تأثیر هورمونها و افزایش سن بر صدای انسان

کنار آمدن با تغییرات
ابزارها
تنظیمات نوشتاری


تأثیر هورمونها و افزایش سن بر صدای انسان

تغییرات هورمونی نه تنها هنگام بلوغ بلكه در تمام عمر، صدای انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بیماریهایی همچون پ‍ُركاری غده تیروئید و برخی از داروهای هورمونی در كنار عوارض جانبی مختلف بر روی صدا نیز اثرات جبران‌ناپذیری بر جای می‌گذارند.

خوانندگان زن بهتر است تنها در صورتی از داروهای حاوی اندروژن استفاده نمایند كه امكان درمان دیگری نباشد.

 


داروهای ضد بارداری كه امروزه رایج است بر خلاف برخی از داروهای قدیمی ظاهراً بر روی صدا تأثیری ندارند.

رنگ صدای اغلب زنان در سنین یائسگی تغییر كرده و اوج صدایشان هنگام خواندن پایین می‌آید، این تغییرات ظاهراً با مصرف استروژن كاهش می‌یابد.4

اما استفاده از قرصهایی كه علاوه بر استروژن حاوی اندروژن هستند،‌ برای خوانندگان زن جایز نیست. بر اساس تحقیقات در دوران بارداری نیز تارهای صوتی، كمی متورم می‌شوند و گاهی صدای زنان باردار بم و یا زنگ‌دار می‌شود، اما این تغییرات پس از بارداری از بین می‌رود.

صدای هر فرد گستره دینامیك خود را دارد كه با تمرین می‌توان آن را افزایش داد. تغییرات هورمونی و برخی از بیماریها وسعت صدای خواننده را محدود می‌كند.

با افزایش سن نیز صدای انسان تغییر می‌كند. صدای زنان اغلب بم‌تر و بی‌رنگ‌تر و یا خشن و جیغ‌مانند و صدای مردان زیرتر می‌شود. این تغییرات به ویژه برای زنان حدود سن 50 سالگی نمایان می‌شود. همچنین در سنین بالا آثار خستگی در صدا زودتر ظاهر می‌شود كه این خستگی تغییراتی را در كیفیت صدای خواننده به همراه دارد. معمولاً رنگ صدای خواننده تغییر می‌كند و یا صدا گرفته و كم‌حجم می‌شود. همچنین گسترة دینامیك صدا كاهش می‌یابد و خواننده هنگام بلند و یا آهسته خواندن دچار مشكل می‌شود.

محدودیتهایی كه در حجم صدا وجود دارد نیز اغلب به دلیل تكنیك نادرست خواننده و یا افزایش سن اوست.

 



كمتر خواننده‌ای می‌تواند در دهه هفتاد سالگی از عمرش خوانندگی را به طور حرفه‌ای ادامه دهد. اما یك خواننده جوان باید بتواند چندین ساعت بدون احساس خستگی بخواند.

علت خستگی زودهنگام صدا اغلب انقباض شدید و نادرست عضلات و یا بسیار بلند و طولانی خواندن است.

احساس درد، هنگام خواندن نیز می‌تواند ناشی از بیماریهای حنجره، فشار زیاد به آن و یا گرفتگی زیاد عضلات باشد.

 


 

در همین مورد:

 

 

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !