آداب معاشرت با خانم ها ویژه نامزد ها از فریبا علومی یزدی

آداب معاشرت و ارتباطات عمومی
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

يکی از مواردی که فکر می کنم برای نسل جوان ما مفید باشد آداب معاشرت در زمان نامزدی و بعد از آن در زندگی زناشویی است. همیشه بعضی خانواده ها و همین طورافرادی هستند که همه تلاش خود را در زمان نوجوانی صرف آموختن علم می کنند و از فراگیری آداب معاشرت غافل می مانند. دیر یا زود آنها به نقطه ای خواهند رسید که باید برای خود شریکی از جنس مخالف انتخاب نمایند و در مراسم میهمانی ، رستوران ، پارک و فضاهای عمومی با هم بیشتر آشنا شوند . حتماً شما هم با من موافقید که در این گونه مواقع هر نوع اقدام شما زیر ذره بین طرف مقابل قرار دارد و شما هم دوست ندارید به عنوان شخصی بدون مطالعه در خصوص آداب معاشرت اجتماعی شناخته شوید.

خوب . من یک خانم هستم و در این زمینه مطالعات زیادی داشتم .اکنون می توانم این آداب را صادقانه در اختیار شما بگذارم .بنابراین اگر علاقه مندید تا به عنوان یک شخص تحصیل کرده و با آداب اجتماعی بالا نظر دیگران را به خود جلب نمایید من اینجا هستم تا پیشنهاداتی را به شما بدهم . خواهشمندم نکات زیر را به دقت بخوانید و بدان عمل نمایید و در انتشار آنها کوشا باشید. ما همه به سهم خود مسئول رفتار و آداب اجتماعی هستیم.

من از سلام کردن شروع می کنم و بعد از آن سری به رستوران و میهمانی ها می زنیم و ...

  • در ملاقات با یک خانم ، این آقا است که باید ابتدا سلام کند . اگر شما به یک جمع وارد شدید تنها لازم است یک بار سلام کنید و از تکرار کلمه سلام سلام سلام بر حذر باشید و به جای آن یک سلام با تن صدای مناسب و گرم و گیرا به همراه لبخند داشته باشد. البته شما می توانید بعد از مدتی ، متناسب با میهمانی تا حد امکان نزد آشنایان و دیگران رفته و سلام و احوالپرسی خصوصی کنید.
  • سعی نمایید در سلام کردن طرف مقابل را با نام صدا بزنید به طور مثال بگویید : "عصر به خیر جناب ارشدی" و یا "سلام خانم علومی ". همین طور اگر دوست دارید یک گام جلوتر از دیگران باشید : بگویید " سلام عرض می نمایم سرکار خانم علومی یزدی " .

  • آداب معرفی کردن و معارفه افراد نا آشنا به هم :
  • مراسم معارفه در هنگام نامزدی بسیار مهم است و همه شما را زیر نظر دارند بنابر این بعد از سلام شاید شما خواسته باشید یک معارفه زیبا داشته باشید . در این خصوص یادتان باشد همیشه آقا به خانم معرفی می شود و در این خصوص نخست نام خانم برده می شود، بعد نام آقای مورد نظر. به طور مثال: خانم ........ اجازه بفرمایید آقای یزدی را به شما معرفی کنم.البته از نظر سنی ، کوچکتر به بزرگتر و در میهمانی ها ، تازه وارد به حاضران معرفی می گردد.

شاید فکر کنید این ها خیلی آسان نیست و گاهی اوقات با هم تداخل ایجاد می شود. درست است . من یک قانون کلی به شما خواهم گفت و لازم نیست نگران باشید.

هر کس را که بدو علاقه مند هستید و یا لازم است بیشتر احترام بگذارید(بنا به ملاحظات سنی، زمانی، مکانی ، رییس و مرئوس) ؛دیگران را به او معرفی نمایید و نام او را اول خطاب کنید .

خوب شاید در بدو آشنایی لازم باشد به نامزدتان بیشتر احترام بگذارید.بنابر این شما به هنگام معرفی نامزدتان به خانواده خود شاید بگویید :

" خانم تهرانی ؛ایشان آقای یزدی پدر من هستند یا مادر ؛ خانم تهرانی نامزدم را به شما معرفی می کنم .

  • گاهی معارفه بین دو خانم انجام خواهد گرفت . به طور مثال چنانچه در یک ملاقات یک دوشیزه (خانم مجرد ) به بانو (خانم متاهل ) معرفی می شود ، این وظیفه دوشیزه است تا قیام کند و دوشیزه به بانو معرفی می شود.

مادربزرگ ؛ خانم تهرانی نامزدم را به شما معرفی می کنم . مادر بزرگم نصرت خانم

خاله فائزه عزیز ایشان خانم تهرانی نامزدم ، و خانم .................. مادر خانم من هستند.

نکته: در حضور اشخاص مهم ، رئیس جمهور، شخصیت های مذهبی و اساتید مسلم و بزرگان فامیل ... خانم به آقا معرفی می شود.

" آقای رییس جمهور ایشان خانم فریبا علومی یزدی هستند. استاد .............. ایشان دوستم خانم تهرانی هستند. "

  • در معارفه شایسته نیست خانم ها را برای معرفی نزد آقایان ببرند بلکه در صورت نیاز ، آقایان نزد خانم ها می روند.
  • خانمی که نشسته است برای معرفی در جای خود نشسته باقی می ماند، مگر اینکه با خانمی مسن تر از خود یا شخصیتی بلند مرتبه روبرو شود که در این حالت برای سلام و معرفی از جای خود بلند می شود. اگر در جمعی هستید که همه به احترام یک میهمان قیام کردند در این صورت خانم ها هم بهتر است قیام نمایند.

نکته: اگر رییس شما در اداره آداب معاشرت را نمی داند شما وظیفه دارید در مقابل وی قیام کنید وگرنه امنیت شغلی شما به خطر می افتد و بنده پاسخگو نخواهم بود.

نکته: اگر در هر شرایطی نخواستید تمام قد بایستید ، سر جای خود نشسته باشید. نیم خیز شدن همیشه از نظر دیگران به غرور و تکبر تعبیر خواهد شد و عمل درستی به نظر نخوهد آمد پس نشسته باشید زحمت کمتری دارد.

 

  • در هنگام معرفی شایسته است دست بدهید و با بیان اسم خود به صورت واضح و شمرده از یک جمله زیبا نیز استفاده نمایید و در حالتی که تبسم به لب دارید بگویید :

از دیدار شما بسیار خوشحالم

دیدار شما سعادتی بود

این آشنایی را به فال نیک می گیرم

خیلی دوست داشتم با شما زود تر از این آشنا می شدم

خوش وقتم

آشنایی با شما باعث افتخار بنده است

و برای بزرگان و اساتید می توانید بگویید: " از زیارت شما خوشحالم".

  • موقع معرفی به کسی نباید زیاد خم شد. اندکی سر را پایین بگیرید و یک لبخند به طرف مقابل هدیه کنید همچنین به یاد داشته باشید هرگاه خانمی دست خود را برای دست دادن دراز کرد شما مجاز به جلو بردن دست جهت دست دادن هستید.در دوران نامزدی می توانید نظر نامزدتان را در خصوص دست دادن و مباشرت با اقوام خود خصوصا خانم ها را جویا شوید. خیلی از دوشیزگان در این خصوص مقید به مسائلی هستند که به مرور عادی خواهد شد.
  • در هنگام معرفی، آقایان در هر سنی باید جلوی پای خانم ها بلند شوند و تا نشستن خانم ها ایستاده باقی بمانند.
  • شاید برای هرکس اتفاق بیافتد که هنگام معرفی ، نام کسی را فراموش کند و یا اطمینان نداشته باشد، باید خیلی ساده از او عذر خواسته و دوباره نام او را پرسیده و به شخص سوم معرفی کنید.

به طور مثال شما شاید بگویید : " عذرخواهی می نمایم . نام شریف شما را فراموش نموده ام . ممکن است نام زیبایتان را ... بله آقای ملکی نیا!!! " .

خانم علومی ایشان؛ آقای ملکی نیا از مجریان خوب صدا و سیما  هستند .


اجازه بدهید سری بزنیم به اماکن عمومی و ببینیم چگونه می توان در ارتباطات یک مدعی بود.

  • در مکانهای همگانی مانند اتوبوس، مترو، ایستگاه تاکسی و سالنهای انتظار، در صورتی که کمبود جا برای نشستن وجود داشت، آقایان باید جای خود را به خانم ها بدهند، و به طور کلی بدون توجه به خانم یا آقا بودن، جوانها باید جای خود را به مسن ها, معلولین و یا روشندلان بدهند.
  • اگر شما به عنوان آقا با دو خانم صحبت می کنید، باید روبروی هر دو قرار گیرید تا بتوانید هر دو را مخاطب قرار دهید و شما مجاز نیستید بین آنها بایستید در غیر این صورت موجب آزردگی خاطر یکی از آنها خواهید شد. به عنوان یک خانم پیشنهاد می دهم هیچگاه در مقابل یک خانم از خانم دیگری تعریف و تمجید نکنید .
  • سیگار کشیدن در اماکن عمومی و خصوصاً در مقابل خانم ها عملی ناپسند تلقی می گردد. اگر چه امروزه به ندرت می توان کسی را دید که تحصیل کرده باشد و به این موضوع واقف نباشد.
  • صدا زدن دیگران از راه دور یک عادت دیرینه بود که امروز به یک ضد ارزش تبدیل شده است مگر انکه خواسته باشید دزدی را معرفی نمایید. در هر حال نباید تحت هیچ شرایطی ، خانم ها را از راه دور و با صدای بلند ، صدا زد.
  • صحبت کردن با خانم ها با صدای بلند ، صحیح نیست . خانم ها حتی قادرند بدون اینکه صحبتی بکنید حرف های شما را بشنوند پس آرام و با متانت صحبت نمایید.
  • خندیدن با صدای بلند و همین طور صحبت کردن با صدای بلند از تلفن همراه از نکاتی است که خیلی ها بدون اینکه متوجه باشند ،انگشت نما می شوند .
  • هر گاه به همراه خانمی در حال قدم زدن هستید مراعات امنیت وی از وظایف شماست . در هنگام بالا رفتن از پله ها خانم اول و در پایین آمدن از پله ، اقا اول حرکت می کند مگر آنکه پله ها به اندازه کافی عریض باشند . در پیاده رو خانم نزدیک به دیوار و آقا در طرف خیابان قدم می زنند. توجه داشته باشید عبور از عرض خیابان برای خانم ها به همان سرعت و راحتی که برای آقایان است ،امکان پذیر نیست . عبور از خط کشی عابر پیاده بهترین گزینه است مگر اینکه قصد فرار از جایی یا کسی را داشته باشید و یا در حال فیلم و سریال بازی کردن باشید. افراد متشخص هرگز از عرض خیابان عبور نمی کنند. یک قانون کلی در عبور و مرور این است که آقا همیشه در جانب خطر احتمالی قرار می گیرد و خانم در پناه آقا. (با توجه به قوانین ترافیک در ایران معمولا سمت راست اقایان منطقه امن به حساب می اید)
  • شیوه رانندگی با وسایل نقلیه یکی از بارزترین علائم و مشخصات شما در رعایت اصول و آداب معاشرت اجتماعی است. بدانید که هیچ خانمی از رانندگی با هیجان به آرامش نمی رسد و آرامش و امنیت بزرگترین چیز هایی هستند که خانم ها به دنبال آن هستند.

در ادامه نکاتی را در خصوص میهمانی و پذیرایی در رستوران و با اقوام پیشنهاد می دهم.

این نکات نه تنها در زمان نامزدی بلکه برای همیشه برای شما مفید خواهند بود.

اگر به همراه نامزد و یا خانمی به رستوران می روید نکات ریزی وجود دارند که می توانند شما را به عنوان یک شخص متمایز و با اداب معاشرت اجتماعی بالا معرفی نماید.

  • پس از ورود به رستوران آقا در در آوردن پالتـو یا مانتو و گرفتن چتر و ... به خانم کمک می کند و آن را به محل مخصوص تحویل دهد.در پایـان صرف غذا وقتی میزبان از جای خود بلند شد، آقایان بلند می شوند و به خانمهای سمت راست خود کمک می کنند و صندلی ها را عقب کشیده تا بتوانند بیرون بیایند.
  • چنانچه به اتفاق دیگر میهمانان در یک ضیافت شرکت نموده اید هنگام ترک مهمانی باید به موقع باشید(سعی کنید نه اولین باشید و نه آخرین. همیشه حالت تعادل را حفظ نمایید) و ضمن تشکر از میزبان ، خداحافظی مختصری داشته باشید و در چنین موقعیتی اجازه بدهید خانم در جلو حرکت کند.
  • در رستوران ، معمولاً پیشخدمت یا میزبان برای راهنمایی شما به میز پیشتر رزرو شده ، در جلو حرکت کرده و سپس خانم و بعد آقا حرکت می کند. آقا باید در نشستن خانم و در جابـجایی صندلی کمک کند و گاهی این عمل توسط پیشخدمتها انجام می شود.
  • نسبت به تعداد میهمانان ، نوع ارتباط و نزدیکی شما با خانم از میز و صندلی مناسب استفاده نمایید ولی به طور کلی یک قانون وجود دارد که در صورت کوچک بودن میز، خانم و آقا روبروی هم می نشینند، در صورتیکه میز بزرگ باشد، پهلوی یکدیگر می نشینند.
  • در رستوران خانم کیف و دستکش یا بسته ای که همراه دارد را روی میز نمی گذارد، بلکه باید از صندلی اضافی موجود استفاده کند و یا در کنار پایه صندلی خودش گذاشته شود.
  • حق تقدم سِرو غذا با خانمی است که دورترین میهمان به میزبان است و بعد سایر میهمانان. میزبان آخرین نفری است که سِرو می شود.
  • اگر غذا با دیس سِرو شود و جمع خودمانی حضور دارند ابتدا باید آقا دیس را جلوی خانم سمت راست خود گرفته تا غذا بردارد.اگر در بین خانم ها ، بانوی مسن و محترمی وجود دارد ابتدا باید از ایشان شروع کرد. معمولا در مراسم بزرگتر افراد با نفوذ و شاخص ، مشخص هستند و گاهی اوقات میزبان ترجیح می دهد که شخص مذکور را بیشتر از دیگران تعارف نماید و این موضوع مورد قبول همه است.
  • پیش خدمت ها آموزش دیده اند تا هنگام آوردن غذا ابتدا برای خانم سرو کنند البته شما می توانید مراقبت نمایید تا طبق سفارش ، غذا روی میز قرار گیرد. سعی نکنید همه چیز را جلو میهمان انباشته نمایید و یا از تعارفات غیر معمول خود داری نمایید . اجازه بدهید میهمان در انتخاب غذای خود راحت باشد و به جای آن محیطی سرشار از آرامش و سکوت و حتی بذله گویی را فراهم نمایید.
  • چنانچه شما در رستوران مهمان یک خانم ، نامزد و یا همسرتان بودید، سعی نکنید ارزان ترین یا گران ترین غذا را سفارش دهید، بلکه حالت تعادل را حفظ کنید، مگر اینکه میزبان خود غذاهای دیگری سفارش دهد.
  • ممکن است وقتـی شما و خانـمی در رستوران نشستـه اید ، یکی از آشنایان سر میز شما بیاید . در این هنگام ، آقا از جای خود بلند شده و تعارف می کند، ولی برخاستن خانم ضرورتـی ندارد. اصولاً در رستوران یا سینما و اماکن تفریحی هنگام برخورد با یک دوست، یک سلام کوتـاه با تـکان دادن دست کافی است.
  • در پایان صرف غذا و هنگام ترک رستوران، ضمن تشکر، حدود ده درصد مبـلغ صورت حساب به عنوان انعام بر روی میز به پیشخدمت داده میشود. به طور کلی در صورتـی که حق سرویس در صورتحساب منظور شده باشد، میزان انعـام کمتر است و چنـانچه از پذیرایی رضایت کاملی داشتید، انعام بیشتری بدهید. در مراحل نامزدی خانم ها خیلی به این مسائل دقیق هستند و میزان سخاوت شما را مدام ارزیابی می کنند.
  • آقا باید هنگام غذا خوردن به ترتیب تقدم با خانم سمت راست و گاهی با خانم سمت چپ و یا مهمانان نزدیک به او صحبت کند. صحیح نیست تا با صدای بلند با آنطرف میز ارتباط برقرار کرد.

خوب است در دوران نامزدی ، گاهی اوقات به سینما و تاتر بروید .

همین طور گاهی اوقات لازم می شود برای همه خانواده نامزدتان بلیت سینما تهیه کنید!! ولی قبل از ان این نکات را بدانید.

  • در سینما یا تئاتر راهنما شما را به محل نشستن هدایت می کند و نخست اجازه بدهید خانم بنشیند، در صورتی که راهنما وجود نداشت، آقا جلو حرکت کرده و بعد از مشخص شدن جا، کنار رفته تا ابتدا خانم بنشیند.
  • وقتی خانمی بخواهد از جلوی آقای نشسته بگذرد، آقا باید بایستد تا خانم از مقابل او بگذرد.
  • در صورتی که آقا بخواهد جای خود را به خانمی بدهد، حق تقدم با خانم مسن تر یا خانم باردار یا خانمی است که بچه به بغل دارد.
  • هنگام ورود و خروج از درب معمولا آقایان درب را باز می کنند تا خانم ها عبور کنند ولی در این زمان معولاً افراد شاخص و برجسته دعوت به پیشقدم شدن می شوند .

برای باز کردن در بهای گردون یا فنر دار، اگر خانم جلو بود، آقا باید جلو رفته و عبارت "اجازه بفرمایید" را گفته و درب را باز کند و آن را نگه دارد تا خانم داخل شود.در هر حال جدا از این موضوع که آقا یا خانم از هر درب ( فنردار، گردون، معمولی و...) اول وارد شود ؛ باید پس از گذشتن خود, درب را نگاه دارد تا نفر بعدی با آن برخورد نکند.نباید فراموش کرد که کسی که درب را نگه داشته است ، دربان نیست تا همه افراد بعد از وی عبور کنند. وظیفه افراد این است تا هر یک درب را برای دیگری نگه دارد و یا حد اقل چند نفری در این کار به هم یاری رسانند.


نکات متفرقه در خصوص آداب معاشرت با خانم ها:

  • احترام به خانم ها در همه دوران مورد توجه قرار گرفته و آقایان باید به کلیه خانم ها به خصوص خانمهای مسن یا باردار، در کلیه فعالیتهای اجتماعی کمک نمایند.
  • موقع سوار شدن اتوبوس یا تاکسی خانم زودتر سوار می شود و هنگام پیاده شدن آقا زودتر پایین میاد تا در صورت لزوم به او کمک کند.
  • وقتی خانم وآقایی وارد اتوبوس, قطار یا هواپیما می شوند، بهتر است قسمت داخل صندلی به خانم واگذار شود.
  • در موقع بارندگی وقتی آقا و خانم با چتر حرکت می کنند، چتر باید توسط آقا حمل شود. در ضمن چتر باید طوری استفاده شود که برای دیگران مزاحمت ایجاد نکند.
  • برای دختر یا پسر جوان شایسته نیست که آقا یا خانم مسنی را به نام کوچک صدا کند.
  • اگر با کسی ملاقات داشته باشید، باید سر وقت آنجا باشید.در صورتی که با خانمی قرار دارید، باید چند دقیقه قبل از موعد قرار آنجا باشید.
  • در صورتی که خانمی آشنا دارای چمدان یا بسته است، آقا باید در حمل آن کمک کند ، ولی در حمل کیف دستی به خانم کمک نمی کند.
  • زمانی که در اتوبوس یا مترو ، آقا جایش را به خانمی می دهد، نباید با او وارد صحبت شود، بلکه باید از آن محل دور شود.
  • هنگامی که می خواهید با اتومبیلی حرکت کنید، آقا آخرین کسی است که سوار می شود، و بعد از رسیدن به مقصد باید نخستین کسی باشد که پیاده می شود.

آقایان لازم است تا در مواقع زیر به منظور باز کردن راه عبور برای خانم ها جلوتر از خانم ها حرکت کنند.

  • هنگام عبور از درهای گردون به منظور چرخاندن درب
  • هنگام گذر از دربهای فنر دار به منظور نگهداری درب
  • هنگام ورود به رستوران
  • گذشتن از میان جمعیت
  • هنگام حرکت در صفوف ( صف اتوبوس، صف مترو و ...)
  • هنگام بالا رفتن از پله ها
  • هنگام پایین آمدن از پله ها
  • صفوف نشسته (در سینما، تئاتر، سخنرانی ها و ... )

 


چند نكته عمومي:

- هنگام حضور خانم ها درجايگاه سوخت اتومبيل ، متصدي جايگاه بايد به خانم كمك نمايد و لازم نيست خانم از ماشين پياده شود. البته خوب است خانم ها با دادن انعامي از متصديان جايگاه قدرداني نمايند.

- هنگام تصادف با اتوميل اگر خانم راننده  است ، نبايد اصرار كرد كه خانم ها از اتومبيل پياده شوند .اگر خانم بخواهد مي تواند از اتومبيل پياده شود و  ماموران راهنمايي و رانندگي بايد اين موضوع و دليل آن را بدانند .

- در محيط اداري و همكاري شايسته نيست تا از همكاران خانم ، پول قرض گرفت . دلايل زيادي براي اين موضوع است.

- اگر قصد دادن هديه اي  به همكار خانم ( محل كار ) را داريد ، مراعات خيلي از مسائل ضروري است . مطمئن باشد همكار شما دليل اين هديه را مي داند و انتظار  آن را دارد. در هر حال شما بايد مواظب حريم خصوصي آنها باشيد و  از دادن عطر و ادوكلن به عنوان هديه  خود داري نماييد.


نکته اخر و مهم : خانم ها از مردانی که شنونده خوبی هستند بسیار خرسند هستند :

پيش از آنكه اظهار عقيده اي بكنيد، اجـازه دهـيـد صـحـبت آنها بـه پايان برسد. ميان صحبت كسي پريدن نشانه عدم برخورداري از مـهـارتـهاي اجـتـمـاعـي فرد مي باشد. اگر مي خواهيد یک مرد ایده آل بنظر آييد، همیشه شنونده خوبی باشید و هرگاه كه ناچار بـه انـجـام آن كـار شـديـد حتـما بـا معذرت خواهی ، اقـدام بـه اصلاح آن كار كنيد. مـودب بـودن بـه مـفـهـوم آن اسـت كـه بـراي موقعيت، عقايد و احساسات ديگران احترام قائل شويم.گاهی اوقات حق با شماست ولی زمان آن " اکنون " نیست.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !