آداب استفاده از آسانسور

آداب معاشرت و ارتباطات عمومی
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

آداب استفاده از آسانسور

چون امروزه بیشتر اماکن تجاری و اداری در بلوکهای ساختمانی قرار دارند نیاز به استفاده از آسانسور یکی از ضروریات زندگی روزمره شده است .در واقع با توجه به کثرت برجهای ساختمانی در شهر ها باید بگوییم اگر آسانسور وجود نداشت ما باید چه کار می کردیم؟ به اعتقاد بسیاری  از مردم برای بالا رفتن و دستیابی به طبقات بالاتر بهتر است  از پاهای خود کمک بگیرید .

می توانید هنگام استفاده از آسانسور عکس خود را درون آینه داخل آسانسور تماشا کنید ، ‌آواز بخوانید و ... شاید هم بسیاری از اوقات مجبور شوید در طول راه به طبقات بالاتر  یا پایینتر با کسی یا کسانی  همراه باشید. بنابراین باید از انواع مختلف  آداب نانوشته مربوط به مشارکت استفاده از آسانسور در اماکن کاری و عمومی  آشنا باشید .

به نظر می رسد اکثراً به هنگام استفاده مشترک از آسانسور مردم دچار اشتباهاتی می شوند ولی نکات مندرج در این مقاله به شما کمک می کند تا نحوه صحیح استفاده از آسانسور های عمومی را فرا گیرید .

باید ها:

 اگر در آسانسور قرار دارید و هنوز در آن باز بوده ولی نزدیک است بسته شود و افراد دیگری در حال ورود به آسانسور هستند در را برای آنها باز نگاه دارید یا دکمه مخصوص باز نگاه داشتن در را فشار دهید تا آنها بتوانند سر فر صت و بدون عجله وارد شوند.

هیچ چیز بدتر از این نیست که فردی با عجله بخواهد وارد آسانسوری شود که درب آن در حال بسته شدن است و ناگهان در محکم به صورت وی بر خورد کند . شاید اگر این کار را انجام دهید دیگر افراد حاضر در آسانسور قدری از رفتار شما متعجب شوند ولی  شما به زودی همه چیز را فراموش خواهید کرد در صورتی که  مطمئن باشید فردی که اجازه ندادید که درب آسانسور به صورتش بخورد همیشه چهره  شما را بخاطر خواهد داشت .

 

اگر خیلی حالتان خوب نیست به ویژه اگر در اثر حال نامساعد خود مرتب سرفه یا عطسه می کنید سعی کنید در صورت امکان صبر کرده تا به تنهایی بتوانید از آسانسور استفاده کنید .اگر آسانسور شلوغ نباشد عطسه و سر فه کردن شما از چشم ديگران  مزاحمت محسوب نمی شود .

 

هنگام قرار گرفتن در آسانسور شلوغ رعایت فضا برای دیگران را هم بکنید.

نباید ها:

در برجهای خیلی شلوغ که امکان استفاده همزمان بسیاری از افراد از آسانسور وجود دارد و مرتبا آسانسور ها پر و خالی می شوند و اکثرا  همه عجله دارند.  بهتر است تنها برای یک یا دو طبقه افراد زیادی را  معطل نگذاشته و خود زحمت این یک یا دو طبقه را بکشید مگر در شرایطی که جسم شما از نظر سلامتي به شما این اجازه را نمی دهد .

در جهان تجارت زمان یعنی پول . اگر در چنین ساختمان اداری بزرگی فقط برای بالا رفتن از یک یا دو طبقه از آسانسور استفاده کنید وجهه خوبی در نظر دیگران پیدا نخواهید کرد .

(‌این مشکل بیشتر هنگام بالا رفتن از طبقات روی می دهد تا پایین آمدن. برخی از افراد به دلایل شرایط جسمی خاص به سختی امکان انجام آن را دارند ) .

اگر آسانسور خیلی شلوغ بود بخاطر همکار یا دوستتان آن را خیلی معطل نگاه ندارید چون مثلا او در حال آب خوردن در طبقه ای است که آسانسور به خاطر وی معطل نگاه داشته شده است.

قانون آداب و معاشرت در چنین شرایطی حکم می کند که اگر ظرف چند ثانیه فردی را که بخاطر وی دیگران را منتظر نگاه داشته اید را  مشاهده نکردید یا صدا بزنید و یا از بقیه جدا شده ؛ بگذارید دیگران به کارشان برسند .

اگر دیگر افراد حاضر در آسانسور عجله داشتند در را ببندید و از نوبت بعدی آسانسور استفاده کنید .

کسی که کنار پانل مخصوص هدایت آسانسور ایستاده است آسانسور چی نیست . اگر آسانسور شلوغ باشد شاید وی داوطلبانه بخواهد این کار را برای دیگران انجام دهد اما غالبا بهتر آن است که خود دکمه طبقه مورد نظرتان را فشار دهید و نگویید " می شه لطفا دکمه طبقه 4 را هم بزنید " .اگر آسانسور خیلی هم شلوغ نبود قطعا این وظیفه خودتان است که دکمه طبقه مورد نظرتان را فشار دهید .

 

اگر هنگامی که کسان دیگری در آسانسور قرار دارند از تلفن همراه خود استفاده کنید کار درستی انجام نمي دهيد مگر اینکه تمام افراد حاضر در آسانسور با یکدیگر آشنا باشند . در غیر این صورت بر قراری هر گونه مکالمه خصوصی در آسانسور کار مودبانه ای نیست .

وقتی با غریبه ای در آسانسور قرار دارید شاید قدری با وی هم کلام شوید در این صورت بهتر است این مکالمه در حد امکان کلی و خلاصه باشد .(‌اکثر مواقع این مکالمات راجع به آب و هواست )‌برای مثال: چه باران خوبي امروز صبح بارید ؟

در نهایت مهمترین نبایدی که در آداب استفاده  از آسانسور باید رعایت کنید آن است که تحت هر شرایط جسمی که هستید سعی کنید نظم و بهداشت  محیط آسانسور را رعایت کنید حتی  اگر  از شدت ناراحتی و فشار جسمی صورتتان بنفش شده باشد.

اگر این کار را نکنید جلوی دیگران خجالت زده می شوید. حتی هنگامی که در آسانسور تنها هم هستید نباید نظم  و بهداشت رایج در آن را مختل سازید.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !