مصاحبه با رسانه های مکتوب و نوشتاری

مهارت ها ي رسانه ، مصاحبه و شهرت
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

مصاحبه های مطبوعاتی:

10 نکته برای زمانی که توسط رسانه های مکتوب و نوشتاری مصاحبه می شويد توسط فريبا علومی يزدی.

 

صرف نظر از اينکه شما ؛ دکتر، نويسنده، موسيقی دان، رییس مجلس و يا رییس جمهور باشيد، بايد دارای"  استعداد رسانه ای " باشيد و هنگامی که توسط خبرنگاران مورد مصاحبه واقع می شويد بايد عالی به نظر آييد. در اينجا نکاتی را برای اينکه در مصاحبه های مطبوعاتی خوش بدرخشيد آورده ايم.

این نکات را برای کاندیداهای انتخابات هم پیشنهاد می نمایم.

 

1_ طول مدت مصاحبه را در کنترل داشته باشيد.

کار ساده ای است که در مصاحبه های مطبوعاتی زياد صحبت کنيد. هر چه زمان بيشتری را با خبرنگاران سپری می کنيد بيشتر شبيه اين است که زمانتان را به صحبت کردن  در مورد مسائل جزئی و ناچيز و يا موضوعات نا مناسب اختصاص می دهيد.نکات مهم را به صراحت بيان کنيد تا مصاحبه تان خوب پيش رود. اما آگاه باشيد، چرا که ممکن است گزارشگران به شما احساس راحتی بدهند تا نتوانيد نسبت به آنچه می خواهيد بگوييد فکر کنيد.

2_ از قبل بدانيد که خوانندگان مصاحبه تان چه کسانی هستند.

  • در چه مقطع سنی هستند؟
  • چه جنسيتی دارند؟
  • تجربيات زندگی، شغلشان و سبک زندگی شان چگونه است؟
  • چه علايقی دارند؟
  • چه موضوعاتی در ارتباط با آنها وجود دارد؟

اگر اين اطلاعات را بدانيد، بهترين جواب ها را متناسب با خوانندگان تان آماده خواهيد کرد. برای مثال، اگر مصاحبه ی شما برای مجله ی اختصاصی معلمان باشد با زمانی که برای روزنامه ای برای کشاورزان روستايی باشد و يا مقاله ای برای روزنامه ی محلی باشد کاملا متفاوت است.

3_ سه نکته ی کليدی را از پيش آماده کنيد.

بارها پيش می آيد که برای مصاحبه ای برويد اما ندانيد که چه می خواهيد بگوييد. اين اتفاق زمانی می افتد که از قبل جنبه های مهمی را برای صحبت کردن آماده نکرده ايد. برای پيشگيری از اين حالت از قبل از خود بپرسيد، " قبل از هر چيز ديگری چه بايد بگويم؟ با انجام اين مصاحبه به کجا می خواهم برسم؟ " سپس 2 يا 3 نکته را با توجه به اهدافی که داريد انتخاب کنيد. از قبل خود را برای مصاحبه و آنچه می خواهيد بگوييد آماده کنيد و يا حتی برای يادآوری بر روی کاغذ بنويسيد و با خود ببريد.

4_ صحنه ی مصاحبه را برای خود مرتب کنيد.

قصد نداشته باشيد که در هنگام مصاحبه فقط برويد و بنشينيد و در مورد مسائل کم اهميت آنقدر صحبت کنيد تا حواستان پرت شود و از موضوع اصلی فاصله بگيريد. صحنه ی مصاحبه را طوری طراحی کنيد که مصاحبه کننده ها در مورد موضاعاتی که شما می خواهيد صحبت کنند و شما مصاحبه را به هر کجا که خواستيد هدايت کنيد.

5_ هر اتفاقی افتاد و هر موضوعی که پيش آمد شما نکات کليدی خود را بگوييد.

هر اتفاقی افتاد و هر سوالی که خبرنگار از شما پرسيد، وظيفه ی شماست که نکاتی را که آماده کرده ايد را توضيح دهيد.  اجازه ندهيد که خبرنگاران هر سوالی بخواهند از شما بپرسند. آنچه که خود از پيش آماده کرده ايد را به راه های مختلف توضيح دهيد و به سوالاتی که شما پرسيده می شود ربط دهيد، و جزئيات بيشتری را ارائه دهيد، می توانيد حتی تصاوير و عکس هايی از آنچه می خواهيد بگوييد را همراه داشته باشيد.

6_ از عناوين جذاب و عبارات جالب و گيرا استفاده کنيد.

با گفتن مطالب جالب کار را برای خبرنگاران راحت کنيد. تيترهای خوب باعث جذب خواننده می شوند. اگر از عبارات جالب در مصاحبه استفاده کنيد ممکن است از آن به عنوان تيتر مصاحبه استفاده کنند و يا نکنند اما اگر نکات کليدی را به شکل جالب و جذاب بيان کنيد، حتما به عنوان تيتر مصاحبه از آن استفاده خواهند کرد.

7_ به موضوع صحبت خود بپردازيد حتی اگر خبرنگار نخواهد ادامه دهد.

خبرنگار تمام تلاش خود را می کند تا مصاحبه جالب باشد و بنابراين ممکن است در مورد مسائل مختلفی که ربطی به موضوع ندارند سوال کند. حتی ممکن است از صحبت هايتان اگر جالب و خنده دار و يا عجيب و غريب باشند پيروی کنند و ادامه دهند. به موضوعات خود بچسبيد. از مسير صحبت های خود خارج  نشويد. اگرخبرنگار از موضوع بحث خارج شد دوباره به بحث وارد کنيد. و اگر نه خودتان مسئول گفتن مسائل نامرتبط و نامناسب هستيد.

8_ مطالبی بگوييد که بتوانند از آنها نقل قول بگويند.

مقاله بايد طوری باشد که مشتريان خاص خود را داشته باشد، و شما بايد بتوانيد آن را جالب کنيد. مطالب با ارزشی بگوييد که بتوان درباره ی آنها ضرب المثل و يا نقل قول بيان کرد. نقل قول ها همين طور می توانند برای مطالب مطبوعاتی مجلات و مطبوعاتی که به سرعت منتشر می شوند مورد استفاده قرار گيرند.

9_ مصاحبه را جالب کنيد.

  • آمارهای جالب بدهيد.
  • برای روشن کردن مطلب خود از مثال های شخصی و تجربيات زندگی تان استفاده کنيد.
  • مثال ها را توضيح دهيد.
  • داستان جالبی را مرتبط با نکات کليدی که بيان می کنيد تعريف کنيد.
  • از تصاوير برای شفاف کردن موضوع استفاده کنيد.
  • از مثال ها و تجربيات ديگران اگر کمکی به انتقال بهتر موضوع می کند استفاده کنيد.

10_ جزئيات بيشتری بدهيد.

مجلات و روزنامه ها در مورد اينکه چه قدر از مطالب شما را منتشر می کنند تفاوت دارند. گاهی مطالب کمی را چاپ می کنند و زمانی هم تمام صحبت هايتان را منتشر می کنند. ( مجلات مطالب بيشتری را نسبت به روزنامه ها چاپ می کنند.) از آنها بخواهيد که حداقل آدرس وب سايت را در مصاحبه بگذارند و مطمئن شويد که تمام اطلاعات مرتبط را به شکل مکتوب به آنها داده ايد.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !