خبرنامه ایران مجری / شماره 19/ مرداد ماه 91

خبرنامه
تنظیمات نوشتاری

خبرنامه ایران مجری شما را در زمینه های اطلاعات مفيد عملی در مورد هوش هیجانی ، مهارتهای ارتباطی ، شبکه های کسب و کار و سخنرانی های عمومی همیاری می دهد. در این خبر نامه شما مطالب مفیدی را در مورد ابراز احساسات حس تحسین و یا رنجش می خوانید .  از شما به خاطر ارسال این خبر نامه به دوستان ، اقوام و همکارانتان تشکر می نمایم.

 

از این که خبر نامه ها نظر شما را جلب نموده است احساس خوبی دارم . من می دانم اگر می خواهم با آدم های صادق تجارت کنم خودم باید صادق باشم.

هوش هیجانی دارای ابعادمختلفی می باشد. دومین بعد هوش هیجانی ،عبارت است از توانایی شما در ابراز احساسات.  این توانایی هم احساسات خوشایند نظیراحساس غرور و عشق را در بر می گیرد وهم احساسات ناخوشایندی مثل بی علاقگی ،خشم و زودرنجی.  این توانایی ،دومین بخش از ابعاد سه گانه ابراز هوشمندانه احساسات به شمار می رود.

چگونه احساساتی ناشی از حس تحسین ویا رنجش را بیان کنیم؟ 

1- چگونه احساسات متفاوتی از تحسین گرفته تا رنجش را بیان نماییم؟

اگر بتوانیم طیف وسیعی از هیجانات خود را چه در محیط کار ویامنزل ابراز نماییم بسیار با ارزش است البته به شرطی که این کار را هوشمندانه انجام دهیم. سؤالی که در این جا مطرح می شود این است که اصلا بیان احساسات چه لزومی دارد؟ پاسخ این سؤال این است که  سایر افراد تحت تأثیر چگونگی احساس شما قرار دارند، و اگر شما نتوانید به درستی و همراه با شفافیت احساسات خود را ابراز نمایید ،دیگران در برخورد با شما  دچار اشتباه خواهند شد.

دیگران ،شما را می بینند و آن چه را که دیده اند تفسیر می نمایند. ممکن است تفسیری که  آنها می کنند کاملا اشتباه باشد ،اما اگر شما آن چه اتفاق افتاده را کاملا شفاف نسازید ، آنها چگونه باید به درستی یا نادرستی برداشتشان در مورد شما پی ببرند؟ شما هر موقعیتی که داشته باشید باید احساسات خود را کاملا شفاف بیان نمایید ،چه مدیر عامل یک شرکت باشید چه مشاور باشید و چه یک منشی .یک مادر باشید ،یک پدر ، همسر ، خواهر یا مادر شوهر.

راههای مختلفی برای ابراز احساسات وجود دارد. برخی از این راهها مفیدند وبعضی دیگر ،مخرب. آنچه مهم است این است که بدانید از کدام روش ، کی ونسبت به چه کسی باید استفاده کنید.؟ کدام گزینه ها در محیط کار و کدام یک در منزل   کاربرد دارند؟ آیا می توانید احساساتی مانند محبت ،تحسین و لذت را به خوبی احساساتی مانند ناراحتی ،خشم وناتوانی بیان نمایید؟

 

اگر می خواهید که کارمندان متعهد ویا خانواده شادی داشته باشید  با ابراز صحیح احساسات می توانید به هدف خود برسید. چگونه می توانید احساسات خود را به خوبی بیان نمایید؟نکات زیر را بادقت بخوانید.

 

2-چگونه احساسات متفاوتی از تحسین گرفته تا رنجش را بیان نماییم؟

2-1-نکته اول: ابرازحس قدردانی

 

ابراز احساسات فقط به معنای بیان احساسات نا خوشایند نیست بلکه احساسات خوشایند را نیز در برمی گیرد. چگونه می توان احساسات گوناگون را به درستی ابراز کرد ،احساساتی مانند غرور ،محبت ،شادی ،لذت ،تحسین ،اشتیاق ،رضایتمندی ،تقدیر  و خرسندی؟

آیا می توانید حس  قدردانی خود رانسبت به کارکنان ،هم تیمی ها ،همکلاسی ها ،دوستان ،فرزندان وهمسر خود به راحتی بیان نمایید؟

چرا بیان هر حسی نسبت به دیگران  اهمیت دارد؟زیرا اگر این کار را انجام ندهید ، دیگران احساس می کنند که مورد سوءاستفاده قرار گرفته اند  ، احساس بی ارزش بودن می کنند ،فکر می کنند به آن ها علاقه ندارید ، فراموش شده اند ،فقط برای  انجام کارهای خود به آن ها نیاز دارید وحس اعتماد واطمینان آن ها نسبت به شما کم می شود.

وقتی چنین اتفاقی بیافتد  آن ها تبدیل به افرادی ناکارآمد ، کم کار ، اخلالگر ،نافرمان و مجادله گر می شوند که کاریا زندگی کردن با آن ها دشوار خواهد بود.

توانایی در ابراز احساسات فقط توانایی در بیان حس ناراحتی ، دلخوری یارنجش  نیست بلکه طیف وسیعی از احساسات را در برمی گیرد.  آیا می توانید همه حس های  خود را به درستی  ابراز کنید یا فقط خودتان را به چند مورد خاص محدود کرده اید؟ کاری که باید بکنید این است که شروع کنید به پیدا کردن حس هایی که  قادرید با شفافیت ابراز کنید. البته باید این کارراآزادانه ، شفاف وباکمال توجه انجام دهید نه غیر مستقیم وبا اشاره وکنایه.

 

2-2- نکته دوم: ابراز کلامی احساس رابا یک هدیه همراه کنید

 

بیان احساسات از طریق هدیه دادن سنتی قدیمی وپسندیده است. البته در نظر داشته باشید که درهنگام دادن هدیه  ،جملاتی که بیان می کنید نیز بسیار اهمیت دارد. اگر هنگامی که یک دسته گل را به کسی تقدیم می کنید فقط بگویید: فکر کردم ازاین ها خوشت می آید ، یا اگر  هنگام دادن لوح تقدیر به یکی از کارکنان خود بگویید :تبریک میگم ،کارت راخوب انجام دادی ،احساس خود را کاملا شفاف بیان نکرده اید. اما اگر به جملات بالا جمله ای مانند :« من از سخت کوشی شما قدردانی می کنم وبه شما افتخار می کنم » را اضافه کنید ،در حقیقت دو تا از حس های خود را بیان کرده اید ، هم حس قدردانی وهم حس غرور. یا اگر بگویید:« دوستت دارم واز این که در کنار تو هستم خوشحالم» وسپس دسته گل خود را تقدیم کنید ،دراین صورت  هم حس علاقه وهم حس شادی خودرا ابراز نموده اید.

به عبارت دیگر ، بیان احساسات به صورت شفاف یعنی انتخاب واستفاده بجا ازکلمات احساسی. وقتی از این کلمات استفاده می کنید دیگر هیچ سوئ تفاهمی پیش نمی آید وطرف مقابل مجبور نیست به تجزیه وتحلیل واژه ها بپردازد.

حال شما تا چه اندازه می توانید احساسات خود را به صورت شفاف بیان نمایید؟ برای درک این موضوع  ، ببینید که  مثلا دریک ماه گذشته برای بیان احساسات خود از چه واژه هایی استفاده کرده اید وآیا این کلمات نشانگر احساسات واقعیتان بوده یا فقط بیانگرعملکرد طرف مقابل بوده است ( جملاتی مثل چه کارخوبی !چه غذای خوشمزه ای و...)

2-3- نکته سوم: زمان ومکان راانتخاب کنید

 

زمان ومکان  ابراز احساسات نیز بسیار اهمیت دارد. بسیاری ازافراد از این که مدیرشان درمقابل دیگران از آنها تعریف وتمجید نماید خجالت می کشند اما اگر درخلوت از آنها قدردانی شود برایشان خیلی باارزش خواهد بود.

زمان ابراز احساسات نیز اهمیت فراوانی دارد.بعضی وقتها به تعویق انداختن  بیان احساسات وموکول کردن آن به آینده می تواند بسیار آسیب زننده باشد.  سعی کنید در همان موقعیتی که قراردارید یا بلافاصله در کوتاه ترین زمان ممکن بعد از آن، احساس واقعی خود را به طرف مقابل بیان کنید. تأخیر دربیان احساسات می تواند منافع آن را کاهش دهد.

البته توجه داشته باشید که در صورت عصبانی بودن بهتر است کمی صبرکنید تا آرام شوید  تا مبادا کلماتی برزبان بیاوریدکه شرایط را از آنچه که هست بدتر نماید.

درهر صورت درباره زمان ومکان ابرازاحساسات باید حساب شده عمل کرد تا نتایج مطلوبی حاصل شود.

2-4- نکته چهارم: برخورد چهره به چهره

توصیه می شود احساسات ناخوشایندی مثل دلخوری را  بوسیله ایمیل ،نامه یا فکس  ابراز ننمایید. بهتر است زمانی که دارای حس انتقادی یا ناخوشایندی هستید ازاین شیوه ها استفاده نکنید.

درچنین مواقعی به کمی شجاعت نیاز دارید. اگر زمانی خواستید حسی مثل دلخوری را مثلا از طریق ایمیل به طرف مقابل منتقل نمایید  است قبل از این کار این سؤال  راازخود بپرسید  که آیا من شهامت این رادارم که این موضوع را به صورت رودررو یا لاا قل تلفنی  به طرف مقابل  بگویم؟ پس اگر پاسختان به این سؤال منفی بود بدانید که شیوه ای که انتخاب کرده اید ،مناسب نیست.

معمولا احساسات چه احساسات خوشایند وچه ناخوشایند زمانی بهتر بیان می شوند که طرف مقابل ، این امکان را داشته باشد که حالتها ونشانه های غیرکلامی  شما را هم  ببیند.

همچنین  اگر طرف مقابل امکان پاسخگویی  مستقیم وچهره به چهره را داشته باشد انتقال احساسات بهتر صورت می گیرد.  درچنین وضعیتی شما می توانید با طرف مقابل گفتگو کنید. بیان احساسات  به صورت رودررو می تواند منجر به کاهش سوئ تفاهم ها وسوئ برداشت ها شده وبروز درگیری وتضاد راکاهش دهد(مگر درشرایطی که برخوردفیزیکی پیش بیاید) .

حس غرور را تقسیم کنید. خود را درآفتاب عشق ودوستی گرم کنیدورنجش ها را باگفتگو از بین ببرید.

 

2-5- نکته پنجم: برای بیان احساسات بنویسید

 

بیان احساسات  همیشه لزوما به صورت کلامی نیست.  همیشه هم لازم نیست که نسبت به فردی ابراز شود که احساسات شما را برانگیخته است. همیشه راههای گوناگونی برای بیان احساسات وجود دارد ،راههایی مثل نوشتن.

مثلا ممکن است  از دست فردی ناراحت شده باشید.  می توانید تکه ای کاغذ بردارید وهمه احساسات خود راجع به موقعیت پیش آمده را بنویسید ، حرفهایی که گفته شده، اتفاقاتی که رخداده وافرادی که در این موضوع دخیل بوده اند. همه این هارا بنویسید. البته این  کاربه این معنا نیست که نوشته ها را برای طرف مقابل بفرستید.

این شیوه یک روش کاملا  مؤثر است که می توانید با کمال  اطمینان تمام مکنونات قلبی خود را  بیان کنید ، خود راسبک کنید واوضاع را آرام سازید.

فقط دقت کنید که موقع  نوشتن چیزی را ویرایش نکنید ، بابرنامه ریزی ننویسید و مکث  هم نکنید. بگذارید تمام آنچه که دردرونتان وجود دارد به راحتی تخلیه شود .در این صورت است که این شیوه مؤثر خواهد بود. بعد از انجام این کار به درک بهتری از حوادثی که اتفاق افتاده خواهید رسید وپیچیدگی ها  ، تأثیرات وعوامل به وجود آورنده آن را بهترخواهید شناخت.

بدین ترتیب به راحتی می توانید از وضعیت به وجود آمده عبور کرده وآنرا فراموش کنید. با این شیوه هم به احساسات خود پی می برید  ، هم آنها را به درستی درک می کنید وهم به طریقی کاملا مطمئن آنها را ابراز می نمایید. حالا کاری که باید بکنید این است که  نوشته ها را مچاله کرده وآنها را در سطل زباله بیاندازید ویا به شیوه ای دیگر آنها را از بین ببرید.

پس تنها  داشتن یک حس ، دلیل ابراز کردن آن به دیگران نمی شود.

راههای دیگری هم برای ابراز احساسا ت وجود دارد ، مانند پرتاب سنگ ریزه به درون آب روان، مثل  پرتاب رنگ به روی بوم نقاشی از فاصله نزدیک ( این کار هم سرگرمی خوبی است و هم باعث تخلیه خشم می شود)  ویا نوشتن شعر،ترانه و یا داستان.

شیوه های متعددی برای ابرازاحساسات وجود دارد . هر چه این گزینه ها بیشتر باشد  شانس شما برای بیان حس تان بیشتر خواهد بود.

 

2-6-  آیا می خواهید هوش هیجانی خود را پرورش دهید؟

 

تحقیقات نشان می دهد که افرادی که دارای هوش هیجانی بالاتری هستند  ، درمحیط کاری خود رضایت شغلی بیشتری دارند ،کمتر غیبت می کنند وبهتر می توانند خود را با استرس های سازمانی تطبیق دهند. حال چنین شرایط ایده الی را برای خود ومحیط کاری خود تصور نمایید.

پس  بهتر است روش های ابراز هر چه مطمئن تر وشفاف تر احساسات را بیاموزیم تا مورد اعتمادواقع شده وتضادها را کاهش دهیم. یادبگیریم که فقط حس دلخوری را بیان نکنیم بلکه احساساتی مثل تقدیر وتحسین ر نیز بروز دهیم.

فریبا علومی یزدی/ مرداد91/ تهران

 

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !