6 نکته درباره استفاده از زبان بدن درسخنرانی از فریبا علومی یزدی

زبان غیر کلامی برای سخنوران و مجریان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

درگذشته معمولا سخنرانان توجه بیشتری به زبان بدنشان داشتند. اما به مرور زمان وبا ورود پاورپوینتها از میزان این حساسیت کاسته شد و سخنرانان نفس راحتی کشیدند. دیگر احتیاجی به این همه زحمت برای استفاده از زبان بدن نبود.

با این حال باز هم نمی توان از این حقیقت غافل ماند که  هنوزهم این زبان اهمیت دارد و زبان بدن ، خیلی بیشتر از کلمات و واژه ها می تواند طرز تفکر واقعی ما درباره یک موضوع رانمایان سازد ونقش مهمی در همراه کردن شنونده با سخنران بازی می کند. در واقع همه سخنرانی ها ترکیبی از چند نوع زبان به شمار می روند.

در بسیاری از مواقع  به خصوص درهنگام سخنرانی  شما متوجه حرکات و زبان بدن خود نیستید واین حرکات به صورت ناخود آگاه بروز می کنند.  به ویژه اگر دچار نوعی استرس وفشار عصبی بشوید رفتار شما تحت تأثیر آن قرار گرفته و حرکات وحتی طرز ایستادنتان حالت دفاعی و خشک به خود می گیرد. اگر در چنین حالتی از شما تصویری گرفته شود بعدا از دیدن حالات و حرکات خود شگفت زده خواهید شد.

اما  این واکنش اگر منجر به بهبود رفتارتان گردد می تواند مفید باشد.

به این نکته مهم دقت کنید که اگر سخنرانی بسیار مناسبی داشته باشید ولی زبان بدنتان با آن هماهنگ نباشد نارضایتی مخاطب رابه دنبال خواهد داشت. لطفاً به نکات زیر دقت کنید.


ایران مجری | زبان بدن | شش نکته مهم از فریبا علومی یزدی درباره استفاده از زبان بدن درسخنرانیفریبا علومی یزدی

1- باصلابت باشید

اگر  در کار سخنرانی تازه کار باشید  ،بیشتر تمایل دارید که دریک مکان ثابت بایستید  ، خود راپشت تریبون مخفی کنید  و یا به آن تکیه کنید.  حتی فکر می کنید که اگر دستهایتان  در جیب  کنید و یا پشت خودتان گره بزنید و  مستقیما به طرف مقابل خیره شوید حالت طبیعی تری خواهید داشت. اما  همه این حالتها تأثیر منفی بر شنونده خواهد گذاشت.

2- پرانرژی باشید

سعی کنید فعال و پر انرژی باشید. بی حرکت و خمیده و بی حال نباشید و به جایی هم تکیه نکنید. اگر محکم و با صلابت بایستید این پیام را به صورت ناخودآگاه به مخاطب القا می کنید که علاقمند به موضوع سخنرانی هستید ، اعتماد به نفس دارید وسخنانتان ارزش شنیدن دارد.

 

3- دستها سلاح قدرتمندی برای سخنرانی هستند

در واقع دستها سلاح توانمندی برای سخنرانی به شمار می روند حتی بهتر از کلام . اگر باور ندارید به حرکات مجریان و سخنرانان معروف  نگاه کنید.  آنها هنگام بازی دستهایشان را در جیب  نمی کنند. دستهای آنها هم بازی می کنند تابه آنها در ایفای هر چه بهتر نقش کمک نمایند.

 

4- شانه ها هم مهمند

دستها همیشه به تنهایی قادر به نشان دادن  کامل حالت ها نیستند اما شانه ها می توانند این کار را انجام دهند. استفاده از شانه ها وتمام اعضای دست می تواند تنش ها وحالتهای عصبی رانیز کاهش دهد.

5- به افراد مقابلتان نگاه کنید

حالت های چهره نیز بسیار مهم و بااهمیت هستند.من همیشه  توصیه می کنم که  در هنگام سخنرانی باید به چهره افراد مختلف نگاه کنید و همه را  با چشمهای خود درگیر و همراه نمایید. حالت چشمها ی شما منجر به تأثیر گذاری بیشتر کلماتتان خواهد شد. نباید هیچ کدام از مخاطبین را مورد غفلت قرار دهید و با هر تعداد از آنها که می توانید تماس چشمی برقرار نمایید. با این کار آنها احساس نزدیکی بیشتری با شما وکلام تان می کنند.

6- مهمتر از همه،لبخند بزنید

حتی در سخنرانی های  خیلی سنگین ورسمی نیز باید قادر باشید که بالبخند شروع  کنید. این کار نیز به کاهش استرس کمک فراوانی می کتد. در بسیاری از سخنرانی ها لبخند زدن را می توانید بارها و بارها به کار ببرید بدون اینکه به اصل سخنرانی لطمه ای وارد شود.این کار دوفایده دارد: هم خودتان لذت می برید وهم مخاطب.

 

استفاده از زبان بدن برای نشان دادن باز خورد

البته زبان بدن کارکردهای دیگری نیز دارد. در بسیاری از سخنرانی ها هیچ کدام از مخاطبین تا پایان سخنرانی حرفی نمی زنند .اما زبان بدن آنها می تواند بیانگر بسیاری از واقعیت ها باشد. مثلآ اگر افراد به عقب تکیه داده باشند یا به جلو خم شده باشند نشانگر این است که به سخنرانی توجهی ندارند. بدترازاین حالت ،زمانی است که به اطراف نگاه کنند یا چشمانشان را بسته باشند. اگر دست به سینه نشسته وبه صورت تان خیره شده اند یعنی این که ناراحت ومعذب  هستند. اگر به جلو خم شده وبه شما زل زده اند یعنی از دستتان دلخورند. همه این نشانه ها وعلائم متعدد دیگر به شما کمک می کنند تا صحبت های خود را تنظیم نموده وسخنرانیتان رااصلاح نمایید.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !