چگونه در جمع دانش آموزان و معلمان صحبت کنیم تا نظم جلسه به هم نریزد؟

گل گشت سخن مجریان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

###

 

کار مجری در این گونه مراسم بسیار تخصصی و حرفه ای باید باشد. مجری باید در ابتدا یک سلام توام با احترام و اکرام نسبت به بزرگسالان که ممکن است والدین دانش آموزان باشند، داشته باشد و پس از سلام با بزرگسالان با جوانان و نوجوانان سلامی شادمانه که جواب هم از جمع بگیرد باید داشته باشد. ( البته اگر مجلس برای دانش آموزان برپا شده ، باید سلام اول با دانش آموزان باشد و بالعکس )

 

مجری در بعضی جاها می تواند بینابین سخن بگوید اما باید بداند که از کلمات و جملات نامانوس و پیچیده و مبهم دوری گزیند اگر این کار را انجام ندهد جمع جوان چون توان فهم این کلمات و جملات را نخواهند داشت شروع به صحبت می کنند و سرو صدا و همهمه در مجلس ایجاد می گردد.

 

باید بدانیم در مراسمی که بزرگسال و جوان وجود دارد بزرگسالان هم بخاطر جوانان حضور یافته اند؛ پس باید مجری حتما از مطالبی استفاده نماید که مخصوص جوانان باشد و ارزش و اهمیت دوران جوانی را بازگو نماید و طوری بیان نماید که هر جوان قدر عمر و وقت خود را بداند و به خود افتخار نماید و در جهت بالندگی و سازندگی ایران اسلامی بیش از پیش تلاش نماید. مجری باید مجلس را پر شور و شعف اداره کند اما باید بداند که از به کار بردن لطیفه ها و جملات سخیف و مبتذل و لودگی دوری گزیند به طوری که شان مجلس در عین شادابی و شادمانی حفظ گردد.

 

در هنگام شروع یک مجری می تواند با استفاده از شور جوانی دانش اموزان یک فضای زیبایی را ایجاد نماید. دانش اموزان به خاطر حضور مستمر در مراسم مدرسه آماده شعار دادن هستند(مانند طوطی) و خصوصا در سلام کردن شما می توانید جواب سلام های زیبایی را بگیرید. به طور مثال شما می توانید بگویید: دوستان سلاااااااااااااام .  همه پاسخ خواهند داد سلاااااااااااام.

همدلان سلااااااااااااااااااااام . منتظر پاسخ ...................

همنفسان سلااااااااااااااااااااااااام . منتظر پاسخ ...............

نوجوانان ایران سلاااااااااااااااااااااااااااام . منتظر پاسخ ..............

تا اینجای کار خیلی مشکل نیست. دانش آموزان شلوغ دوست دارند این بازی را ادامه بدهند و بعد از این گفت و شنود حالا نوبت آنهاست تا باز هم در جواب هر جمله شما ، پاسخ بدهند سلااااام.

شما باید سریع معلمان و مدیران  و مسئولان را خطاب قرار دهید تا آنها جرات بی نظمی را نداشته باشند.  شاید یک نوازنده صحنه ماهر بتواند به شما کمک کند تا این فضای ایجاد شده را آرام نماید و با گرفتن یک دست شاد این مرحله را پشت سر بگذارید.

در مراسم های گوناگون معمولا دانش اموزان از مربی و یا معلم خاصی حمایت می کنند. زمانی که شما نام وی را می برید با سوت و هورا سعی در تشویق دارند. خوب کاری که شما لازم است بکنید این است. رشته سخنان خود را قطع کنید و بگویید: آفرین . درود بر شما . درود بر حق شناسی  شما  و سکوت ..... بعد از اتمام تشویق شما می توانید به روال عادی برگردید.

  • یادتان باشد در مراسمی که دانش آموزان حضور دارند ایجاد نظم و برقراری سکوت یک امر نشدنی است و لازم نیست تا شما روی این موضوع حساس باشید. شما هر گاه توانستید روی موج احساسات سوار شوید و در غیر از این به ادامه برنامه بپردازید. برای همه شلوغی دانش آموزان حل شده است . اشتباه مهلک این است که شما خواسته باشید با تهدید و تحکم با این مخاطبان صحبت کنید. تقریبال کار شما تمام است.
  • دانش آموزان تمایل ندارند تا جلو دوستانشان از آنها زیاد تعریف کنید . اگر والدین آنها حضور دارند و به طور مثال شما در مراسم تجلیل از برگزیدگان اجرا دارید می توانید از والدین آنها به خاطر پرورش همچنین جوان برومندی تشکر نمایید و کار شما زیباتر و مورد رضایت همه قرار خواهد گرفت.
  • خیلی از دانش آموزان دوست ندارند تا والدین آنها را برای سخنرانی یا مسابقه در جلو دوستانشان دعوت نمایید . بنابر این مطمئن باشید مسابقه و یا سخنرانی شما مستقل از خانواده های میهمان باشد.
  • همیشه قبل از اجرا در جمع دانش آموزان و معلمان از چند نفر از دانش آموزان در مورد محبوب ترین معلم و بداخلاق ترین آنها سوال کنید. در ادامه شما می دانید چه چیز مورد علاقه دانش آموزان است و دچار اشتباه نخواهید شد . چون شما می دانید که دانش آموزان از کدام معلم خوششان نمی آید و لازم نیست برای وی مقدمه چینی های غیر معمول داشته باشید.

چگونه در جمع دانش آموزان و معلمان صحبت کنیم تا نظم جلسه به هم نریزد؟

این مجموعه در دست ساخت است . از صیر و شکیبایی شما سپاسگزاریم.

 


باز نشر مطالب این مجموعه تحت هر عنوانی مجاز نمی باشد. شما برای استفاده از این مطلب خارج از محیط سایت باید مقاله را خریداری نمایید.

تمام حقوق مادی و معنوی این اثر متعلق به شرکت بانوی سخن پارس می باشد .


 

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !