مصاحبه با رضا مقسمی گوینده شبکه خبر

مصاحبه ها . مجریان صحنه ایران
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

 - آقای مقسمی لطفاً ابتدا خود را معرفی کنید .

بنام حی یکتا، خدای مهربانیها

رضا مقسمی هستم . و به عنوان گوینده و مجری در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مشغول هستم . در سال 89 مجری برنامه های شبکه سیمای قرآن بوم و در حال حاضر گوینده خبر در شبکه بین المللی خبر هستم .

 - اهل کجا هستید؟ از گذشته تان کمی برای ما بگویید؟

اهل شهر فرزانه پرور بروجرد هستم. پس از تحصیلات دبیرستانی، در سال 1380، به دانشگاه بین المللی مذاهب اسلامی تهران آمدم و کارشناس الهیات شدم. و در سال 1387 ، مدرک کارشناسی ارشد الهیات را در گرایش علوم قرآن و حدیث أخذ نمودم و پس از آن، در دانشگاههای کشور، به تدریس دروس مربوطه نظیر منطق، کلام، صرف و نحو ، و.. شدم .

- چگونه وارد صدا و سیما شدید؟ و به عرصه گویندگی و مجری گری پا گذاشتید؟

ورود بنده به صدا و سیما، از طریق صدا بود. و مقدمه آن، آشنایی من با گروه تواشیح و سرود بود، که به مدت چندین سال با گروههای مختلف همکاری داشتم و بم خوان سرود و تواشیح بودم. مدتی هم عضو گروه کُر تهران بودم. پس از مدتی ، برای گویندگی رادیو تست دادم و بعد از چندین تست در مدتی طولانی و بین جمع کثیری از داوطلبان، پذیرفته شدم. و کارم را در رادیو آغاز کردم. مدتی هم با رادیو های استانی و شهرستانی همکاری داشتم . ولی برای ورود به سیما و تلویزیون، زمانی بود که برای شبکه سیمای قرآن و معارف اسلامی ، و شبکه بین المللی خبر، تست صدا و تصویر دادم و پذیرفته شدم. از آن به بعد ، گویندگی و مجری گری ، برایم به صورت شغل مطرح شد و زندگیم را منحصر به خودش کرد.


-  در زندگی خود چه رابطه ای بین مطالعه و اجرا بر قرار می کنید ؟

مطالعه پایه و اساس هر کاری است. طبیعتا ما پس از ورود به دنیا و در ابتدای راه زندگی، فقط یک چیز را می دانستیم، آنهم تلاش برای بقا بود. به تدریج، با یافتن علاقه خود، پیگیری ، ممارست، مطالعه و آموختن علم و عملی نمودن آن علم، در سایه همتی بالا و روحی خستگی ناپذیر، به رتبه و درجه ای  از حرفه مورد نظرمان خواهیم رسید که :

همت بلند دار که مردان روزگار              از همت بلند به جایی رسیده اند

نه تنها این حرفه، بلکه تمامی شغلها احتیاج مبرم به مطالعه روزانه نیز دارند . هیچ گاه نباید گمان برد که دیگر دریچه علم بسته شده، و یا دیگر نیازی به علم آموزی نداریم . همیشه جای ترقی و پیشرفت وجود دارد و راه تکامل، آماده در آغوش گرفتن ماست.

- آقای مقسمی ، از چه زمانی در صحنه اجرا داشته اید و مجری صحنه شده اید؟

در دوران دانشجویی، به عنوان مجری مراسم شب شعر و مسابقات قرائت و حفظ قرآن کریم، انتخاب می شدم و اجرای مراسم و حتی مدیریت آنها به عهده من بود.

پس از گویندگی رادیو، چند اجرای صحنه به بنده معرفی شد و این کار را با همکاری چند گروه از دوستان و همکاران، شامل تصویربردار، صدا بردار، سخنران، قاری، مدیر برنامه و مجری ، شروع کردم. تقریبا از10 سال پیش تاکنون، در تمام نقاط کشور پهناورمان ایران، و همچنین برخی اوقات، خارج از کشور، مراسم گوناگونی اجرا کرده ام.

به علت رشته تحصیلی و همچنین علاقه خودم به مراسم مذهبی، بیشتر اجرای چنین مراسمی را می پذیرفتم . اما در کنار آنها، همایش ها ، سمینارها و نشست هایی را با رنگ و لعاب هنری ، آموزشی، فرهنگی، مناسبت های ملی و بین المللی، مسابقات ، تقدیر و تشکر و ... را نیز اجرا کرده ام.


- نگاهتان به حرفه گویندگی و مجری گری چگونه بوده است؟

بنده از سالها قبل، با نگاه به برنامه های تلویزیونی و گوش کردن به برنامه های رادیویی، دریافته بودم که این خود، شغل و حرفه خاصی است. حدس میزدم و تجسم می کردم که شغل سخت و پر از استرس و هیجانی هم باشد. ولی در دسته بندی شغل های گوناگون، هیچگاه مجری گری و گویندگی را شغل نمی دانستم. و همچنین مجری گری در آمفی تئاترها و محافل گوناگون را شغل حرفه ای قلمداد نمی کردم و گمان نمی کردم اجرای صحنه بخودی خود شغلی مجزا باشد . مگر اینکه وی نزد عوام هم به عنوان مجری در تلویزیون شناخته شده باشد.

پس از ورود به صدا و سیما، به عینه، با این حرفه روبرو شدم ، علاقه ام چندین برابر شد و بیش از پیش با استرس و هیجانات و تنوع این شغل و جایگاه اجتماعی آن آشنا شدم.

- برنامه کاری شما برای بهبود سطح اجرا چیست ؟
در وهله اول بایست ابزار کار را شناخت وسپس بهترین استفاده را از ابزار موجود کرد. ابزار کار مجری و گوینده ، صدا است، تصویر است، زبان بدن و حرکات و اشارات است.

مجری و گوینده در ابتدا باید صدا را بشناسد، صدای خوبی داشته باشد و اگر صدایش خام است، آن را تربیت کرده و بکار گیرد. اصول استفاده از صدا، برجسته خوانی ، تایید ها و تاکید ها را بداند، از معنای سکوت در اجرا آگاهی داشته باشد . در ثانی تصویر را بشناسد، آشنایی با کاربرد های سیمای شخص، در بیان مطالب بسیار ضروری است. استفاده از حرکات ابرو و چشم، حالات دست و انگشتان، زوایای سر و گردن و هزاران مطلب دیگر که یک سخنران خوب و یا یک استاد دانشگاه و معلم باید بداند، می تواند سطح اجرا و گویندگی شخص را بالاتر ببرد. این مهم نیز عملی نخواهد شد ، مگر با آموزش و تمرین .


-  متن و ادبیات اجرای خود را چگونه انتخاب می کنید ؟

بهترین و مهمترین معیار در انتخاب متون مجری، با شناخت صحیح از مخاطب شکل می گیرد. گاه در جمعی نیاز است از ادبیات و شعر کهن استفاده شود، و گاهی هم ممکن است نیاز باشد از ادبیات محاوره ای و افعال شکسته استفاده کنیم. در مراسم مذهبی ، مطلوب ترین متون، احادیث ، روایات و آیات قرآن هستند.

ادبیات مجری و گوینده باید با حال و هوای مخاطبین، همگن باشد . ولی در کل، بازی با حروف و اطاله کلام را نمی پسندم. استفاده بیش از حد از اشعار و واژه های ادبی، مستمع و مخاطب را خسته می کند. جلسه باید در عین حال که وزین و پر محتوا است، جوی بانشاط و پویا داشته باشد.

- بهترین سرگرمی شما چیست؟

تحصیل و تدریس ، مسافرت ، ورزش

- به رشته ورزشی خاصی هم علاقه دارید؟

ورزش های پایه ای را انجام می دادم . ورزشهایی چون شنا و بدنسازی و زیبایی اندام . اما ورزش تخصصی ام هنرهای رزمی است . داور و مربی رشته فول کنتاکت و سوپر کیک بوکسینگ هستم و مربی تخصصی سلاح سرد.

اعتقاد دارم که ورزش می تواند به صورت مستقیم در نشاط روحی و جسمی، برقراری ارتباط، تنفس صحیح و ارتقاء شغلی تاثیر گذار باشد.

- کلمات و جملات زیر را با جملات کوتاه پاسخ دهید:

مجری صحنه: شغلی پر از تنوع

بروجرد: شهر زیبایی ها

راه رسیدن به خدا: پیروی از نقشه ای که خودش به ما داده.

بهترین اجرای صحنه شما: اجرای جشن 22 بهمن به دعوت سفارت جمهوری اسلامی ایران در یکی از کشورها

زبان فارسی : شیرین ترین زبان دنیا

یک جمله ارزشمند: لیس للانسان الا ما سعی ، برای انسان چیزی جز آنچه که برایش تلاش کرده، وجود ندارد.

خبرنامه ایران مجری: مطالب ارزشمند و مفیدی در اختیار دوستداران این هنر و حرفه جذاب ، قرار می دهد.

این مصاحبه را تقدیم کدام عزیز می کنید؟ تقدیم به همسرم

یک خواسته از مجریان ایران: پیش از هر چیز به تکامل فردی و گروهی همت بگمارند

سخن پایانی شما را می شنویم.

در پایان از شما و دست اندر کاران سایت ایران مجری و خبر نامه، تشکر می کنم و امید پیروزی و سربلندی برای تمای جوانان هموطنم را دارم. به امید سرافرازی هرچه بیشتر ایران و ایرانی.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !