چگونه و با چه ادبیاتی مراسم را آغاز کنیم ؟

گل گشت سخن مجریان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

نام و محتوای همایش و مخاطبان شما تعیین کننده ی اشعار و مطالب آغازین و متن مجری همایش است.

پیشنهاد می گردد قبل از شروع برنامه و قبل از این که نام خدا را بر زبان جاری نمایید از هر گونه کلام و آوایی خود داری نمایید . سکوت محض . حتی اگر نماهنگ در حال پخش رو به اتمام است . شاید در مراسمی مخاطبان با حضور شما پشت تریبون دست بزنند. شما کلامی به زبان نیاورید . می توانید لبخندی بزنید و با آنها همراهی نمایید با وجود این مواظب باشید صدای دستان شما از میکروفون جذب و پخش نگردد. فریبا علومی یزدی در سخن آغاز یک همایش

فریبا علومی یزدی

انواع مراسم :

همایش علمی - تخصصی

اگر همایش علمی - تخصصی باشد حتما" باید مطالبی در خصوص علم و دانش و اینکه خداوند عالم مطلق است و دانش ها همه از آن اوست و از منبع او سرچشمه می گیرد و اشاعه می یابد آغاز نماید که توصیه می شود این مضامین با شعر آغاز گردد و با آیه ای از قرآن در خصوص علم پایان یابد.


به عنوان مثال شما شاید خواسته باشید مراسم را با این ابیات اغاز نمایید:

بسم الله الرحمن الرحیم ( بسم الله العلیم الحکیم )

ای دو جهان از قلمت یک رقم/ بی رقمت لوح دو عالم عدم
در کف من مشعل توفیق نه/ ره به نهانخانه ی تحقیق ده
شمع زبانم سخن افروز ساز/ شام من از صبح سخن روزساز

به نام آن علیمی که آغاز و انجام کارها به پروانه ی سلطان ارادت و مشیت اوست، و سپاس و ستایش زیبنده  و مختص ذات اقدس و مقدسی است که اشرف مخلوقات را به زیور خرد و اندیشه بیاراست و دانش و قلم را به وی ارزانی داشت تا مایه ی معاش و انتعاش او گردد. " سبحانک لا علم لنا الا ما علمتنا انک انت العلیم الحکیم "

همایش تشریفاتی و دیپلماتیک

- اگر همایش تشریفاتی باشد و مقامات و مسئولان دولتی، حکومتی و سیاسی حضور داشته باشند، مراسم را رسمی تر آغاز می نماییم و سعی می کنیم از اشعار عاشقانه و لو اینکه برای خداوند هم سروده شده باشد، پرهیز کنیم. تعداد اشعار آغازین به دو بیت شعر بسنده یابد و احساس کم رنگ تر گردد ولی قوت و قدرت بیان و استحکام و جزالت کلمات و جملات باید افزونی یابد.


به این نمونه از متن اجرا توجه فرمایید . این متن اگر با صلابت خوانده شود مخاطب را وارد فضای خاصی خواهد کرد که به زودی آن را تجربه خواهید کرد:

مطلع دیوان اسرار قدیم /  هست        بسم الله الرحمن الرحیم
آن کتاب الله که مرجع حکمت است/ افتتاح آن به باب رحمت است

به نام آن فتاحی که افتتاح کارها و مفتاح فتوح ها از نام اوست.
سلام بر پیشگاه مقدس حضرت ولی عصر(عج ) سلام بر روان پاک امام راحل، امام شهدا و درود بیکران بر مقام معظم رهبری و آرزوی طول عمر پربرکت و با عزت برای آن ستوده ی بزرگوار و سلام و درود و سپاس محضر ارزشمند شما عزیزان و بزرگواران و صاحبنظران در عرصه ی ................

عرض شاد باش و خیر مقدم ویژه دارم محضر ارزشمند وزیر محترم .................... جناب اقای / سرکار خانم................... و هیات همراه


نکته :در متن بالا اگر میهمان ویژه رییس جمهور باشد  سلام به رییس جمهور قبل از مخاطبان بیان می گردد و اگر غیر از رییس جمهور میهمان ویژه بود به ترتیب بالا نامش بعد از مخاطبان قرار می گیرد و فرقی در میزبان بودن وزیر و میهمان بودن وی نیست.

نکته : اگر چند وزیر میهمان ویژه بودند وزیر امور خارجه در صدر قرار می گیرد  و بقیه وزرا ،آنکه شاخص تر و کهنسال تر از دیگران است نامش برده می شود و اگر وزیر خانمی در بین وزرا بود پیشنهاد می گردد ابتدا نام وی را ببرید . وزیری که وزارت متبوعش میزبان مراسم است در پایان نامش برده می شود .

 

مراسم جشنواره با مخاطب جوان
- اگر مراسم جشنواره باشد و قشر جوان حضور داشته باشند، مطالب و اشعارمان باید شاد و انرژی بخش و پرنشاط باشد.

شاید این جملات  بعد از نام خداوند شروع خوبی برای شما باشد:

ای نهال آرزو خوش زی که بار آورده ای/ غنچه بی باد صبا گل بی بهار آورده ای
شاخ و برگت نیک نامی، بیخ و بارت سعی و علم/این هنرها جمله از آموزگار آورده ای
باغبانان تو را امسال سال خرمی است/زین همایون میوه کز هر شاخسار آورده ای

سلام بر تو که خود را باور داری ، سلام بر اندیشه ی توانای تو، سلام بر دستان خلاق و سازنده ات و سلام بر پای استوارت که تا انتهای ایستادگی ایستاده است تو را می ستایم و گام های باصفایتان را ارج می نهیم.


اعیاد مذهبی و جنگ های شادی

- اگر جشن مذهبی به مناسبت اعیاد ویژه باشد باید مجری از پشت تریبون به وسط سن بیاید و با میکروفن سیار و ارتباط بسیار قوی با مخاطبان مطالب خود را آغاز نماید. مطالب باید با محتوای حس همدلی و هم نوایی و عشق و محبت و صمیمیت تنظیم و ارایه گردد.

ببینید نظر شما در خصوص این جملات چگونه است . این جملات قبلا امتحان شده اند و فوق العاده اثر بخش هستند:

آمد بهار عشق و گل از باغ جان شکقت/ گلبانگ وصل در دل هفت آسمان شکفت
بار  دگر  وزید  نسیم  رخ   نگار   /   روح   وفا  به  قالب  هر  نیمه   جان  شکفت
یک غنچه گر ز معرفت از او طلب کنی/ بینی که پیش پای تو صد گلستان شکفت

در این گونه مراسم ، مجری حتی موقع سلام گفتن باید سلام بگیرد.

دوستان سلام/ یاران سلام/ همدلان سلام/ همنفسان سلام/ ..............


- اگر مراسم خاص مانند روز مادر، روز پدر، عید غدیر، عید سعید فطر، عید مبعث، عید نیمه ی شعبان و ... باشد باید اشعار و مطالب آغازین در این خصوص بیان شود. این مطالب را می توانید از پردیس سخن ببینید.

- اگر مراسمی  مرتبط با موسیقی باشد ،مانند کنسرت موسیقی یا گروه سرود دانش آموزی یا دانشجویی باشد حتما سخنان آغازین در مورد شعر و ترانه و موسیقی باید بیان گردد که البته با ذکر خدا باید عجین گردد.

یارا به دلم نشانه از توست/ تا صبح غم شبانه از توست
آوای تو خفته در دل چنگ/ شور غزل و ترانه از توست
از عشق تو نغمه خوان شهرم/ غمناله ی عاشقانه از توست

یا

ای عشق همه بهانه از توست/ من خامشم این ترانه از توست


باز نشر  مطالب این مجموعه تحت هر عنوانی مجاز نمی باشد. شما برای استفاده از این مطلب خارج از محیط سایت باید مقاله را خریداری نمایید.

تمام حقوق مادی و معنوی این اثر متعلق به شرکت بانوی سخن پارس می باشد .


 

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !