خبرنامه ایران مجری / شماره 14/ دی ماه 90

خبرنامه
تنظیمات نوشتاری

خبرنامه ایران مجری شما را در زمینه های اطلاعات مفيد عملی در مورد هوش هیجانی ، مهارتهای ارتباطی ، شبکه های کسب و کار و سخنرانی های عمومی همیاری می دهد. در این خبر نامه شما مطالب مفیدی را در مورد ابراز احساسات و نحوه شکایت می خوانید .  از شما به خاطر ارسال این خبر نامه به دوستان ، اقوام و همکارانتان تشکر می نمایم.

از این که خبر نامه ها نظر شما را جلب نموده است احساس خوبی دارم . من می دانم اگر می خواهم با آدم های صادق تجارت کنم خودم باید صادق باشم.

چگونه با کسی که در مورد او آزرده خاطر و سنگین  هستیم  صحبت کنیم ؟

احساس ناراحتی در مورد  یک شخص  و یا یک سیستم  چیزی است که ما همه با آن درگیر بوده ایم . ما چگونه  می توانیم  احساسات خود را بروز دهیم  وقتی شاکی هستیم با توجه به این موضوع که تفاوت زیادی بین گرفتن یک نتیجه مثبت سازنده با پیچیده کردن و بحرانی کردن و یا افزایش وضعیت دشوار و اوضاع بدتر از یک انتقاد وجود دارد.

این رهنمود ها برای همه مفید هستند . کارمندان ، مدیران ، همسران و حتی مردم عادی می توانند از نکات هوش احساسی بهره مند گردند. در ادامه  برای پیدا کردن پنج نکته  کلیدی برای انتقاد کردن درست می پردازیم.

1. راهنمایی در مورد ابراز احساسات و نحوه شکایت.انتقاد کردن و شکایت کردن :

برای خود مشخص کنید چرا شما نیاز دارید در باره این احساس با دیگران  صحبت کنید .

هنگامی که  شما از کسی یا موضوعی ناراحت هستید و   تمایل به بیان احساسات خود دارید   متوجه باشید  که چرا شما در حال انجام این کارهستید.

شما می خواهید به چه چیزی  برسید؟

بهترین نتیجه بلند مدت چه خواهد بود؟

چرا باید کسی احساسات خود را به طرف مقابل بگوید؟

گاهی اوقات ما به صراحت به  بیان و تخلیه  احساسات خود می پردازیم تنها  به خاطر اینکه می خواهیم به احساس بهتری برسیم و سبک شویم.  به هر حال ، تخلیه احساسات به دیگران  در کوتاه مدت    ، و یا شکایت ، می تواند عواقب دیگری نیز داشته باشد.

همچنین ، دلایل شما برای شکایت و گلایه  ممکن است همیشه به سادگی که شما تصور می کنید نباشد.

شما ممکن است  احساس خشم و انتقام از فردی داشته باشید  ،

ممکن است بخواهید برای  تضییع حقی که به شما  شده است  دفاع کنید  و یا حتی در فکر  آسیب رساندن به شخص دیگری باشید.

با خودتان رو راست باشید . اول از همه  به هدف واقعی خود آگاه شوید . گاهی اوقات ، به محض این که روشن شد هدف واقعی  شما چیست  ،  ممکن است به این نتیجه برسید که شکایت و انتقاد از کسی  ممکن است برای شما مفید نباشند.

2  ایراد یک انتقاد :  - باز کردن یک بحث نه اتهام زدن.

هنگامی که شما می خواهید به  کسی  در مورد  آنچه اتفاق افتاده است و موجب ناراحتی شما شده است حرف بزنید  مستقیم  طرف را متهم به انجام کاری نکنید. به عنوان مثال ، "شما در میهمانی دیشب  به دوست من  بی احترامی  کردید ". این یک اتهام است ،  به جای آن بگویید : " اشتباه شما این بود که با دوست من  وارد بحث شدید " .

 

یا  " شما در انجام کارهای محوله و اداری کوتاهی می کنید " . باز هم این یک اتهام است . به جای آن ممکن است بگویید "  بهتر بود کارهای هر روز را پایان همان روز به من گزارش می دادید ".

مخاطب با وارد نمودن  اتهام ، حالت دفاعی به خود می گیرد . اتهام بلافاصله  باعث می شود تا فرد روی دنده چپ بیفتد و  آماده مبارزه  و جر و بحث شود . این یک موضوع ثابت شده است و  انتظار  به دست آوردن  چیزی به جز یک واکنش دفاعی  نداشته باشید.

در عوض ، باز کردن بحث با فرد دیگر و بررسی وضعیت برای پیدا کردن آنچه بین آنها و شما اتفاق  افتاده است  می تواند راهکار خوبی باشد . به عنوان مثال ، شما  در مقابل یک کارمند شاکی ممکن است بگویید ، " من  دیروز متوجه جر و بحث  شما و مدیر اداری نشدم  به نظر می رسید با صحبت کردن  مساله شما تمام می شد. واقعا چه چیزی موجب عصبانیت شما شده بود؟"

3- عذر خواهی کنید :

به ندرت یک مشکل  پیش می اید صرفا به دلیل اشتباهی که   یک فرد 100 درصد مسئول آن باشد. موضوع ساده است . بسیاری از عوامل می تواند وجود داشته باشند که به وضعیت موجود منجر شده  باشد.

نگاه کنید به هر چیزی که ممکن است شما انجام داده اید و یا  حتی انجام نداده اید و ممکن بود در حل  مساله به وجود آمده موثر باشد . شاید حرف هایتان به اندازه کافی قانع کننده و شفاف نبوده است. شاید فراموش کرده اید توضیح دهید در چه وضعیتی  بوده اید و نکته نظرات شما و همچنین ملاحظات شما چه چیزهایی بوده اند . شاید شما در شب قبل به اندازه کافی نخوابیده اید و این کم خوابی باعث خستگی و تیرگی شما و نتیجتاً  تحریک شدن بیش از حد معمول شده باشد.

مساله را از زاویه دیگری  ببینید  . خودتان را در وضعیت مقابل  قرار دهید و ببینید تا چه نگاهی  نسبت به عملکرد خود دارید . اکنون شما می توانید عذر خواهی نمایید . اگر شما دیگران را به طور مستقل از اتفاق  ببینید و آنها را به خاطر برخورد شان سرزنش کنید   برای آنها بسیار سخت است تا آنچه  شما می گویید را بشنوند و یا اذعان به قبول سهم خود در اشتباهشان نمایند.

4- از گفتن "شما" اجتناب کنید و  احساسات را آن گونه که مایلید تغییر دهید.

 

هر کس آغازکننده  روند و تحریک کننده  ما در جهت  سرزنش کردن دیگران بوده است به احساسات خود و همه  لطمه زده است. جمله هایی مانند " شما باعث شدید من عصبانی شوم " می تواند شعله ور کننده  اختلاف باشد نه آرام کننده آن.

حتی گفتن : "هنگامی که شما گفتید .......... من عصبانی شدم " هنوز هم به  نظر من احتمال زیاد برای ایجاد حالت تدافعی در طرف مقابل دارد.

در عوض ، سعی کنید  احساس خود را از جانب خود بیان دارید   و مساله را از زبان خود بررسی نمایید  و از گفتن کلمه "شما" خود داری نمایید .

با استفاده از "من..." بیشتر احتمال این وجود دارد تا شخص مقابل به شما گوش دهد. برای مثال ، اگر شما بگویید ، ": از شما انتظار نداشتم در مورد من اینچنین صحبت کنید " و یک جایگزین  دیگر ممکن است این باشد:

" من احساس می کنم  جلو جمع برخورد مناسبی با من نداشتید "

5-  بررسی موضوع از دیدگاه شخص مقابل.

به عنوان بخشی از موضوع  یک شکایت و ابراز ناراحتی ، این مهم است که شما به دیگران فرصتی برای توضیح دیدگاه خود بدهید . وقتی کسی به شما از زاویه دید خودش می گوید انتظار  دارد  شما آن را بشنوید و درک کنید  . این موقعیت را از دست ندهید ، تمسخر نکنید  و یا حالت تدافعی به خود نگیرید و از بیان نقطه نظر خود تا پایان سخنانش اجتناب نمایید .

در عوض ، از نقطه نظرات وی با خبر شوید  و  با تکیه بر کلمات مهم  و احساسش ادامه دهید.

به عنوان مثال ، اگر همسر شما می گوید : " خواهرت در میهمانی  کنار زن داداشت  نشسته بود و تنها با او صحبت میکرد  و من را نادیده گرفت . من سعی کردم با سلام و احوال پرسی این موضوع را به او بفهمانم  اما او حاضر نشد حتی به من نگاه کند" ، شما شاید بهتر است بگویید  "پس توسط خواهرم کم توجهی  انجام شده است  و شما احساس می کنی در این موضوع قصد عمدی بوده است؟ ".

این انتقال احساس است. هنگامی که شما این کار را با فرد دیگری انجام دهید ،  احساس درک شدن و  شنیده شدن را به طرف مقابل می دهید . این به این معنی است که شما شانس بسیار بیشتری برای شنیده شدن و دستیابی به یک نتیجه سازنده و ایده ال را دارید.

6-  آیا می خواهید به توسعه هوش احساسی خود و هم میهنان خود اقدام نمایید.

بسیاری از موضوعات جالب در هوش هیجانی وجود دارد. ابراز احساسات متفاوتی وجود دارد که من در خبرنامه های بعدی در مورد آن صحبت خواهم نمود. به شما پیشنهاد می کنم در مورد هوش ها و مخصوصا هوش هیجانی در این سایت مطالعه نمایید و دوستان خود را با ارسال این خبرنامه ، خوشحال نمایید .

10 نکته برای مديريت کردن نگرانی ها و تشويش ها به شيوه هوش هيجانی

در مکالمه ها و گفتگو هايتان حضور کامل داشته باشيد.پنج نکته

شما با فرستادن این خبر نامه  برای  ده نفر از دوستانتان  قرار نیست در ده روز آینده یک جایزه بزرگ بگیرید یا برعکس .  اما ممکن است شما این جهان را یک اندازه دوست داشتنی تر کنید  و مهربانی را با فرستادن این خبرنامه گسترش دهید و به ما یادآوری کنید؛ اغلب ، مهربانی های  بیش از حد انتظار است که بیشترین ارزش را برای همه ما به ارمغان می آورد.

به احساسات خود بیش از این توجه نمایید .مهربان باشید و به شوق دیدار

فریبا علومی یزدی / دیماه 1390/ تهران

 


 

 


ویدئو :  این شماره خبرنامه یک کلیپ ویدئویی از اجرای فریبا علومی یزدی در همایش انبوه سازان





خبرنامه مجری ویدئو  فریبا علومی یزدی

این یک پایان کار زیبا و مورد پسند مخاطب است . لحظه هایی که هرگز نمی توان آن را به تصویر کشید ولی می شود با آن به مردم عشق ورزید.

 


 


کتاب "فرزند خوانده " تقدیم شده است به : روانشاد عموی بزرگوارم (بابا احمد) و سپس به فرزندانم آزاده - الهام - مونا - سروش .

این کتاب به اینجانب اهدا شده است و جناب صفار زاده با بنان عاطفت نوشته اند : به نام خدا. حضور فرزند تمام کرام سرکار خانم فریبا علومی یزذی و مجری خوب . تقدیم می شود .

 

هزار آفرین دارد. با آرزوی موفقیت. تهران . جلال صفار زاده

خواندن این کتاب را به همه پیشنهاد می کنم.

بنده بارها این کتاب را خواندم و گاهی گریستم و بر همت و حمیت ایشان هزارآفرین گفتم . برایشان از دریچه محبت و از روزنه سپاس ، ثناگویم.

متن روی جلد : مهندس جلال صفارزاده در سال 1319 در سیرجان چشم به جهان گشود. او یکماه فبل از تولد ، پدر و چهار روز بعد از تولد، مادر خود را از دست داد و فرزند خوانده ی عمو و زن عموی بزرگوارش شد. در سال 1341 از دبیرستان دارالفنون در رشته ریاضی فارغ التحصیل شد و در سال 1345 فوق لیسانس رشته ی شیمی و پتروشیمی را از دانشگاه امیرکبیر  دریافت نمود و از همان سال تا سال 1385 در صنعت سیمان مشغول به کار بود ...


گزیده نامه های رسیده به سایت :

  • عرض ادب و سلام به پیشگاه سرکار خانم علومی

کمتر از هفته ایست با افتخار با شما آشنا گشتم و از این بابت ایزد متعال را شاکرم.
به عنوان یک زن و یک بانو از اینکه شما را در اوج میبینم مشعوفم.
فریبای نازنینم
تو مانند نام زیبایت فریبایی و این دلبردگی در رخساره خلاصه نمی شود بلکه فراتر از آن در فحوای کلامت و از آن رفیع تر در متانتت متجلی است .
شاید نتوانی تصور کنی وقتی لب به سخن می گشایی چقدر مرا به هیجان و تحسین وا می داری . برایت بهترین ها را آرزو دارم و امیدوارم در پناه توکل به حضرت دوست همیشه ی ابد افتخار آفرین برای ایران و محبان و دوستانت باشی. از محضر مبارکتان خواهشی و پرسشی دارم . خرسندم میکنید با خواندن و نوشتن چند سطری بر شادی مضاعفم از آشنایی با شما بیفزایید.
- خیلی دلم می خواهد از روند زندگی و اهتمامتان به کسب دانش و مهارت و فن بیان بدانم هرچند میدانم که استادی به خود ندیده اید اگر صلاح میدانید در سایتتان از زندگینامه تان هم بگویید...

س. ق.ط / مازندران / ساری

مهم نیست که چه چیزی می بخشیم. بلکه مهم این است که در بخشایش ما چه اندازه عشق وجود دارد.


  • سرکار خانم فریبا علومی یزدی

با سلام واحترام

واقعا" به این نتیجه رسیدم که موفقیت و عزت افراد تصادفی نیست و خانم علومی با هوش سرشار و حافظه کم نظیر شان بصورت تصادفی بعنوان یک شخصیت ویژه در جامعه به این موقعیت نرسیده اند

بیش از یکسال پیش در یک سمینار چند دقیقه صحبت شما دختر منو بخاطر دارید و این برای من بسیار ارزشمند و جالب است بازهم سپاسگزارم . مزید اطلاع دخترم در حال حاضر در ........... بعنوان مدیر کنترل کیفیت مشغول بکار است والحمداله بسیار موفق که بدلیل بار معلومات علمی بسیارموجب شگفتی مسئولان آنجا شده و در مراسم نوروز و سایر مناسبتها اجرای برنامه های جمع ایرانیان مقیم .......... را انجام می دهد البته با همان وسواس ودقتی که در همه کارهاش دارد .آرزوم اینه که هرچه زودتر مشکل ویزا و امکان رفت و امدش انجام شود وحتما" یک جلسه در خدمت شما و یک عکس یادگاری از هردوتان کنارهم بگیرم . شما هم دعا کنید چون بیش از 5 سال است که ندیدمش .

بازهم بخاطر اینکه عزیز ترین کسم را یاداور بودید سپاسگزارم .خ. ف / تهران

 

مهم نیست که چه چیزی می بخشیم. بلکه مهم این است که در بخشایش ما چه اندازه عشق وجود دارد.



 

تا خبرنامه بعدی، مراقب مکالمه های خود باشيد، بر ديگران تاثير خوب بگذاريد و از مکالمات خود لذت ببريد.


 

ا

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !