شیوه صحیح نظرسنجی و سوال کردن از مخاطبان در کنفرانس

سخنوری در کنفرانس ها ويژه سخنرانان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

همیشه درطول زندگی با دودسته از افراد برخورد می کنیم.

 دسته  اول افرادی که خیلی به چشم می آیند ودسته دوم افرادی که اصلا دیده نمی شوند. معمولا دسته  اول گروهی هستند که باحرکات و رفتارها و سخنان خود می توانند توجه بقیه را به خود جلب نمایند اما دسته دوم کسانی هستند که در عین داشتن توانایی  های فراوان ، نمی توانند نظر دیگران را به خود معطوف سازند و این عدم توانایی در ابراز خویشتن ، به حساب ناتوانی آن ها گذاشته می شود.

محیط کلاس نخستین نمونه از این مفهوم به شمار می رود.

ما وقتی کودکیم گمان می کنیم که این فقط ما هستیم که باید حرف بزنیم  و دیگران گوش کنند.این تصور تا زمان ورود به مدرسه درذهن ما پررنگ است. درمدرسه وقتی معلم از ما می پرسد که آیا مطلبی را به خوبی متوجه شده ایم فقط سرمان را تکان می دهیم. وقتی معلم از ما می خواهد که اگر سوالی داریم بپرسیم می گوییم نه. و بدین ترتیب حرف نزدن و نپرسیدن این گونه در ما شکل می گیرد و معلم نیز تلاشی نمی کند تایک مفهوم درسی را متناسب با سطح فهم هر دانش آموز توضیح دهد.

همینطور که به کلاس بالاتر می رویم تعداد دانش آموزان هر کلاس افزایش می یابد و دیگر معلم فرصت این راندارد که تک تک دانش آموزان را به صورت جداگانه ارزیابی  نماید و در نتیجه نمی داند که کدامیک به کمک بیشتری برای درک مطلب درسی نیاز دارد.بدین ترتیب سالهای تحصیلی به پایان می رسد.

راه حلی که برای حل این معضل می توان ارائه کرد این است که فضای کلاس ها کاملا تغییرکند واین رویه یک جانبه به یک تعامل دوطرفه تبدیل شود. تحقیقات و آزمایشاتی که دراین زمینه انجام شده نشان می دهد که استفاده از پاور پوینت روش بسیار مؤثری به شمار می رود. براساس این تحقیقات اگر در کلاس درس از یک سیستم پاسخگویی هوشمند برای مخاطب استفاده شود و مانند بسیاری از مسابقات زنده تلویزیونی  دانش اموز بتواند  درهنگام گوش دادن به درس، همزمان به سؤالاتی که معلم مطرح می کند پاسخ دهد  با این کار هم توجه مخاطب به مطالبی که مطرح می شود جلب می گردد و او مجبور است برای اینکه بتواند به سوالات پاسخ دهد خوب گوش کند و هم معلم می تواند پیوسته سطح یادگیری مخاطب را بررسی کند.

همین روش را می توان در سخنرانی ها نیز مورد استفاده قرار داد و روش بسیار موفقی برای جلب توجه و دقت شنونده به شمار می رود. بااین شیوه سخنران میزان توجه مخاطب به مطالب را می فهمد و شنونده نیز انگیزه خوبی برای گوش دادن به سخنرانی پیدا می کند. با استفاده از این شیوه یک موقعیت برد-برد به وجود خواهد آمد که به نفع هر دو طرف خواهد بود.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !