پنج رهنمود برای شروع سخنرانی

سخنوری در کنفرانس ها ويژه سخنرانان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

 رهنمود هایی  برای شروع سخنرانی جذاب برای حرفه ای ها از فریبا علومی یزدی

شیوه های گوناگونی برای  شروع یک سخنرانی وجود دارد. البته هیچکدام از آنها اشتباه نیستند اما بعضی از  این روش ها بهتر از سایر شیوه هاست. در اینجا به پنج نکته اشاره می کنیم به امید این که به شما در شروع هر چه بهتر سخنرانی تان کمک نماید. این مطلب را به سخنران حرفه ای  و کسانی که زیاد سخنرانی می کنند ،تقدیم می کنم  و برای سخنرانانی که به تازگی سخنور شده اند پیشنهاد نمی گردد.

 ایران مجری | سرفصل ها | فنون سخنوری ویژه سخنرانان | پنج رهنمود  برای شروع سخنرانی :

1-       یک شروع خوب

یک سخنرانی را با یک لطیفه یا یک جوک شروع کنید.این کار شنوندگان را غافلگیر خواهدکرد و تا مدت ها درذهن آنها باقی می ماند. فقط مواظب باشید لطیفه ای که می گویید به نوعی با موضوع سخنرانی مرتبط باشد و در ضمن باعث توهین به کسی هم نگردد . یک لطیفه کاملا خنثی را انتخاب کنید.

 

2-      ارائه مدرک  و سند

یکی از  مؤثرترین روش های شروع سخنرانی  بیان حقایق و ارائه آمار و ارقام است. مثلا اگر قرار است درباره مضرات سیگار سخن بگویید جمله آغازین را با آمار و ارقام هشدار دهنده درباره مرگ و میرهای ناشی از مصرف دخانیات شروع نمایید. چنین واقعیت هایی توجه مخاطب را برانگیخته و او را تا پایان سخنرانی گوش به زنگ نگه می دارد. فقط آمار و ارقامی که ارائه می دهید باید صحیح و مبتنی  بر واقعیت باشد.

 

3-      بیان نقل قول

یک نقل قول از یک فرد سرشناس پیدا کنید که به موضوع سخنرانی مربوط باشد.مثلا اگر درباره قانون صحبت می کنید، می توانید از نقل قول یک قاضی معروف یا یک پرونده شناخته شده ای که به موضوع شما ارتباط پیدا می کند استفاده کنید. با این کار ، افراد به واسطه شناخت  قبلی که از آن شخص یا مورد دارند با سخنرانی  ارتباط برقرار می کنند یا حتی اگر آن نقل قول را هم نشنیده باشند برایشان جذاب  خواهد بود.

 

4-      بیان یک داستان واقعی

استفاده از یک داستان واقعی  بسیار مؤثر خواهد بود و می تواند  توجه و دقت مخاطب  را جلب نماید. داستانی که تعریف می کنید باید مبتنی بر واقعیت باشد و به موضوع سخنرانی نیز ربط داشته باشد. به عنوان مثال اگر می خواهید درباره ترک سیگار صحبت کنید ،داستان فردی را بگویید که با موفقیت این کار را انجام داده است.  این کار باعث می شود شنونده حرف های شما را باور کند و آن را بپذیرد.

 

5-      استفاده از تاکتیک شوک

نکته آخر این که می توانید ازیک روش کمی متفاوت استفاده نمایید. مثلا  یک بار در یک همایش ، سخنران وارد سن شد دقایقی آنجا ایستاد و به یادداشت هایش نگاه کرد . بعد به حضار نگاهی انداخت. دوباره یادداشت هایش را مرور کرد انگار منتظر چیزی باشد ناگهان با صدای بلند از اتاق فرمان خواست تا برایش آهنگ زیر صدا را بگذارند تا او هم  به قول خودش مانند مجریان کلامش نافذ شود. او شروع کرد به خندیدن و گفت :حالا خیالم راحت شدکه حواس همه تان جمع شده ، پس شروع می کنم. گرچه این روش خیلی عجیب به نظر می رسد اما مطمئنا هرگز از ذهن مخاطب پاک نمی شود. او سخنانش را با چند بیت از مولانا آغاز کرد .با این روش می توان توجه مخاطب را تا پایان سخنرانی جلب نمود.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !