چگونه یک بیانیه و قطعنامه را قرائت کنیم؟

گل گشت سخن مجریان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

چگونه یک بیانیه و قطعنامه را قرائت کنیم؟

اصولاً بيانيه  همايش را دبير همايش مي خواند و قطع نامه ها را رييس  همايش  و در غياب وي يا عدم تمايل وي دبير همايش قطعنامه را قرائت خواهد نمود. با اين وجود خيلي اوقات پيش مي آيد كه از مجري  خواسته مي شود تا بيانيه و قطعنامه را بخواند.

پيشنهاد مي نمايم به عنوان برگزاركننده ، چنانچه مراسم شما از رسميت خاصي برخوردار است و مجري صحنه توانمندي را در اختيار داريد اين وظيفه را به وي محول نماييد .

همان طور كه از نام بيانيه و قطع نامه مشخص است ؛ قطعنامه را بايد با جديد و لحن محكمتري نسبت به بيانه خواند . از جمله مواردي كه در هنگام قطعنامه اتفاق مي افتد تاييد بند هاي قطعنامه از طرف مخاطبان مي باشد كه در مراسم هاي مختلف اين تاييديه با دادن شعار ، دست زدن ، صلوات فرستادن و يا حتي سكوت مطلق انجام مي پذيرد. بنابر اين مجري لازم است در هر صورت وقفه هاي طولاني تري بين بندهاي قطع نامه نمايد.

در خصوص قرائت بيانيه توسط مجري و يا هر شخصي به جز امضاء كننده قطع نامه و بيانيه ؛ لازم است متن بيانيه  و قطع نامه را با بيان رسا و متفاوت از متن اجرا بيان نمايد و در پايان قرائت با ايجاد يك فضاي مناسب (مانند دست زدن حاضران ) پايان متن را متمايز كرد.

به طور مثال شما مي توانيد بگوييد :  " هم اكنون بيانيه دهمين كنگره بين المللي .... قرائت مي گردد . (بسم الله الرحمن الرحيم ...متن بيانيه ... والسلام  . رييس كنگره ... دكتر .... ). شما هم اكنون با زبان بدن و حتي با بيان خود مي توانيد از حاضزان تشويق بگيريد.

معمولا بيانيه و قطع نامه ها آخرين قسمت از هر همايش و برنامه است ولي بنده توصيه مي كنم بيانيه و قطعنامه را قبل از مراسم اهداي جوايز بخوانيد . به دست اندركاران همايش توصيه نماييد بيانيه را در حد 10 بند و 5 دقيقه زمان تنظيم نمايند . ولي در هر صورت توصيه نمي شود بيانيه ها و قطع نامه ها بيش از 8 دقيقه طول بكشد .

بيانيه ها به شكل گزارش خبري و قطع نامه ها به صورت اطلاعيه خوانده  مي شود . سعي كنيد با دقت در متن و فحواي بيانيه از تلفظ درست متن آگاه شويد .

توجه داشته باشيد براي خواندن بيانيه هيچ پيش بياينه و صحبت و يا توضيحي مجاز نمي باشد و تنها نقل قول متن در دستور كار قرار مي گيرد. . مانند گويندگان خبر كه در تلويزيون تنها متن بيانيه را قرائت مي كنند.

 

يادمان باشد بيانيه ها ضمانت اجرايي ندارند ولي قطع نامه ها بايد اجرا و در سال بعد مرور گردند تا مورد ارزيابي و يا تعديل گردند. گر چه معمولا اين كار انجام نمي گردد  مگر در كنوانسيون هاي بين المللي و كنفرانس هاي بين المللي معتبر.

این مجموعه در دست ساخت است . از صبر و شکیبایی شما سپاسگزاریم.

 


باز نشر مطالب این مجموعه تحت هر عنوانی مجاز نمی باشد. شما برای استفاده از این مطلب خارج از محیط سایت باید مقاله را خریداری نمایید.

تمام حقوق مادی و معنوی این اثر متعلق به شرکت بانوی سخن پارس می باشد .


 

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !