12 نکته در مدیریت اجرایی قبل از مراسم اهدای جوایز جشنواره ها

مجري صحنه
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

شما یک مجری صحنه ی حرفه ای هستید باید بدانید کارگردانی مراسم و جشنواره ها را چگونه مدیریت کنید این بدان معنی نیست که شما کار اجرایی انجام دهید این بدان معنی است که شما کارهای اجرایی را قبل از مراسم و درطول مراسم مدیریت کنید به نظرات اشتباه عوامل اجرایی اهمیت ندهید .ایشان را با دلایل متقن دعوت به پذیرش مدیریت خود نمایید. به یاد داشته باشید باشکوه ترین قسمت یک جشنواره ، اختتامیه ان است.

 قبل از مراسم اهدای جوایز موارد ذیل را مدیریت نمایید وبه عنوان یک مجری حرفه ای ، از اجرای حرفه ای خود لذت ببرید .

 شما تنها با رابط خود با دبیر اجرایی همایش در ارتباط باشید. به یاد داشته باشید از هیچ کس دستور نگیرید . اجازه ندهید دیگران نوشته هایی را بدست شما بدهند و چنانچه نوشته ای را روی تریبون قرار می دهند این مهم باید از طریق رابط انجام پذیرد.

 افراد زیادی را می شناسم که به خاطر همین موضوع اجرا های زیادی را از دست داده اند.  شما یک مجری صحنه حرفه ای هستید.

 


مسئولان همایش باید بدانند که شما مدیریت لازم را اعمال خواهید نمود و محل  خبرنگاران ، عکاسان  و مخاطبان  را بررسی نموده و در این موارد صاحب نظر هستید.اجازه ندهید رسمیت  جشنواره ای که شما مجری آن هستید با هرج و مرج روبرو شود.


12 نکته در مدیریت اجرایی قبل از مراسم اهدای جوایز جشنواره ها

 

1- تریبون را درجايی تنظیم نمایید که در موقع  رفت و آمد ، جایزه گیرندگان از جلو شما  عبور نکنند  و  اگر تریبون ثابت است با طراحی صحنه ، این مهم صورت پذیرد.

 

2  - دستور دهید گل روی تریبون و پرچم روی میز  به نحو شایسته ای نصب گردد  یا جابجا گردد که جلوی دید شما را نگیرد و اشراف شما بر جمعیت را ممکن سازد.

 

3- با تیم اجرایی هماهنگی گردد که افراد ازیک طرف بالا واز طرف دیگر صحنه را ترک کنند. توجه داشته باشید اکثر تریبون ها در سمت راست صحنه از دید مخاطبان قرار دارند (سالن اجلاس بر عکس است) و مناسب تر آن است که از پشت شما عبور نمایند تا  به روی صحن بیایند و از طرف مقابل صحنه را ترک نمایند. اجازه ندهید افراد اضافه در روی صحنه حضور داشته باشند.

 

4- با تیم اجرایی هماهنگی گردد خبر نگاران و عکاسان در جایگاه خودشان قرار گیرند. اگر در این زمینه  نتوانید مدیریت مناسبی اتخاذ نمایید هیچگاه به عنوان مجری حرفه ای شناخته نخواهید شد.لازم نیست جار و جنجال کنید بلکه صحنه را طوری تنظیم نمایید تا مجبور به تهیه خبر از بهترین زاویه شوند همانطوری که مقصود شماست.


5- از وجود قاری و نماهنگ سرود ملی اطمینان حاصل نمایید.در مراسم اختتامیه لازم است سرود ملی نواخته شود. این مهم رسمیت جلسه را افزایش داده و کنترل اوضاع را آسان می کند. به یاد داشته باشید در جواب مخالفان پخش سرود ملی به بهانه ی کمبود وقت ، یاد آوری نمایید که مدت زمان  سرود ملی کمتر از یک دقیقه است و قاری هم می تواند با مدیریت شما در چهار دقیقه ، تلاوت نماید.بنابراین پنج دقیقه زمانی نیست که برای آن تسلیم شوید.

 

6- درتلفظ اسامی وپسوند های نام ها د قت لازم را به عمل آورید و تک تک آنها را اعراب گذاری کنید.در صورت امکان ، نفرات با سرفصل های متفاوت را تفکیک کنید.در همایش های علمی ، اسامی تا اخرین لحظه مشخص نیست و گاهی اوقات در آخرین لحظات اسامی بدست شما می رسد.تنها کاری که پیشنهاد می کنم این است که ار عوامل اجرایی بخواهید اسامی را یک نفر خوش خط  بنویسد و این کار را با دقت انجام دهد. شما 10 ثانیه زمان دارید تا همه اسامی را مرور کنید.بنابراین  اسامی خاص را بشناسید.

 

7- در اهدای جوایز به تعداد زیادی دانشجویان یا دانش آموزان قبلا هماهنگی گردد تا با لیستی که در دست شما ست افراد در یک ردیف صندلی نشسته وقبلا از صدا زدن بدانند که مثلا 5 نام دیگر نوبت آنهاست .یک هماهنگ کننده را در آنجا بگمارید.

 

8- چنانچه  تعداد افراد اهدا کننده لوح زیاد هستند پیشنهاد دهید تا در دسته های 6 نفری از حضور آنها برای اهدای جوایز استفاده نمایید.در این تقسیم بندی باید سلسله مراتب برای اهدای جوایز در نظر گرفته شود.یادتان باشد گاهی اوقات جایزه دهنده ها ، خودشان هم جایزه می گیرند.در تقسیم گرو ها این مهم را  در نظر داشته باشید.

9- در مورد تاریخچه ی جایزه توضیح مختصری بگیرید و از کم و کیف جوایزمطلع گردید.  مثلا لوح تقدیر- تندیس – مدال – وجه نقد و یا  سکه طلا.

سعی کنید آگر زمان شما آزاد است و لوح های  تقدیر یک متن است آن را از قبل بخوانید.چنانچه گروه ارکست برنامه دارند ، مشخصات گروه ، نام موسیقی ، ترانه سرا و شاعر و دستگاهی که در آن می نوازند را یاد داشت نمایید تا به موقع از آنها تشکر کنید.نام قاری فراموش نشود.

 


10- چنانچه قرار است مدال اهدا گردد و گیرنده ی آن خانم است حتما در لیست اهدا کنندگان خانم شاخصی قرار گیرد. در مورد معلولان توجه داشته باشید هماهنگی صورت پذیرد تا بالاترین مقام جایزه دهنده (به استثنای رییس جمهور ) به پایین صحنه آمده و جایزه  را به ایشان اهدا نماید.در مورد رییس جمهور ایران لازم است تدارک انتقال شخص معلول به جایگاه با کمک دیگران از پیش هماهنگ  گردد. شما باید پیشنهادات خود را طبق چک لیست ارائه کنید و فکر نکنید دست اندر کاران همایش ، همه چیز را می دانند و همه چیز بر وفق مراد است.

 


11- با صدا بردار هماهنگ گردید تا آهنگ مناسب را در مراسم اهدای جوایز و طبق علایم شما پخش نماید.آهنگ ها باید متناسب با زمان و مکان همایش و با توجه به مناسبت ها ، پخش گردد.مثلا برای ورزشکاران  و مناسیت های مذهبی و عزا باید آهنگ خاصی پخش گردد. اگر در مکانی ، امکان پخش آهنگ نیست  شما باید با کلامتان ، شور هیجانی بیافرینید.

 


12-  شما می توانید از کارگردان شخصی خود  در موارد بالا استفاده  نمایید و در صورت لزوم تغییرات لازم را اعمال کنید .این چک لیست وحی منزل نیست.به نظر همکاران و دست اندر کاران احترام بگذارید و جوانب ایمنی و امنیتی را در نظر بگیرید .این اطمینان را به مسوولان همایش بدهید که شما مسوولیت پذیرید و انعطاف پذیر.


 

مجری جشنواره  فریبا علومی یزدی



این جانب فریبا علومی یزدی در درازنای سالها مجریگری صحنه همیشه پیشنهاد هایم را داده ام واکثراً مورد قبول هم واقع شده است و مسرورم که خداوند این توفیق را به بنده داده است تا در نگارش آیین تشریفات کنفرانس ها چند خطی را سیاه کنم و در این راه دست دوستی می دهم به همه عزیزانی که تجربیات گرانسنگ خود را در اختیار اینجانب قرار می دهند.
ما باید طبق عرف و فرهنگ خودمان بتوانیم مجالس باشکوهی را در کشور عزیزمان ایران ، به نحو احسن به منصه ی ظهور بنشانیم.


اعتقاد ما بر این است که ایرانیان شایسته تجلیل هستند.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !