چگونه اسامی افراد حاضر در محیط کار را بخاطر بسپاریم

مکا لمه و ارتباط با ديگران
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

چگونه اسامی افراد حاضر در محیط کار را بخاطر بسپاریم

 

هنگامی که در محیط جدیدی شروع به کار می کنید  يا در سازمان بزرگي با افراد زيادي كار مي كنيد بخاطر سپردن اسامی افراد حاضر در آن محیط ، کار سختی به نظر می رسد.به هر حال در چنین شرایطی آنها تنها می بایست نام یک نفر را که شما هستید بخاطر بسپارند اما گاه شما مجبور خواهید بود در اولین روز شروع کار جدید نام بیست نفر و یا حتی بیشتر را هم به خاطر بسپارید. بنا بر این احتمال آن وجود دارد که نتوانید نام هر یک را فورا به یاد آورید.اما طولی نخواهید کشید تا شما هم  بتوانید نام هر یک ار همکارانتان را به ذهن بسپارید به ویزه کسانی را که بیشتربا آنها سر و کار دارید.

مشکل از آنجایی شروع می شود که فرضاً چند هفته از کار کردن شما در آن محیط می گذرد و شما هنوز  هم قادر به یاد آ وردن اسامی افراد حاضر در ان محیط نیستید به ویزه در مواردی که نتوانید نام رییس خود را به خاطر بسپارید و این مساله بازتاب خوبی براي شما  ندارد. شاید بقیه فکر کنند که شما فرد فراموش کاری هستید حتی گاه پیش می اید که مردم در مقابل جنین افرادی شروع به واکنش منفی می کنند.بهر حال نکات بسیار سودمندی وجود دارند که با رعایت انها می توانید اسامی را بهتر به خاطر بسپارید ولی در عین حال  انتظار معجزه هم نباید داشته باشید.

 

مرحله اول آماده سازی است

برخی از شرکت ها با کمال میل لیستی از اسامی کارکنان خود را که می بایست با انها کار کنید را در اختیار شما قرار می دهند مثل روسای در جه اول.مشاوران.مدیران بخشهای مختلف .

این روزها در بسیاری از شرکتها مرسوم است که بیو گرافی مختصری همرا با عکس کوچکی از پرسنل تراز اول خود را در وب سایت شرکت قرار می دهند . اگر وب سایت شرکتی به این شکل طراحی شده بود می توانید قبل از شروع به کار این موارد را در خانه مورد بررسی قرار دهید.

اما اگر چنین امکانی وجود نداشت بهتر است وقتی شروع به کار کردید اسامی کسانی را که بیشتر با انها در ارتباط هستید را به همراه شرح مختصری از مشخصات  وی را برای خود یادداشت کنید .برای مثال:سالی فردی است که موهای قرمز روشن دارد و یا اندی یکی دیگر از کارمندان است که همیشه بدون آنکه دکمه بالای پیراهن خود را ببندد کراوات می زند.

مشاهدات اینچنینی به شما کمک می کنند تا بین اسامی و چهرهای که ار انها در ذهن دارید سریعتر ارتباط برقرار کنیدالبته سعی کنید در این لیستی که برای خود فراهم می کنید نکته منفی را در باره فردی خاص ذکر نکنید شاید احتمالا این نوشته به دست دیگران بیافتد. تکرار مکرر این این لیست به شما کمکمی کند تا اسامی را بسیار اسانتر بخاطر اورید.

 

تداعی ذهنی :

یکی دیگر از راههای خوبی که می توانید در بخاطر سپردن اسامی از آن استفاده کنید تداعی ذهنی بین اسامی انها و کلمه دیگری است

استفاده از ریتمهای هماهنگ با اسامی افراد هم کار خوبی است برای مثال اگر اسم رییس شما جمشید است می توانید کلمه هم سیلاب آن را بیاد اورید مثلا خورشید.

 

تکرار اسامی:

هنگامی که برای اولین بار به فردی معرفی می شوید اگر نام وی را در هنگام معرفی دوباره تکرار کنید این کار در بخاطر سپردن اسامی بسیار به شما کمک خواهد کرد.

برای مثال : " ایشان خانم علومي هستند " جواب: " سلام خانم علومي از ملاقات شما خوشوقتم."

البته بسته به این که روابط بین کارمندان در این شرکت تا چه اندازه رسمی است می توانید در این شیوه تغییراتی هم ایجاد کنید این کار تا حدی بسته به موقعیتی  است که طرف مقابل شما در ان شرکت دارد .

پس از آنکه معارفه بین شما تمام شد می توانید نام وی را در قالب کلام دیگری دوباره تکرار کنید مثلا بگویید:"بسیار خوب آقای قادری از ملاقات شما بسیار خوشوقت شدم امیدوارم بتوانم در عرض هفته شما را ببینم".

تکرار دوباره نام وی در پایان ،  می تواند تاثیر خوبی برفرد مقابل در  ملاقات اولیه شما داشته باشد و هم می تواند به شما کمک کند بار دیگر که او را ملاقات کردید سریعتر نامش را بیاد آورید .

 

اگر لازم بود تا نام آنها  را دوباره سوال کنید حتما این کار را بکنید .

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد وقتی طی هر برخورد اجتماعی فردی نام شما را به زبان می آورد اما شما هر چه قدر سعی می کنید نمی توانید نام وی را بخاطر آورید.

این مساله می تواند باعث شود تا در چنین شرایطی دست و پای خود را گم کنیم و در نهایت هر گاه لازم شد تا آنها را مخاطب خود قرار دهیم این کار را بدون ذکر اسامی انها انجام مي دهیم که کار شایسته ای نیست .

گاه حتی پیش می آید که طرف مقابل از برخورد دوباره با چنین فردی تنها به این دلیل که نتوانسته است نام وی را به یاد اورد اجتناب می کند.

اگر نتوانستید نام کسی را بیاد آورید بهترین کار  آن است که تنها بخاطر فراموشی خود از وی عذر خواهی کنید و نام وی را دوباره سوال کنید.بسیاری از افراد نسبت به چنین شرایطی از خود حالت تدافعی نشان نمی دهند.می توانید بگویید:" خیلی عذر می خواهم .این هفته به افراد بسیاری معرفی شدم .مرتب سعی می کنم اسامی همه را به یاد بیاورم ولی نمی توانم نام شما را بخاطر بیاورم." سپس آنها نام خود را به شما خواهند گفت و انجام این کار باعث می شود در آینده با چنین شرایطی مواجه نشوید.یادتان باشد روزی همه آنها در شرایط مشابه امروز شما بوده اند.

 

از یکی از همکاران خود کمک بگیرید:

 

اگر همکار کنار دستی شما مدتی است که در آن اداره مشغول به کار است می توانید نام افرادی را که در محیط کار با انها برخورد می کنید را از وی بپرسید .تنها بگویید که این اسامی را فراموش کرده اید و به کمک وی نیاز دارید .البته سعی کنید خیلی هم مزاحم وی نشوید چون به هر صورت آنها نیز وظایفی در شرکت دارند که می بایست آن را انجام دهند.

 

در واقع مساله اساسی زمان است با گذر زمان می توانید نام تمام  افراد حاضر در محیط کار خود را بخاطر بسپارید .هر یک از افراد محل کار شما خصوصیات فیزیکی و رفتاری خاص خود را دارا می باشند و هر چه بیشتر در گذر زمان با آنها سر و کار داشته باشید زود تر اسامی آنها را بخاطر خواهید سپرد.

همان طور که قبلا هم گفتیم کسی از شما انتظار ندارد در اولین هفته ورودتان به محل کار جدید نام همه را بخاطر داشته باشید . به هر حال کار جدیدی را شروع کرده اید و باید به شرایط آن عادت کنید .

مهم اين است كه نام افراد را به درستي و كامل بنويسيد و با ادب و احترام  صدا كنيد.

ccopyright

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !