چگونه در یک مراسم شعر بخوانیم ؟

گل گشت سخن مجریان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

چگونه در یک مراسم شعر بخوانیم ؟ این عنوانی است که شاید خیلی ساده به نظر برسد ولی حقیت این است که خیلی از سخنرانان و مجریان نمی دانند چگونه باید شعر بخوانند. قبل از اینکه در این خصوص مطالبی را بنویسم تمایل دارم با یک سوال شروع کنم.

آیا تا کنون شما دیده اید یک شاعر برای شعر خود ، مقدمه بگوید؟ بله درست است ، هیچ شعری مقدمه ندارد و هر شاعری در متن شعر منظور و مقصود خود را می رساند. بنابراین شما هم همین کار را بکنید و اجازه دهید مخاطبان خود از شعر قرائت شده ،  برداشت داشته باشند.

با این روش شما هم به شعور مخاطبان احترام قائل شده اید و هم از توضیح واضحات اجتناب نموده اید و طبیعتا سخنان شما به سمت و سوی مجمل گویی خواهد رفت.

تنها موردی که می توانیم قبل از شعر بیان داریم ، این جملات کوتاه هستند:

به قول شیخ اجل :   سل المصانع رکبا تهیم فی الفلواتی      تو قدر آب چه دانی که در کنار فراتی

 

آنچنانکه مولانا می فرماید :      این همه گفتیم لیک اندر بسیچ         بی عنایات خدا هیچیم هیچ

 

به فرموده ی لسان الغیب :   ساقیا لطف نمودی قدحت پر می باد     که به تدبیر تو تشویش خمار آخر شد

 

چه عارفانه  فرموده است امام (ره):

نشنو از نی ، نی نوای بی نواست       بشنو از دل دل سرای کبریاست           نی چو سوزد تل خاکستر شود          دل  چو  سوزد  خانه  دلبر  شود

 

از دیگر نکاتی که در خصوص انتخاب شعر باید در نظر داشت ، همخوانی موضوع شعر با سخنان شماست. چه از نظر معنی و چه از نظر کلمات کلیدی.

به این مثال توجه فرمایید:

"...امید است با همت و حمیت ، به پشتوانه تجارب گذشته و اندیشه اندیشمندان ؛ با نیروی خلاقیت و نوآوری در جهت شکوفایی ایران اسلامی گام برداریم .

همتی کن این جهان را باز ساز           با نگاهی نو جهانی نو بساز  "

 

برای اجرا  و مجریان  پیشنهاد می کنم همیشه به سه بیت قناعت نمایید. اگر می خواید به عنوان یک سخنران و یا مجری حرفه ای عمل کنید این پیشنهاد بنده را به عنوان یک توصیه جدی تلقی نمایید. چون معمولا حوصله مخاطبان در این مقدار شعر تخمین زده می شود . شما با انتخاب  درست سه بیت از یک غزل ، قدم در مسیر مجمل گویی و موجز گویی برداشته اید که این یکی از نکات مهم  سخنوری محسوب می گردد. با این کار شما به راحتی می توانید سه بیت را به حافظه بسپارید و مجبور نیستید از روی متن و نوشته بخوانید که این خود کمک می کند بتوانید با زبان بدن با مخاطبان ارتباط برقرار نمایید.


ده رهنمود : به عنوان یک مجری چگونه اشعارمان را انتخاب نماییم؟

 


 

 


باز نشر مطالب این مجموعه تحت هر عنوانی مجاز نمی باشد. شما برای استفاده از این مطلب خارج از محیط سایت باید مقاله را خریداری نمایید.

تمام حقوق مادی و معنوی این اثر متعلق به شرکت بانوی سخن پارس می باشد .


 

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !