آیا جهان تجارت آداب معاشرت خاص خود را دارد؟

آداب معاشرت تجاري ارتباطات موثر تجارت
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

آیا جهان تجارت آداب معاشرت خاص خود را دارد؟

از جمله فواید آشنايی با آداب تجاری آن است که می توانید به عنوان فردی با رفتار های آراسته ، آموزش دیده  و دارای مهارت در اجتماع حاضر شوید.

 ايران مجري |  آیا جهان تجارت آداب معاشرت خاص خود را دارد؟

 لیلی ان ایچلر کتاب خود را با  با عنوان " آداب معاشرت در جهان امروز " در سال 1941 به چاپ رسانیده است  :

وی در کتاب خود  اظهار داشته است که : این امکان وجود دارد که مردی که از رفتار سازگار اجتماعی برخوردار نیست و مبادی آداب هم نمی باشد بتواند تصدی مقامی تجاری را بدست آورد .حتی ممکن است در حیطه کاری خود موفقییت های را هم بدست اورد اما ادامه کار  حتما برای وی بسیار سخت تر از فردی خواهد بود كه از رفتار بهینه تری نسبت به وی برخوردار است و شخصیت وی چنان به نظر دوستان و اطرافیان جذاب بنظر می آید که می تواند همه را به طرف خود جلب کند. حتی اگر در مقایسه با  مرد اول از مهارت  شغلی کمتری برخوردار باشد.

اندکی رعایت نزاکت می تواند بازده شگرفی در جهان تجارت داشته باشد. به نظر ما در  جهان تجارت  نمی توان بر هیچ عاملی به اندازه رعایت بهینه آداب و رسوم جاری  تاکید کرد.

هیچ چیز به اندازه توانمندی یک فرد در اختلاط با دیگران ، استعداد وی در جذب دوست ، رفتار مطبوع به نحوی که بتواند همه افرادی را که با وی در تماس هستند تحت تاثیر قرار دهد . همه این موارد در  دستیابی سریع فرد به موفقییت می توانند موثر واقع شوند. اگر چه این عبارات حدود یک دهه پیش نوشته شده اند اما هنوز هم رعایت رفتار متناسب در جهان تجارت یکی ار مهمترین وجوه در  دستیابی حتمی  به موفققیت های تجاری است.

 ناویومی پالسون موسس شرکت است به نام مدیریت آداب معاشرت وی گواهی آداب معاشرت را از واشنگتن کسب کرده است وی در مقالاتی که در راستای دستیابی به تجارت موفق به چاپ رسانیده است توصیه می کند:

"برای هر یک از رفتار ها در جهان تجارت تعبییر خاصی وجود دارد برای مثال اگر فردی هنگام دست دادن با طرف تجاری خود بسیار ملایم دست وی را بفشارد این کار به منزله ضیعف بودن و نا آگاهی و نا کار آمدی وی در جهان تجارت تلقی می گردد."بنابراین شما می بایست از  آداب دست دادن با طرف تجاری خود اگاه باشید .اگر از این امر به اندازه که باید آگاه نباشید رفتار شما می تواند باعث معذب شدن طرف مقابل گردد.می بایست در چنین ملاقات های خود را به ترتیب زیر معرفی کنید:

سلام.  من فريبا علومي يزدي هستم . نام و نام خانوادگی خود را محكم و واضح بيان نماييد .اگر از دست دادن در چنین شرایطی امتناع کنید کار بسیار بی ادبانه و گستاخانه ای را انجام دادید.

در جهان تجارت مردان و زنان یکسان محسوب می شوند بنا بر این اگر زنی در چنین شرایطی برای دست دادن پیش قدم شود کار اشتباهی انجام نداده است". (توجه داشته باشيد در ايران اين مورد مرسوم نيست)

 ناویومی همچنین اشاره می کند که " می توانید در ادامه معرفی خود کلامی در باره خودتان اظهار دارید که این امر به بهتر شناساندن شما به طرف مقابل کمک می کند"‌به جای اینکه در معرفی شرکت خود خیلی وارد جزییات شوید یک تعریف کلی ار آن را ارایه کنید.

اگر در ادامه مذاکره متوجه شدید که طرف مقابل به صحبت های شما توجه نشان می دهد می توانید بیشتر وارد جزییات شوید . از اظهار نظرات شخصی خود در زمینه هایی همچون سیاست، مذهب یا بهداشت اجتناب کنید مگر انکه این موضوعات در حیطه موضوعاتی باشند که محور مذاکره اصلی یا خدمات رسانی  شما می باشند.مثل کسانی صحبت نکنید که خیلی به حاشیه ها می پردازند .

در واقع هر چه بیشتر در یک مذاکره شنونده باشید بیشتر به عنوان فردی "خوش صحبت شناخته می شوید" .حتی اگر در تمام طول مدت مذاکره طرف مقابل شما تنها فردی باشد که در طول مدت ملاقات شما مشغول صحبت بوده است. در این صورت وی بیشتر تمایل دارد تا از شما به عنوان فردی خوش مشرب یاد کند .شاید برای یک ملاقات تجاری انجام این کار خیلی به نظر برای شما مفید نرسد اما در پایان متوجه خواهید شد وقتی نوبت شما برای حرف زدن فرا برسد آنان با علاقه بیشتری به شما گوش خواهند داد .

مهارت شنیداری و آداب صحبت کردن با تلفن خود را تمرین و تقویت کنید.گاهی اوقات صحبت کردن تلفنی با افراد بسیار راحت تر است چون در این صورت شما مجبور نخواهید حالات چهره خود را هنگام صحبت کردن کنترل کنید. اما می بایست مراقب طنین صدای خود باشید همچنان که گاهی بعضی افراد می گویند " از تن صدایش  فهمیدم که ...."متوجه باشید که برای کسب موفقیت در کار خود آگاهی ازآداب معاشرت در برقراری ارتباط با تلفن همراه نیز بسیار  ضروری است.

رعایت نکاتی همچون شیوه معرفی بهینه و توانمندی پی گیری یک گفتمان متناسب تنها بخش اندکی از آداب و رسوم تجاری را در بر می گیرند. بهترین کار آن است که برای تمامی روابط اجتماعی خود  از آداب بهینه حضور فیزیکی متناسب با شرایط  و آداب صحیح پذیرايی در هر موقعیتی  نیز اگاه باشید.

چنان که ناویومی در کتاب خود اظهار می کند:

"کاملا واضح است که اگر شما از آداب صحیح ملاقاتهای تجاری آگاه باشید به عنوان فردی آراسته ، تحصیل کرده و ماهر در اجتماع از شما یاد خواهد شد . ما می خواهیم در طول زندگی خود با افرادی مواجه شویم که بتوانیم از آنها چیزی یاد بگیریم تا ما را در رسیدن به موقعیت های برتر  زندگی هدایت  کنند. ما نمی خواهیم با کسانی کار کنیم که گیج و حواس پرت هستند و تجارت ما را در معرض خطر قرار می دهند. ما کسی را می خواهیم که ما را یک پله بالاتر از رقبای ما قرار می دهد."

مطالب مرتبط: 20 نکته در رابطه با آداب معاشرت در تلفنهای تجاری

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !