مصاحبه با شهرام ملکی نیا عالم مجری صحنه

مصاحبه ها . مجریان صحنه ایران
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

مجری منتخب ایران مجری در شهریور ماه نود، مجری صحنه حاذق و مجرب ایران  و اهل خرم آباد و ساکن خطه زرخیز خوزستان است. این اطمینان به شما داده می شود از مصاحبه همکار ارجمند مان بهره مند خواهید شد و سعی شده است از تجربیات گرانسنگ ایشان استفاده گردد. معرفت و نظم و ادب همراه با خوش تیپی  از خصوصیات بارز شهرام است. با ما همراه باشید با سخنان ارزشمند ایشان.

 

 

مختصري درباره زندگي، شغل ، تحصيلات و تولد و ... بگویيد و اينكه چگونه به گويندگي و مجريگري رو آورديد؟

بنام هنر آفرین هستی بخش

خدایا به امید تو نه امید خلق روزگار،بنام خدایی که در همین نزدیکی هاست و نامت بلند ایران سرزمین .

من شهرام ملکی نیا عالم هستم، متولد 16 آبان 1361شهرخرم آباد( سکونتگاه قلعه سترگ وسرافراز فلک الافلاک ودیار قوم نجیب لر).در زمان حاضر به طور ثابت در سرزمین طلای سیاه ،سزمین کارون خروشان ، اهواز زندگی می کنم ولی جهت پاره ای از امور کاری در تهران بزرگ نیز سکونت مقطعی دارم .در رشته مهندسی مکانیک با گرایش طراحی جامدات در دانشگاه اهوازتحصیل نموده ام.از سال 1383 تا 1388کارمند روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب بوده ام و همزمان کار حرفه ای مجریگری را در همان سالها  ازصداوسیمای مرکزخوزستان آغاز نمودم.در یک اتفاق ساده با آقای کاشانی از تهیه کنندگان بزرگ کشور آشنا شدم و به پیشنهاد ایشان در برنامه صبح انقلاب در کنار استاد بی بدیل اجرا مرحوم رضا صفدری در شبکه 3سیما کارم را در پیش گرفتم.در زمان حاضر نیز با یاری خداوند بزرگ خودم را برای برنامه جدیدم از شبکه 3سیما آماده می کنم.ضمنا" اجرای صحنه ای را نیز از سال 79 در کنار کار تلویزیون به طور مداوم دارم.همزمان با تمامی موارد بالا مشاور و مدیر روابط عمومی و روابط بین الملل  سه شرکت خصوصی بزرگ نیز  در تهران و اهواز می باشم.

 

شما از طرف سایت ایران مجری به عنوان یک مجری موفق شناخته شدید دليل موفقيت خود را چه مي‌دانيد ؟

بی تعارف ، لطف دوستان عزیزم در سایت ایران مجری به خصوص استاد گرانقدرم سرکار خانم فریبا علومی یزدی  و جناب مهندس خلخالی بوده و امیدوارم شایستگی این عنوان بزرگ را درآینده بتوانم کسب کنم. به اعتقاد من موفقیت تنها مقوله ایست که خود انسان باید به درک آن برسد و با تموم وجودش حس کند که انسانی موفق است و به طبع این موفقیت  به مرور زمان به جامعه هم اشاعه پیدا خواهد کردو دیگران او را فردی موفق تلقی خواهند کرد.

 

به نظر شما مهمترین راه های برقراری ارتباط مثبت با مخاطب برای مجری صحنه چیست ؟

اول از هر چیز خود مجری بایستی سرشار از  انرژی و حس  مثبت باشد و اگر هم روز اجرا احساس خوبی نداره سعی کنه یه گوشه بره تمرکز کنه و با خودش کنار بیاد و انرژیشو مثبت کنه و اگر نه امکان نداره" خرما خورده منع رطب کنه".صداقت در گفتارمجری اساسی ترین راه ارتباط موثر هستش ولی رعایت نکات زیر هم بی تاثیر نخواهد بود. داشتن لباس مناسب بویژه دقت در انتخاب رنگ و طرح آن/اطلاعات کافی در خصوص موضوع و محتوای مراسم/حضور به موقع در محل/هماهنگی با عوامل برگزار کننده/تمرکز کامل در حین برگزاری مراسم /نگاه نافذ به تمامی حضار در بخش های مختلف برنامه  /تنظیم  صدا با فضا /ایستادن محکم و استوار پشت تریبون و.... کلی نکات دیگه همه و همه می توانند در ارتباط موثر با مخاطب تاثیر داشته باشند.

چرا در برخی صحنه ها حضور مجریان کم رنگ و کم اهمیت جلوه می کند ؟

دلایل زیادی برای حضور کم رنگ مجریان می تواند وجود داشته باشد که مهمترین آن را در سوال قبلی پاسخ دادم .ولی به طور کلی "سخنی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند".مجری بایستی به تمامی اوضاع و احوالات محفلی که در آن اجرا می کند واقف باشد تا بتواند حضور پر رنگ و مهمی را از خود نشان دهد به طور مثال اگر مجری هر برگه ای که در طی برنامه به وی داده شود و او بدون توجه به جزییات که این یاداشت از طرف کیست ،چه پیامدی به همراه دارد آنرا بخواند، می تواند به راحتی برنامه را اختیار مجری بیرون آورد.یا اینکه اگر مجری در فواصل مختلف به حضور چشمگیر مخاطبین توجه نکرده و به نحوی از آنان قدردانی نکنداز دلایل کم جلوه کردن مجری به شمار می رود.مجری در صحنه نماینده تام الاختیار برگزارکننده بوده و هرگونه ضعف در او باعث تخریب و ضعف برای برگزارکننده خواهد بود.به نظر من مجری برای اینکه حضورش در صحنه پر رنگ بوده و بتواند اهمییت خودش را به حداکثر برساند بایستی "مخاطب محور" بوده وبیشترین توجه خود را به جمع معطوف کند .به واکنشهایشان با دقت واکنش نشان دهد .و بسیاری نکات دیگر که با تجربه و پشتکار ، کسب خواهد کرد.مجریانی در ذهن مردم حک می شوند که جایگاه خود را در بین مردم حفظ می کنند .یادمان باشد مردمی بودن شرط اول و آخر برای ماندگار شدن در صحنه اجراست.

چه منابع ...کتابها یا سایتهایی به مجری صحنه برای بروز بودن دانش و اطلاعات کمک می کند ؟

منابع مختلفی وجود دارد از جمله : روزنامه های بی طرف ،مجلات سینما و هنری  ، اینترنت و جستجو در سایتهای مرتبط و ارزشمند ، کلاسهای آموزش مجریگری وفن بیان ،دیدن برنامه های دیگر مجریان (تلویزیون و صحنه ای )که خیلی مهم و اساسی است برای پیدا کردن سبک در اجرا   ،کتاب های مختلف با موضوعات متنوع ومورد علاقه هر مجری مثلا"  ( 4 اثر از اسکاولشین/راز/ارتباط موثر/رسانه و تلویزیون /موفقیت نامحدود و ...)خواندن رومان های ارزشمند برای وسعت دایره واژگانی(بامدادخمار/جان شیفته /کتابهای جلال آل احمد/کتابهای دکتر شریعتی و شهید مطهری / خواندن کتابهای پایه ادبیات(حافظ/شاهنامه/گلستان و بوستان و...) ، خواندن احادیث و روایات ائمه ، خواندن جملات و نکات سازنده  بزرگان ...، مجلات ماهیانه به خصوص ،محصولات مرکز پژوهشهای صدا وسیماکه در حدود 8 مجله می باشند و برای گروههای مختلف سنی تهیه می گردد .در سایت حوزه(www.hawzah.net) بخش "مجلات و مقالات"  آن مطالب تمامی این مجلات در سالهای گذشتهو حال وبسیاری مجلات دیگر  موجود می باشد که به نظر حقیر منابع بسیار خوبی برای مجریان صحنه به شمار می روند.به خصوص مجله های "گلبرگ و اشارات" که همیشه یک ماه زودتر انتشارداده می شود و برای هر مناسبت ملی و مذهبی کلی مطالب در قالب های مختلف موجود می باشد. البته باز هم به همان جمله معروف تاکید دارم مجری بایستی دایره اطلاعاتش به وسعت یک اقیانوس و به عمق یک بند انگشت باشد.موارد فوق صرفا" بخش بسیار کوچکی از منابع می باشد چرا که با گذر زمان اطلاعات و دانسته های مجری نیز باید به روز گردد.

 

از اجراي چه نوع همايش ها و برنامه‌هايي لذت مي‌بريد؟

طبیعتا" موضوع برنامه ، مهمان ها و مدعوین برنامه ، برگزار کننده و مکان اجرا ی برنامه مشخص می کنند اجرای مجری  باید در چه سبک و سیاقی باشد ولی من عمدتا"  از برنامه هایی که با حضور جوانان و خانواده هاست و موضوع آن هم اجتماعی ، بیشتر لذت می برم چرا که محدودیت در شیوه اجرا و بسیاری جزییات را نخواهم داشت.عمدتا" هم در ده سال اخیر برنامه هایی که مجری صحنه بوده ام یا در تلویزیون قبول کرده ام ترکیبی اجتماعی بوده که مخاطبان  هم اکثریت جوان بوده اند .

 

اضطراب و استرس در برگزاري كنفرانس‌ها و همايش‌ها در اجرايتان جايي دارد؟ چگونه با آن كنار مي‌آييد؟

در سالهای اول کارم شاید، ولی الان که خیر.استرس و اضطراب نمک کار اجراست ولی برای مجری به طور طبیعی حل شدنی است و معمولا" مجریان بعد از اجراهای مختلف ، صحنه برایشان مثل پشت صحنه عادی و طبیعی خواهد بود و فقط یه کم شروع برنامه و جایگاه مهمانان ممکنه با استرس همراه باشد که آن هم بسیار طبیعی تلقی می شود.

یادم هست در یکی از برنامه های صحنه ای در  سالهای اول کارم ، برگه ای که از روی آن مطالب برنامه و شعر و ... را می خواندم از دستم افتاد ولی از بس استرس داشتم جرات  نداشتم آن را بردارم . همین اتفاق چند ماهه پیش تکرار شد  ولی به راحتی با تجربه و تکنیک با اون برخورد کردم: (حضار محترم افتادن برگه منو یاد یه خاطره انداخت تا شما یه دست قشنگ می زنین و من برگه رو برمی دارم براتون تعریف خواهم کرد که دشمن موفقیت های شما استرس و اضطرابهای بی خودیه و ...)

 

چه راههایی را برای گرم کردن صدا قبل از یک همایش پر کار صبحگاهی پیشنهاد می کنید

من یک سال تجربه برنامه صبحگاهی آن هم زنده و تلویزیونی را داشته ام(برنامه صبح آمد شبکه 3 سیما با همکاران ارجمندم جنابان کاویانی و زندی فر ) . به طور مثال  اگر برنامه ساعت 7 قرار است برگزار شود مجری بایستی یک ساعت زودتر از خواب بیدار شده و پس از دوش آب گرم ،یک فنجان چای داغ و صبحانه را نوش جان کند و مقداری شروع به زمزمه کند مثلا" متن روزنامه را با صدای بم بخواند و سعی کند در مسیر حتما" صحبت کند البته با گام صدایی پایین و بم .موارد فوق تاثیر زیادی خواهد داشت.البته کسانی که سیگاری هستند صبح ها مشکل خواهند داشت و پیشنهاد می کنم به بهداشت صدا توجه ویژه ایی شود چرا که تاثیر زیادی در عمر کاری مجری خواهد داشت.

در مسایل مالی و دستمزد بهترین شیوه ارتباط با دست اندرکاران برنامه را چگونه می بینید؟

به طور کلی ترجیح می دهم قبل از اجرای برنامه توافقات کامل را انجام دهم و قرارداد اجرا را کتبا"  به دست اندرکاران تحویل دهم تا به حسابم واریز کنند و معمولا" پیگیری امورات مالی ام را توسط مدیر برنامه هایم انجام می دهم. چرا که معتقدم در برخی موارد پیگیری حق الزحمه  توسط خود مجری خیلی روی خوشی برای شان و منزلت مجری نخواهد داشت و بهترین شیوه از نظر بنده مورد فوق است.

در جایگاهی  كه شما هستيد خيلي از جوانان و فارغ‌التحصيلان مي‌خواهند قرار بگيرند، به نظر شما چگونه مي‌توان مجری موفق شد؟

قبل از هرچیزی  باید عرض کنم من برای رسیدن به جایگاه خاص و رفیع راه طولانی در پیش دارم و از این همه لطف شما تشکر می کنم . من برای مجریگری عاشقانه وخالصانه وقت گذاشته ام و زمان زیادی را از زندگی ام به این مسئله اختصاص داده ام.چه شبها و چه روزهایی در ضمیر ناخودآگاهم به این عشق فکر کرده ام و همیشه در خیالم به اجرا در جمع انسانهای مختلف پرداخته ام و بسیاری از تصویر سازی برنامه های مختلف و متنوع  را در ذهنم بایگانی کرده ام.

به همه کسانی که می خواهند این هنرحرفه ای و مقدس راشروع کنند می گویم فقط خواستن ، علاقه سطحی وداشتن برخی استعدادهایی که دیگران به شما خطاب می کنند (توخوشتیپ ی /صدات قشنگه /خوش سرزبونی و...) کافی نیست، بلکه مجموعه ای از عوامل و چاشنیها شامل : عشق خالصانه به این حرفه پرمشغله و دوست داشتنی ،آموزش مداوم و اصولی تحت نظر  استادی که خودش صحنه را لمس کرده و جزییات اجرا را می داند نه کسانی که فقط تبلیغ اجرا می کنند به همراه کسب تجربه و تکنیک های مختلف وبسیاری موارد دیگر که استاد عزیزم سرکار خانم علومی 1001 نکته از آنرا ذکر کرده اند و کلی نکات که خود مجری در دوران کاری اش کسب خواهدکرد ، از رموز اولیه و پایه های اساسی  این حرفه می باشند.البته ظاهر خوب و آراسته ،صدای مناسب و گیرا و جسارت در بیان و کلام از نعمتهای خدادادی است که هر مجری اگر ابتدا به ساکن داشته باشد پله های ترقی را زودتر از دیگران خواهد پیمود و من هم منکر آن نیستم.

 

- نظر شما در مورد سایت ایران مجری چیست و چه پیشنهادی در مورد بهتر شدن آن دارید؟

بی نظیر و کاربردی به خصوص برای ما مجریان صحنه که همیشه بایستی دست پر و با محتوای مناسب  سر صحنه حاضر شویم.به اعتقاد من مجری باید اقیانوسی از اطلاعات و مطالب متنوع باشد ولی به عمق یک بند انگشت.در کشور ما با اطلاعات محدودی  که بنده حقیر در خصوص سایت ها و وبلاگ ها دارم تا به امروز ندیده ام سایتی به طور خاص و  این چنین مفصل ،کاربردی ،بدون حاشیه و ... در خصوص اجرا کاری انجام داده باشد گاها" اگر هم بوده خیلی کوتاه و گذرا به مقوله اجرا پرداخته شده. امیدوارم در آینده نزدیک شاهد رشد و شکوفایی این سایت  با محتوا باشیم و این روند ادامه پیدا کند و گستردگی مطالب و تنوع موضوعاتش بیشتر از حالا شود.پیشنهادم این است که  به گرافیک سایت توجه بیشتری شود  به لحاظ چیدمان رنگ ، عناصر بصری و استفاده از رنگهای رسانه ای  تغییرات اساسی صورت گیرد و بخش معرفی مجریان به عنوان لینک ثابت در آن لحظ شود و این مصاحبه ها ادامه پیدا کند)

 

- برای کلمات زیر یک پاسخ کوتاه یا یک شعر کوتاه بگویید.

- مجریگری :عشق روز های بچگیم و آرزوی همیشگی من

- عشق: آخر دوست داشتن پاک

- علاقه :مجریگری و تهیه کنندگی همزمان / شنا در آبهای آزاد و گاها" استخر/کوهنوردی و تفریح /تدریس /موسیقی/ شعر/سینما /

- همایش :کوهی از تبادل اطلاعات و تازه ها توسط نخبه ها به شرکت کنندگان در همایش البته به شرطی که واقعا" همایش باشد نه .....

- آخرین اجرای صحنه به یاد ماندنی : شب عید فطر امسال در دزفول با حضور بیش از 30 هزار نفر در منطقه تفریحی "علی کله "

- آخرین اجرای تلویزیونی : صبح و نشاط

- بهترین مجریگری شما : اجرا در کنسرت موسیقی  سنتی با حضور مادر عزیزتر از جانم" طلا خانم"

- خبر نامه ایران مجری: پس ایی ماه کی قراره بیاد....

- انتظار : از طعم تلخش بعضی وقتها خوشم می آد. مثل قهوه با اینکه تلخه ولی  تو خستگی ها می چسبه

- میلاد: تلفن پشت تلفن ... یه برنامه داریم به مناسبت میلاد ...خواستم اگه زحمت نیست خدمت باشیم و کلی بحث سر حق الزحمه و ...

- رمضان: فقط "ربنا " این دهان بستی دهانی باز شد ......

- یکی که دوست دارید این خبرنامه را بخواند: بیشتر از یکی  دوست دارم بخوانند( اول از همه مادرم / برادرم بهرام / استاد کاشانی /استاد کیوان لطفی/استاد نصرت پناه/و همه علاقمندان به اجرا)

- یکی که دوست دارید از او به نیکی یاد کنید: مرحوم استاد صفدری

- بهترین دوست : خدا خودش می داند بهترین دوست من کیست...

-  عشق در یک کلام : همه دوست داشتنی ها (مادر/ پدر/ برادر /دوستان و...)

- رنگ زمین: با همه وسعت و رنگهای متنوعش : خاکی خاکی ...

- غذای شما در یک رستوران سنتی: چلوکباب بختیاری / لیمو ترش /سبزی تازه / سالاد فصل/ دوغ با پونه

- دو بیت شعر :

دلم جز مهر مه رویان طریقی بر نمی گیرد/ به هر در می دهم پندش ولیکن در نمی گیرد

چه خوش صید دلم کردی بنازم چشم مستت را/که کس مرغان وحشی را از این خوشتر نمی گیرد

- یک دعا برای معلمی که برای شما ماندگار بوده است:

استاد قرآن مسجد محله دوران کودکی ام.  جناب دکتر مصطفی عزیزی که تمام تغییر مسیر زندگی ام را به او مدیون هستم.هر کجا که هستند سالم و تندرست باشند.

- جاده مورد علاقه شما: اهواز به خرم آباد برای دیدن خانواده ام و برعکسش خرم آباد به اهواز که حالم گرفته میشه .البته همین که تابلو به خوزستان خوش آمدید رو می بینم  و در جمع دوستان و همکاران  خوب خوزستانی برمیگردم دوباره همه چی مثل روز اول می شه.

- معرفی وبلاگ شما: شهرام ملکی نیا عالم –مجری رسانه ملی ایران

مجری منتخب شما برای آبان ماه: محرمانه است

 

و سخنان پایانی شما :

در پایان از تمامی عوامل محترم و بزرگوار مجله خبری ایران مجری  تشکر و قدردانی می کنم و لازم به توضیح است بنده تنها نکته هایی را به علاقمندان و دوست داران هنر مقدس و دوست داشتنی و مردمی اجرا و مجریگری  یادآوری نمودم و موارد بالا فقط نکاتی بود از تجربه ها و مواردی که بنده در این سالیان کسب نموده ام و خواستم با دوستانم شریک شوم و به همه دوستان و علاقمندان عزیز  پیشنهاد می کنم 1001 نکته سایت ایران مجری را از دست ندهید و حتما" بخوانید و عمل کنید .بخوانید و عمل و عمل و عمل کنید .لذا خواندن صرف در اجرا نمی تواند کمک کند بلکه باید هر مطلبی را که یاد می گیرید به فکر اجرای صحنه ای و تلویزیونی آن هم باشید .مجریگری را بایستی با حوصله و پله پله دنبال کنید و یادتان نرود سالها طول می کشد که به ثبات در اجرا برسید و اصلا" عجله و شتابزدگی باعث نشود از علاقه تان کم گردد و بخواهید کنار بگذارید.هیچ وقت معروفیت و شهرت را اساس علاقه تان نگذارید چرا که سه چیز هیچ گاه در زندگی  پایدار نخواهند ماند (موفقیت و شهرت/شانس/ رویا)

خداحافظ نه برای همیشه . همین لحظه خداحافظ  . خدایا خودت هوای مارو داشته باش.

شهرام ملکی نیا عالم-مجری رسانه ملی ایران/ شهریور 1390 /خوزستان

 

ایران مجری تمنا دارد با عنایات خاص حضرت ربوبی،  گام های استوارشان همراه و همنوا با حس نوع دوستی و کمال طلبی ، در مسیر تعالی و ترقی پایدار بماند.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !