حفظ اعتماد به نفس درجمع هنگام صحبت کردن

اعتماد به نفس و عزت نفس
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

چطور می توان هنگام صحبت درجمع اعتماد به نفس خود را حفظ کرد؟

هفت نکته : اعتماد به نفس در هنگام سخنرانی و صحبت کردن در جمع از فریبا علومی یزدی

 

اگر هنگام صحبت درجمع عصبی می شوید وترس از صحنه دارید ، مردد و نامطمئن به نظر خواهید رسید صدایتان ممکن است بلرزد ، خیلی آهسته صحبت می کنید و یا مبهم یا ممکن است خیلی تند و سریع صحبت کنید . برای این که هنگام صحبت درجمع با اعتماد به نفس حاضر شوید به نکات زیر از 1001 نکته سخنوری فریبا علومی یزدی توجه کنید دراین صورت مخاطبان نیز از صحبت های شما یادداشت برداری خواهند داشت و شما را جانانه تشويق خواهند نمود.


1-شیوه ی سخن ( طرزبیان ) واضحی داشته باشید.

طرزبیان دقیق وواضح موجب قاطعیت واعتماد به نفس درشما خواهد شد . بنابراین تمام تلاش خود را برای بهتر کردن طرز بیان خود به کارگیرید . کلمات را محکم و واضح بیان کنید . تلفظ نکردن برخی حروف به خصوص درآخرکلمات نشان دهنده ی عصبی بودن واضطراب شماست . افراد با اعتماد به نفس کلمات را واضح بیان می کنند.

2- صدای خود را تنظیم کنید .

افراد با اعتماد به نفس به راحتی شنیده می شوند . اگر خیلی آرام صحبت کنید ، مخاطبان فکر می کنند شما مضطرب هستید حتی اگر واقعا اینطور نباشد و یا فکر می کنند مطلب شما چندان مهم نیست . صدای خود را بالا ببرید تا به راحتی شنیده شوید . از صدای خود نترسید بلند صحبت کنید . اگر این کار برایتان سخت است درخواست میکروفون کنید و یا با دیدن یک سخنران  از او یاد بگیرید که  چطور بلند صحبت کنید. صدای شما نباید طوری باشد که مخاطبان مجبور شوند گوش های خود را تیز کنند تا بتوانند صدای شما را بشنوند . بلند صحبت کنید تا مطمئن به نظر برسید.

 

3- ایجاد وقفه

درصحبت کردن عجله نکنید . گاهی اوقات وقفه ای ایجاد نمایید . البته ممکن است به نظرشما چندان خوشایند نباشد ولی با ایجاد وقفه ، مخاطبان فرصت لازم برای دریافت آنچه را که شما بیان کرده اید پیدا خواهند کرد. هرچه مخاطبان بیشتر باشند مدت زمان وقفه ی شما نیز باید طولانی تر باشد . افراد با اعتماد به نفس در طی صحبت هایشان وقفه دارند و برای آنها این کار امری عادی است .

4- جمله ی خود را با توقفی کوتاه که نشان دهنده ی نقطه است به پایان برید

به جای اینکه با عجله وبدون وقفه صحبت کنید، هرجمله را ازجمله ی بعدی به طورواضح جدا کنید. گاهی اوقات وقتی افراد عصبی و نگران هستند به جای اینکه با توقفی کوتاه درپایان جمله ، نشان دهند که جمله آنها  به پایان رسیده است . کلماتی چون اِ ......هوم ......را بین عبارات خود وارد می نمایند و با اینکار همه ی جملات  آنها پیوسته به نظر می رسد. اینکار باعث کاهش تاثیر صحبت های شما برروی مخاطبان می گردد. به خودتان اطمینان دهید که آنچه را گفته اید آنقدر خوب بوده که بتوانید پس از آن توقفی داشته باشید . قبل از شروع جمله ی بعدی ، کمی صبرکنید . فضای بین جملات خود را با هیچ چیز به جز سکوت پر نکنید . این سکوت زمانی است برای فکر کردن شما . با رسیدن به پایان جمله ، توقف کنید.

چگونه فن بیان را گسترش دهیم و آوا های اَ آ اُ ای او اِ را از بیان خود حذف نماییم؟

 

5- سرعت صحبت های خود را کنترل نمایید .

صحبت های همراه با تشویش واضطراب معمولا تند و بیوقفه هستند  . بعضی از سخنرانان یک نفس و با شتاب به صحبت های خود ادامه می دهند درحالی که سخنرانان با اعتماد به نفس سرعت مناسبی را رعایت می کنند .حتی برخی از آنها خیلی آرام صحبت می کنند و با پایین آوردن سرعت در بعضی از کلمات اهمیت آنها را آشکار می سازند. بنابراین با تند صحبت کردن ، پیام های مهم و با اهمیت نادیده گرفته می شوند با کم و زیاد کردن صدای خود ، هم شما مطمئن به نظر خواهید رسید و هم کلماتی را که بیان می کنید با اهمیت به نظر خواهند رسید.

 

6- دستور زبان را رعایت کنید. ازصرف های مختلف استفاده کنید

اگر یکنواخت صحبت کنید مخاطبان خسته خواهند شد سعی کنید درصدایتان تنوع ایجاد نمایید کلمات را هم با صدای بلند وهم آرام بیان کنید و صدای خود را کم و زیاد کنید به بیان دیگر به کلمات خود نور و سایه بدهید . اگر چیزی را که بیان می کنید مهم است آن را به گونه ای بیان کنید که این اهمیت درآن مشخص باشد ، کم و زیاد کردن صدا ، آن را از یکنواختی خارج می سازد و توجه مخاطبان را جلب می نماید. براي مثال دريا بزرگ است ، دشت وسيع ، قطره كوچك و كوه استوار . شما دريا را بلند و دشت را ملايم و قطره را كوتاه و كوه را محكم بيان داريد

 

7- درآخر جملات صدایتان را پایین بیاورید

اگر نامطمئن باشید ، صدایتان درآخرجمله ، بالا می رود وجمله ی شما سوالی به نظرخواهد رسید ، بالا بردن صدا درآخرجملات درحالی که جمله ی شما خبری و یا امری است موجب می شود تا شما نا مطمئن به نظر برسید. به عنوان مثال اگر به گویندگان اخبار تلویزیون نگاه کرده باشید متوجه می شوید که آنها با پایین آوردن صدای خود در آخرجملات ، قدرت و اهمیت خبر را نشان می دهند ، حتی اگر خبری هیجان انگیز باشد باید صدا درآخر جمله  پایین آید تا اعتماد به نفس شما حفظ شود و اهمیت خبر آشکار گردد.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !