متن مجری عید غیر خم

پردیس سخن فریبا علومی یزدی
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

به نام خداوند بينش طراز / جهان داور آفرينش طراز /كه نامش بود زيور نامه ها/ سخن را بدو گرم ، هنگامه ها/فلک را فرازنده ی بارگاه / زمین را طرازنده ی کارگاه/ خدایی که بر هر زبان راز اوست /  نی هر زبان نغمه پرداز اوست.

دست در دست یدالله در غدیر خم نبی                     با کلام ایزد از مدح تو دم زد یا علی

روز رحمت، روز عشق و روز فیض است این غدیر          اکفیانی ، اکفیانی ، یا محمد یا علی

روز کامل گشتن دین است و اتمام نعم                    هیجده ذیحجه یعنی ، عید پیروز علی


گنجور مجریان و سخنوران | پردیس سخن | متن مجری عید غیر خم

مطالب مرتبط: تبریک عید غدیر به همکاران - پيام تبريك

غدیر عشق

رهنمون است به رضوان برین راه علی /ساغر خوان بهشتی است به درگاه علی

ساقی گلشن رضوان و نوید سبحان/شب چراغ ره ایمان رخ چون ماه علی

سرور دولت عشق است و سکوت شب تار/بشکند نیمه شبان گریه ی گهگاه علی

تا صبا شانه زند طره ی مشکین سحر/بدرد ظلمت شب را شرر آه علی

عاطفه مژده که امروز ز کوی ملکوت/وعده دادند که شد ملک یقین جاه علی


گنجور مجریان و سخنوران | پردیس سخن | متن مجری عید غیر خم

بخشی از خطبه ی غدیر

من آنچه مامور به ابلاغش بودم رساندم تا حجت باشد بر حاضر و غایب و بر همه ی  کسانی که حضور دارند یا ندارند، به دنیا آمده اند یا نیامده اند. پس حاضران به غایبان و  پدران به فرزندان تا روز قیامت برسانند.


گنجور مجریان و سخنوران | پردیس سخن | متن مجری عید غیر خم

امام خمینی:

ما مفتخریم که پیرو مذهبی هستیم که رسول خدا موسس آن به امر خداوند تعالی بوده،  و امیر المومنین علی بی ابیطالب ، این بنده ی رها شده از تمام قیود، مامور رها کردن  بشر از تمام اغلال و بردگیها ست.

ما مفتخریم که ائمه ی معصومین از علی بن ابیطالب گرفته تا منجی بشر حضرت مهدی  صاحب زمان علیهم الاف التحیات والسلام - که به قدرت خداوند قادر، زنده و ناظر امور  است ائمه ی ما هستند.


مقام معظم رهبری:

غدیر در محتوا و روح حقیقی خود فقط متعلق به شیعیان نیست، بلکه به همه ی دنیای اسلام تعلق دارد.


گنجور مجریان و سخنوران | پردیس سخن | متن مجری عید غیر خم

علی در عرش بالا بی نظیر است                                     علی بر  عالم  و  آدم  امیر است
به   عشق  نام   مولایم  نوشتم                                      چه عیدی بهتر از عید غدیر است


سرچشمه ی هستی جهان ، هست علی بود                     پیمانه ی  عشق  ازلی  مست علی بود
می خواست نبی دست خدا را بفشارد                              دستی که خدا داد به او دست علی بود


مرغان  چمن  ناد علی    می گویند                                    گل های چمن علی ، علی می گویند
هر برگ درخت اندر این ارض و سما                                     ا...  و   محمد   و   علی   می گویند


نخواهم گل که گل بی اعتبار است                                     تمام  عمر گل  فصل  بهار  است
علی  خواهم  من از گل های عالم                                     که عطر او همیشه ماندگار است

هر چه بادا باد امشب من به می لب می زنم                          دم  ز نام  نامی  زیبای حیدر  می زنم
می  که   ما   گوییم   الطاف   علی    است                           مستی این می فقط یک یا علی است

 


گنجور مجریان و سخنوران | پردیس سخن | متن مجری عید غیر خم

در زمانهای گذشته زمانی که پیامبر ما مسلمانان حضرت محمد ( ص ) زنده بودند در  سال آخر زندگی آن حضرت مردم همگی آماده می شدند تا به سفر حج بروند هر کس  ازهر گوشه و دیاری می آمد تا درمکه ی معظمه اعمال حج را به جا آورد در راه بازگشت  به مدینه هنگامی که قسمتی از راه را گذرانده بودند جبرییل امین در روز هیجدهم  ذیحجه بر پیامبر نازل شد و این ایه را برایشان خواند که :

یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک و ان تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس ان الله لا یهدی القوم الکافرین

آری امین وحی الهی از طرف خداوند آن حضرت را امر کرد که علی ( ع ) را به ولایت و امامت معرفی و منصوب فرماید و آنچه درباره ی پیروی از اطاعت امر او از جانب خدا بر خلق واجب آمده به همگان ابلاغ فرماید. پیامبر فرمان ایست دادند و امر کردند که مردم گرد ایشان جمع شوند همگی مردم از هر طرف بازگشتند و گرد پیامبر جمع شدند، هنگام ظهر بود و هوا به شدت گرم، مردم برای نماز آماده شدند بعد از نماز پیامبر بر بالای بلندی که از پشته ی شتران آماده شده بودند رفتند و فرمودند:

حمد و ستایش مخصوص ذات خداست یاری از او می خواهیم و به او ایمان داریم و توکل ما به اوست و ازبدیهای خود و اعمال ناروا به او پناه می بریم، گمراهان را جز او راهنمایی نیست و آن کس را که راهنمایی فرموده گمراه کننده نخواهد بود و گواهی می دهیم که معبودی ( در خور پرستش ) جز او نیست. اینکه محمد ( ص ) بنده و فرستاده ی اوست .

پس از ستایش خداوند و گواهی به یگانگی او فرمودند:

ای گروه مردم همانا خداوند مهربان و دانا مرا آگاهی داده که دوران عمرم سپری گشته و بزودی دعوت خداوند را اجابت کرده و به سرای باقی خواهم شتافت من و شما هر کدام به حسب آنچه به عهده داریم، مسولیم. اینک اندیشه و گفتار شما چیست؟

مردم گفتند: ما گواهی می دهیم که تو ابلاغ رسالت فرمودی و از موعظه و ارشاد و کوشش در راه وظیفه دریغ نفرمودی خدای به تو پاداش نیکو عطا فرماید.


گنجور مجریان و سخنوران | پردیس سخن | متن مجری عید غیر خم

در مدح و ثنای حضرت علی ( ع ):

امروز زنده ام به ولای تو یا علی                  گویم سخن به مدح و ثنای تو یا علی

جان می دهم به عشق لقای تو یاعلی         فردا به روح پاک امامان گواه باش

 

علی دریای علم آفرینش                   علی بحرالعلوم و اهل بینش

علی بالنده از شوق الهی                علی آکنده از ذوق الهی

علی محبوب هر پیر و جوان است       علی مطلوب هر خرد و کلان است

علی سر وجود است و کمال است    علی عین الیقین است و جمال است

علی سر حلقه ی شب زنده داران     علی نور دو عین است در بهاران

 


گنجور مجریان و سخنوران | پردیس سخن | متن مجری عید غیر خم

قضیه ی ولایت

پیامبر فرمودند: آیا نه این است که شما به یگانگی خداوند و اینکه محمد ( ص ) بنده و فرستاده ی اوست گواهی می دهید.

همگان گفتند: آری به این حقایق گواهی می دهیم.

پیامبر فرمودند: من به سرای باقی خواهم رفت، مواظب باشید با دو چیز گرانبها که در میان شما می گذارم چگونه رفتار می نمایید.

شخصی پرسید یا رسول الله آن دو چیز گرانبها چیست؟

حضرت فرمودند: آنکه بزرگتر است کتاب خداست که وسیله ی ارتباط شما با خداست و دیگری عترت من که همان اهل بیت من هستند. این دو هرگز از یکدیگرجدا نخواهدشد تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند بنابراین شما بر آن دو پیشی نگیرید و از پیروی آن دو کوتاهی نکنید که هلاک نخواهید شد. ( حدیث ثقلین )

بعد از آن دست حضرت علی ( ع ) را گرفتند و بلند کردند و فرمودند: آیا من بر شما برتر از خود شما نیستم؟ مردم گفتند : البته حضرت فرمودند: هر کس را که من مولا هستم علی نیز مولای اوست. این سخن را چند بار تکرار کردند و بعد دعا کردند که بار خدایا دوست بدار کسی را که علی را دوست دارد و یاری فرما یاران او را و خوار گردان خوارکنند گان او را ، و او را محور حق قرار ده. بعد از حاضرین خواستند که این جریان را به غایبین برسانند. سپس مردم آن جمع ، یکایک به حضرت علی تبریک گفتند و ایشان را امیرالمومنین نامیدند. این واقعه در محلی به نام غدیر خم اتفاق افتاد. به همین دلیل شیعیان روز به امامت رسیدن حضرت علی ( ع ) را عید غدیر خم نامگذاری کردند. آن سال را چون آخرین سفر حج پیامبر بود حجه الوداع نامیدند.

به ما که پیرو حضرت علی هستیم و ایشان را به عنوان اولین امام قبول داریم شیعه ی اثنی عشری می گویند ما حضرت علی ( ع ) و فرزندان ایشان را که یازده نفر هستند قبول داریم و اکنون در انتظاریم تا آخرین فزرند ایشان حضرت مهدی ظهور کنند و اسلام واقعی را در تمام جهان برقرار سازند.

ما نیز همچون سایر مسلمانان این عید بزرگ غدیر خم را به شما تبریک و تهنیت می گوییم.


گنجور مجریان و سخنوران | پردیس سخن | متن مجری عید غیر خم

دی شیخ با چراغ همی گشت گرد شهر/کز دیو و دد ملولم، انسانم آرزوست

گفتند: یافت می نشود، جسته ایم ما/گفت: آنکه یافت می نشود آنم آرزوست

زین همرهان سست عناصر دلم گرفت/شیر خدا و رستم دستانم آرزوست


گنجور مجریان و سخنوران | پردیس سخن | متن مجری عید غیر خم

برکه ای میان راه مکه و مدینه، چون محل تعیین رهبری بعد از  پیامبر ( ص ) شد ، عظمت یافت و نام آن در تاریخ برای همیشه ثبت  گشت. آری، یک قطره ، آنگاه که به دریا وصل شود، بزرگی می یابد و  ارزشمند می شود. یک برکه ( غدیر) نیز وقتی به جریان حق متصل شود  ارزش می یابد.

پیامبر ( ص ) ، در غدیر، اعلام کرد، که رهبری بعد از او باید به علی ( ع ) سپرده شود،  کسی که شاگرد اول مکتب اسلام و دست پرورده خود پیامبر بوده و زیر تابش وحی و روی  سینه ی پیامبر ( ص ) بزرگ شده است. علی ( ع ) خود گفته است که در جوار پیامبر  رایحه ی وحی را استشمام می کردم. او در 10 یا 12 سالگی به پیامبر ایمان آورد.

همیشه در کنار پیامبر بود. در پیامبر ذوب شده یود. اسلام ناب را درک کرده بود. لایق  رهبری بود، زیرا انسانی مدیر و مدبر بود و اینها بدین خاطر بود که هم دست پرورده ی  پیامبر ( ص )  بود و هم پسر عموی او. به عبارت دیگر همچون پیامبر از نسل ابراهیم( ع )  بود. تواناییهای شگفت انگیز را از پیامبران - ابراهیم ( ع ) و اسماعیل ( ع ) و دیگر اجداد  محمد ( ص ) - به ارث  برده بود. این تواناییهای ذاتی به همراه تربیت پیامبر، از او انسانی  نخبه ساخته بود که می توانست بعد از پیامبر ( ص ) رهبری کند.

 

آتشینا آب حیوان از کجا آورده ای  /  دانم این باری، که الحق جانفزا آورده ای

احمقی باشد اگر جانی بمیرد بعد از این/چون چنین دریای جوشان از بتا آورده ای

یه گفته ی ( سلیمان کتانی ) نویسنده ی مسیحی لبنانی در کتاب ( امام علی، مشعلی و دژی ) این شخصیت مانند مشعلی است که علوم گوناگون از آن می تراود و چون دژی است که هر کس داخل آن شود مورد رحمت خداوند قرار می گیرد.

این است که حماسه ی غدیر، همیشه مانند مشعلی جاودانه فراروی همه ی نسلها و همه ی عصرها بوده است و خواهدبود تا همه را با نور علم و معرفت تغذیه کند و چون دژی است که مومنان به امبد رحمت الهی به آن پناه خواهندبرد.

باید افزود که روز غدیر در تاریخ انسانی و اسلامی روز ولایت است و ازگذشته ی دور ، تمام اولیا و انبیا و اوصیا در این روز برای خود جانشینی معرفی کرده اند ( از آدم، موسی و عیسی و غیره ) و آداب و روز بزرگداشت این روز مبارک در حد باور نکردنی ارتباط عاطفی و احساسی انسانها را با یکدیگر روشن می سازد:

اساس هر دو عالم بر محبت بود، قایم، محبت جز علی نیست.

بررسی موقوفاتی که در جهان برای این روز مبارک تعیین شده توجه مخصوص در  بزرگداشت این روز را نشان می دهد. خاندانهایی بوده اندکه ( ضیافت غدیریه ) را با  دعوت افراد به منزل  زنده نگه می داشته اند و با به فرستادن غذا به منازل افراد مبادرت  می ورزیدند. اهمیت این روز در حدی است که اگر یک روز در عالم تشیع قرار باشد که  عید گرفته شود حقا روز غدیر  است. در این روز، مصاحبه، مصافحه، معانقه و دید و بازدید  و به ویژه مبادله ی عیدی ( چه دادن و چه گرفتن ) خیلی اهمیت و آداب دارد. بزرگداشت  این روز مبارک در سنت ایران و اسلام تا  بدان حد است که عامه ی مردم آن روز را تعطیل  کامل می دانند و به شایعه پرداخته اند که اگر کسی در این روز کار کند مبتلا به کسالت  ( عقربک ) می شود.

امید است، با ظهور ولی عصر ( عج )، رهبری و عدالت آنگونه که علی می خواست  مودار شود، ظلم و ستم ، در پهنه ی گیتی نابود گردد و اسلام و مسلمین عزت یابند.

 


گنجور مجریان و سخنوران | پردیس سخن | متن مجری عید غیر خم

 

بنمای رخ که باغ و گلستانم آرزوست /  بگشای لب که قند فراوانم آرزوست

ای آفتاب حسن برون آ، دمی ز ابر /  کان چهره ی مشعشع تابانم آرزوست

جانم ملول گشت ز فرعون و ظلم /  آن نور روی موسی عمرانم آرزوست


گنجور مجریان و سخنوران | پردیس سخن | متن مجری عید غیر خم

رهنمون است به رضوان برین راه علی                   ساغر خوان بهشتی است به درگاه علی

ساقی گلشن رضوان و نوید سبحان                     شب چراغ ره ایمان رخ چون ماه علی

سرور دولت عشق است و سکوت شب تار            بشکند نیمه شبان گریه ی گهگاه علی

تا صبا شانه زند طره ی مشکین سحر                  بدرد ظلمت شب را شرر آه علی

عاطفه مژده که امروز ز کوی ملکوت                     وعده دادند که شد ملک یقین جاه علی


 گنجور مجریان و سخنوران | پردیس سخن | متن مجری عید غیر خم

غدیر علی

غدیر علی، هنوز هم چشمه ای لبریز از آب حیات و دریایی مواج از کرامتهاست.

غدیر دریایی از باور و بصیرت در کویر حیرت و هامون ضلالت است تا کام جانها از آن سیراب شود.

غدیر یک کتاب مبین است. سندی برای تداوم خط رسالت در جلوه ی امامت.

غدیر برای تشنگان چشمه ی زلال هدایت است و برای ره گم کردگان صراطی است که به سنت پیامبر منتهی می شود.

غدیر عید ولایت است.

غدیر برنامه ای الهی برای حیرت زدایی از اذهان و اعمال امت، در افقهای  آینده ی تاریخ بود.

ره شناستر از مولود کعبه کیست؟ و قاطع تر از ابوتراب و پسندیده تر از مرتضی و والاتر از علی کدام است؟

علی ( ع ) غدیر خم را از دربای فضایلش به موج نشانده است و رسول گرامی اسلام ، دست روی چهره ی خوب و شایسته ای گذاشته است.

علی ، برگزیده ی محمد نیست، بلکه منتخب خداست و پیامبر فقط ابلاغ گر پیام الهی نسبت به امامت اوست.

غدیر کاشت بذر ولایت در جانهاست.

غدیر، نشان دادن خورشید به گرفتاران ظلمت هاست.

غدیر، عید عدالت و رهبری است، عید انسانیت و کمال طلبی است، عید شعله افکنی بر اندیشه ها، عید امید آفرینی در دلهاست.

غدیر روز بشریت و روز انسان است.

غدیر، تداوم رسالت محمد در ولایت علی است.

غدیر، عید پیمان و میثاق و عهد است.


 گنجور مجریان و سخنوران | پردیس سخن | متن مجری عید غیر خم

جانم علی

باشم گدای کوی تو ، جانم فدای جان تو ، ای جان جانانم علی

جانم علی جانم علی، ای جان جانانم علی

مهرجبین من تویی ، نقش نگین من تویی ، سالار دین من تویی ،

جانم علی جانم علی، ای جان جانانم علی

عشق تو را دیوانه ام ، گنج تو را ویرانه ام ، شمع تو را پروانه ام،

جانم علی جانم علی، ای جان جانانم علی،

کی دل زمهرت برکنم ، با نام تو در میزنم ، زنجیر تو برگردنم،

جانم علی جانم علی، ای جان جانانم علی

راز و نیاز من تویی ، سوز و گداز من تویی ، آگه به راز من تویی ،

جانم علی جانم علی، ای جان جانانم علی


 گنجور مجریان و سخنوران | پردیس سخن | متن مجری عید غیر خم

در ستایش علی ( ع ) مقتدای حق

ای علی، ای آنکه ما را سرور و مولا تویی            مقتدای حق، علی عالی اعلی تویی

آنکه از یمن قدوم میمنت مسعود او                   شد زمین قدرش فزون از گنبد مینا تویی

آنکه چشم مست شهلایش ز فرط لطف و ناز       در چمن سبقت ربود از نرگس شهلا تویی

آنکه بعد از احمد مرسل به حکم ایزدی              کرد بر او رنگ عزت مامن و ماوا تویی

هست ما را لاجرم دنیا ز عقبی خوبتر                پیروان را تا که اصل دین والدنیا تویی

من نمی گویم خدایی لیک در فضل و کرم           بعد ایزد بی گمان یکتای بی همتا تویی

آنکه گشت از عزم او آیین پیغمبر قویم               وانکه بشکست از قیامش لات با عزی تویی

کس نمی یارد که برتابد تو را سر زامر حق           در خور دیهیم فضل و افسر و لولا تویی

روز هیجا چون کنی پا در رکاب خویشتن              آنکه افتد خصم دون زو لرزه بر اعضا تویی

چون ز کید دشمنان مسدود شد راه گریز            آن که می تازد چو ضیغم بر صف اعدا تویی

در قیامت گر متاعی نیست در دستم ببخش        نیست یاران را متاعی صاحب کالا تویی

گر خلاف عهد کردم این گنه بر من مگیر             باز کن چشم مرا چون آگه و بینا تویی

گر جهان شد تیره گون بر من ز ابر حادثات           غم ندارم زانکه در هر حال با ( کسری ) تویی

( از محمدحسین کسرایی از کتاب سومین بهار سخن از کاظم حمیدی شیرازی )


فارغ از هر دو جهانم ، به گل روی علی                از خم دوست جوانم ، به خم موی علی

طی کنم عرصه ی ملک و ملکوت از پی دوست       یاد  آرم به خرابات  ،  چو   ابروی  علی

 


مطالب مرتبط: 10 نمونه سلام در مجریگری صحنه

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !