنند و شما هم در مهمانی های خانوادگی در این مورد صحبت نمایید. اگر سیاسی صحبت کنید در خوش بینانه ترین حالت  نیمی از مخاطبان  با شما مخالف هستند .

 

چهارم ، در يادداشت هايی که به عنوان يادآوری آماده کرده ايد، مراقب داستان های خنده آوری که مرتبط با موضوع مطرح می کنيد باشيد. در موقعيت های جدی بايد در استفاده از موضوعات خنده آور محتاط باشيد، به عنوان يک سخنران نبايد نسبت به موقعيتی که در آن هستيد هتک حرمت و بی احترامی کنيد.

مردم دوست دارند بخندند و  تعريف داستان های مرتبط با اوضاع و شرايط موجود به شرط آنکه توهينی به کسی وارد نشود می تواند به عنوان يک ابزار خوب تلقی شود.  گاهی اوقات به خاطر شرایط مذهبی و ایام خاص عزاداری ، شما باید مواظب جریحه دار شدن افکار مخاطبان باشید.یادتان باشد در مراسم علمی در مورد مسائل مذهبی مخاطبان صحبتی نکنید.

در این مورد اگر شما به استان های دیگری برای سخنرانی سفر می کنید باید مطالعه دقیقی روی فرهنگ منطقه داشته باشید. اگر در شروع سخنرانی خود از فرهنگ خوب مردمان آن دیار صحبت کنید ، برگ برنده در دست شماست . نکته ای که به عنوان سخنرانی تشریفاتی در انتخابات هم بسیار اثرگذار است.

 

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !