نکات و رهنمودهای عمومی در سخنوری عمومی

سخنوری در کنفرانس ها ويژه سخنرانان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

در اینجا به برخی از نکات عمومی اما مهم اشاره می کنیم که سخنرانی شما را بهبود می بخشد.

بنویسید :سخنرانی را بنویسید،اما هنگام سخنرانی از روی آن نخوانید. فقط متن سخنرانی را به همراه داشته باشید تا در صورتی که مطلبی را فراموش  کردید از روی یادداشت خود نگاه کنید.

 

ضبط کنید:زمانی که تمرین می کنید صدای خود را ضبط کنید یا از تمرین تان تصویر بگیرید .سپس تمرین خود را مرور کنید تا اشکالات خود را برطرف نمایید.

هنگام سخنرانی باشور و هیجان حرف بزنید. این گونه صحبت کردن بسیاری از عیب و ایرادات دیگر را می پوشاند.

مکث کنید و فن سکوت را بدانید:

توانایی استفاده از مکث های بجا درسخنرانی اهمیت زیادی دارد. این کاربه شما فرصتی برای تنفس می دهد. چگونه فن بیان را گسترش دهیم و آوا های اَ آ اُ ای او اِ را از بیان خود حذف نماییم؟

همه کارها رابرای لحظات آخرنگذارید :

کارهای مربوط به سخنرانی را به دقایق آخر موکول نکنید. سعی کنید سخنرانی خود را  زمانی که فرصت کافی در اختیار دارید آماده کنید.شما قراراست درمقابل  جمعی سخنرانی کنید پس باید آمادگی کافی داشته باشید. درطول هفته ی پیش ازسخنرانی حداقل 8 ساعت زمان برای آماده سازی اختصاص بدهید.

 بامکان سخنرانی  آشنا شوید:

قبل از شروع سخنرانی در محل برگزاری حضور پیدا کرده و با فضای آنجا آشنا شوید. اسلایدها رابازبینی کنید و از سالم بودن ابزار نمایش اسلایدها اطمینان حاصل نمایید. حتی خوب است اگر برای بار اول در مکانی سخنرانی می کنید عکس ها و تصاویر مکان را از اینترنت ببینید.

جزوه ارائه نمایید :

معمولا شما زمان وانرژی زیادی برای آماده سازی سخنرانی اختصاص می دهید. پس ، از سخنرانی تان  جزوه تهیه کنید تا بتوانید پیام خود را بهتر منتقل نمایید.این جزوات به مخاطب کمک می کند تا مطالب سخنرانی را بهتر به خاطر بسپارد. سعی کنید در جزوه ها اطلاعاتی که مخاطب بتواند از طریق آن با شما تماس برقرار نماید را ذکر نمایید.

سخنرانی را حفظ کنید :

سعی کنید از روی متن سخنرانی نخوانیدمگر زمانی که متن را فراموش کرده و یا آمادگی لازم را نداشته باشید. از روی متن خواندن ، سخنرانی را سطحی و بی روح جلوه خواهد داد. اگر سخنرانی را حفظ کنید ،طبیعی تر به نظر خواهد رسید و این امکان را نیزخواهید داشت که درصورت لزوم مطالبی را به سخنرانی اضافه کنید.

اگر در آمادگی شکست بخورید برای شکست خوردن آماده شده اید :

بسیاری از افراد این اشتباه را مرتکب می شوند که فکر می کنند می توانند از پس سخنرانی برآیند اما در واقعیت کسانی می توانند این کار را به خوبی انجام دهند  که از  آمادگی لازم برخوردار باشند. همه سخنرانان توانا ومعروف با آمادگی به این توانایی رسیده اند .

آیا تا کنون کسی به شما گفته بود ؛ همه حرکات این افراد حتی مکث ها و سکوت آنها نیز از روی برنامه قبلی انجام می شود. سخنرانان حرفه ای اینگونه عمل می کنند ،پس شما چرا چنین نکنید ؟

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !