خبرنامه ایران مجری/شماره 5 /فروردین 90

خبرنامه
تنظیمات نوشتاری

خبرنامه ایران مجری/شماره 5/ فروردین 1390 سردبیر فریبا علومی یزدی

این خبرنامه شما را در زمینه های اطلاعات مفيد عملی در مورد هوش هیجانی ، مهارتهای ارتباطی ، شبکه های کسب و کار و سخنرانی های عمومی همیاری می دهد. در این خبر نامه شما مطالب مفیدی را در اختلاف دیدگاه  و تفاوت احساسات با ادراکات در ارتباطات و همین طور  اطلاعاتی در مورد مهارت های ارتباطی  می خوانید . پیشاپیش از شما به خاطر ارسال این خبر نامه به دوستان ، اقوام و همکارانتان تشکر وتقدیر می کنم.

 

از نظرات شما درباره آخرين خبرنامه ایران مجری تشکر می کنم و از تبریکات نوروزی شما بی نهایت سپاسگزارم.  همچنين به کسانی که به تازگی به عضويت سايت در آمدند تبريک و خوش آمد می گويم .

یک  تقدیر ویژه دارم از پارسی زبانان عزیز در سرتاسر دنیا که من را مورد تفقد خویش قرار می دهند مخصوصاً از افغانستان ، عراق و تاجیکستان  و همین طور هموطنان مقیم خارج از کشور از مکانهایی که در نقشه زیر نمایان است و امیدوارم هر جا که هستید ایام به کام باشد .حقیقتاً از این که این خبر نامه نظر شما را جلب نموده است احساس عجیبی دارم . احساس غرور و مسوولیت سنگین که من را در راهی که در آن قدم نهاده ام استوارتر خواهد نمود.

 من می دانم اگر می خواهم با آدم های صادق تجارت کنم خودم باید صادق باشم.

تفاوت در احساسات و ادراکات ؛ هيچ يک مشکلی برای برقراری ارتباط ايجاد نمی کنند.

 

 

 


 با قرار گرفتن در فصل بهار، فصل آغاز و رويش و فصل تغيير در طبيعت، فرصت را برای پرداختن به اين شماره خبرنامه غنيمت می شمارم و شما را به ايجاد تغيير در شيوه رفتار و زندگی تشويق می کنم. اگر درک کنيم که راه ديگران با راهی که ما در زندگی پيش گرفته ايم متفاوت است، می توانيم با آرامش و صبر بيشتری با اطرافيان برخورد کنيم. می توانيم روابط و تعاملات بهتری را با ديگران ايجاد کرده، با آرامش بيشتری با مشتريان برخورد کرده و ايام بهتری را برای خود و اطرافيانمان ايجاد کنيم. حال چگونه به اين امر نائل آييم؟

تفاوت در احساسات و ادراکات ؛ هيچ يک مشکلی برای برقراری ارتباط ايجاد نمی کنند.


در اينجا نکاتی را جهت یادآوری فنون ریز ارتباطات متذکر می شوم و امیدوارم مورد استفاده قرار بگیرد:

1_ به ياد داشته باشيد که تنها يک راه برای ايجاد ارتباط وجود ندارد.

حداقل 16 گونه شخصيتی مختلف وجود دارد. هيچ يک از اين گونه ها بهتر و يا بدتر از ديگر گونه ها نيست و هيچ کدام درست يا غلط نمی باشند. هر کدام از اين 16 گونه افراد، دنيا را از دريچه چشم خود و به شيوه مختلفی مشاهده و درک می کنند. بنابراين برای هر يک از ما حداقل 15 راه به جز راه و شيوه خودمان، برای ايجاد ارتباط با ديگران وجود دارد. زمانی که مردم به روش خودشان رابطه ای را ايجاد می کنند، مطمئنا شيوه رفتار خودشان را به روش شما ترجيح می دهند. پس به روش آنها احترام گذاشته و سکوت کنيد.

اگر فردی برای برقراری ارتباط با شما زياد صحبت می کند، اگر اعتماد به نفس بالايی دارد، اگر از خود راضی است و خلاصه اگر باعث آزار شما می شود، رفتار او را به حساب شيوه رفتاری او بگذاريد، در ذهن خود او را تحمل کنيد، نفس عميق کشيده و سکوت کنيد.

 

2_ به جای اين که فکر کنيد که با شخصی به سختی می توان رابطه برقرار کرد، اين طور بيانديشيد که او فردی بی تجربه است.

زمانی که با شخصی روبرو می شويد که شيوه رفتاری او با روش برخورد شما متفاوت است و سبک خاص خود را برای ايجاد ارتباط دارد، به محض اينکه احساس کنيد " ارتباط برقرار کردن با وی مشکل است " خود را برای مبارزه با وی آماده می سازيد.

 

راه های جلوگيری از اين کار عبارتند از:

  • به جای اينکه فکر کنيد، " مخاطبتان پرخاشگر و متکبّر است " و يا " خسته کننده است " ، می توانيد فکر کنيد که " در برقراری ارتباط تجربه کافی ندارد. "
  • به جای اينکه فکر کنيد " چه قدر عجيب و غريب رفتار می کند و چه حرف احمقانه ای را به زبان آورد " يا " چه قدر نچسب است " ... می توانيد فکر کنيد، " روش رفتار او با روش رفتار من متفاوت است، او مختار است به شيوه خود عمل کند ".

توصیه من به شما این است : به جای اينکه اختلافات را سرکوب کنيد، آنها را بپذيريد.

بايد بتوانيد تفاوت های رفتاری خود با ديگران را بپذيريد، به آنها احترام گذاشته و سرکوبشان نکنيد.

اجازه بدهید یک تجربه شخصی خود را در اختیارتان بگذارم.گاهی اوقات وقتی اجرای صحنه من در یک همایش تمام می شود افرادی دور من جمع می شوند تا از من تشکر کنند و این بهترین فرصت برای من است تا ارتباطات خود ر ا گسترش دهم.در این میان گاهی افرادی هستند که نه برای ایجاد ارتباط بلکه برای طرح یک سوال تخصصی مثلاً در مورد کیفیت نامطلوب آرد سمولینا از من سوال می کنند.این سوال شاید خیلی بی مربوط باشد ولی من وظیفه ای ندارم جز اینکه با لبخند به او احترام بگذارم و در حد اطلاعاتم او را  راهنمایی کرده و یا هدایت کنم به سوی دبیر علمی . قطعاً برخورد من با این شخص از نگاه تیز بین اطرافیان که منتظر هستند با من وارد مذاکره شوند دور نمی ماند . من با بالا بردن اندکی سطح تحمل خود این رفتار را مدیریت می کنم و بهترین اثر را در ذهن اطرافیان به جا می گذارم.

 

3_ از وجود تفاوت ها لذت ببريد.

هيچ فکر کرده ايد که اگر همه ما مثل هم بوديم چه اتفاقی می افتاد؟ تصور کنيد که زندگی با دوستان و افراد خانواده چه قدر کسل کننده می شد اگر همه مانند هم رفتار می کرديم. به خاطر وجود همين تفاوت هاست که به عنوان يک انسان ، به غنا و بی نيازی می رسيم. يک زوج، يک خانواده و يا يک تيم کاری به خاطر وجود تفاوت های شخصيتی است که می توانند به عظمت و سر افرازی برسند. با استفاده از تفاوت قدرت و توانايی هر شخص، می توان رابطه بهتر و مفيدتری را با استرس کمتر ايجاد کرد.

 

چگونه به شيوه متفاوت از هم رفتار می کنيم؟

من در کلاس هایم معمولا این تست را انجام می دهم. خوب توجه کنید:

يک سری وسيله از جمله يک حلقه چوبی و چند توپ کوچک رنگی و يک عينک کسته را روی ميزی قرار می دهم. از چند نفر مختلف می خواهم که آنچه را می بينند توصيف کنند. دو نمونه از جواب هايی که دريافت کردم به قرار زير بودند:

پاسخ اول: يک حلقه باريک چوبی با نوار سبز و زرد، دو توپ پلاستيکی زرد، يک توپ فسفری با رده های سفيد که دو برابر بزرگتر از توپ های زرد است، سه توپ تنيس در جلوی توپ فسفری که نو به نظر می رسد. يک عينک آفتابی که شيشه سمت چپ آن شکسته است.

پاسخ دوم: يک چیدمان تصادفی از اشیاء

پاسخ های مذکور، پاسخ های متفاوت به يک سوال مشابه می باشد که از طرف دو فرد متفاوت دريافت شده است. هر کدام از ديدگاه خود تصور می کنند که پاسخ شان درست است.

کدام پاسخ می تواند پاسخ شما باشد؟

شما کدام پاسخ را برای اين سوال بر می گزينيد؟ ( جواب نخست توسط فردی که احساسات قوی دارد و پاسخ دوم توسط شخصی با ادراکات قوی تر داده شده است.) اشخاصی که با پاسخ اول موافقند، از پاسخ دوم متعجب می شوند و نظری در مورد پاسخ دوم ندارند. آنها تصور می کنند پاسخ شان درست است و جواب دوم اشتباه است و بالعکس.

چه اتفاقی می افتد؟یا چه می شود اگر هر دو گروه بپذيرند که جواب هر دوشان درست است و فقط نظراتشان متفاوت است. اگر همکارتان، فرزندتان و يا همسرتان به شيوه ی متفاوت از شيوه شما می انديشد، بايد اين تفاوت رفتاری را مشکل تلقی نکنيد و آن را تنها یک اختلاف نظر بخوانيد؟

 

یادمان باشد بالا بردن تحمل باعث موفقيت می شود!

افزايش صبر و تحمل به شما کمک می کند تا مقاومت در برابر افرادی که به شيوه مختلف رفتار می کنند را ، رها کرده و اين طور بيانديشيد که برقراری ارتباط با اين گونه افراد مشکل نيست و فقط آنها متفاوت از شما فکر می کنند.

 

اگر خواندن اين شماره از خبرنامه بتواند به شما کمک کند تا تحمل و بردباريتان را افزايش دهيد، بسیار ارزشمند است! هر کجا و در هر موقعيتی که هستيد تلاش کنيد تا قدرت تحمل خود را افزايش داده و در روابط خود عشق بورزيد.  فریبا علومی یزدی

 


 چگونه در ارتباطات خود یک مدعی باشیم؟

اکنون که در اولين فصل از سال جديد قرار گرفته ايم، هوای زيبای بهاری و روزهای بلند، فرصت ايجاد مکالمات دوستانه بيشتری را در اختيارمان قرار داده اند تا بتوانيم اطلاعاتی که داريم را در اختيار ديگران بگذاريم. همين مکالمه ها و گفتگوهای دوستانه می توانند در ايجاد مذاکرات و مکالمات شغلی موفقيت آميز به ما ياری رسانند و همين طور می توانند منجر به روابط طولانی تر و شاد تر شوند. تلاش کنيد تا از دل گفتگوهای دوستانه، مکالمه های قوی و موفقيت آميزی را ايجاد کنيد.

1_ به نظرات ديگران احترام بگذاريد.

وقتی ديگران می خواهند که مطالبی را در مورد خودشان بگويند، به صحبت هايشان با آرامش گوش دهيد و به گفته هايشان احترام بگذاريد و با تشويق کردن آنها به گفتن جزئيات، علاقه ی خود را به موضوع صحبت نشان دهيد.

زمانی که مردم به خود جرات گفتن مطلبی را درباره خودشان می دهند، ممکن است بعد از اتمام سخنانشان احساس پشيمانی و آسيب پذيری داشته باشند. عکس العمل شما نسبت به گفته هايشان، باعث می شود که آنها تصميم بگيرند به شما مطالب بيشتری بگويند يا خير، به شما اعتماد بکنند و به صحبت هايشان ادامه بدهند يا همان جا به صحبت های خود خاتمه دهند!

به عنوان مثال: در يکی از مهمانی های دوستانه، خانم ميزبان زياد صحبت نمی کرد و به آرامی نشسته بود و به صحبت های ديگران گوش می داد. پس از گذشت مدتی به خود جرات شروع مکالمه ای را با گفتن مطلبی به شخصی که در کنارش نشسته بود داد. وی گفت: " به تازگی به کلاس موسيقی رفته ام " . اين فرصت مناسبی برای شخص شنونده است که با نشان دادن علاقه ی خود، گوينده را به گفتن ادامه مطلب تشويق کند. آن شخص می توانست در جواب بگويد: " واقعا! چه نوع موسيقی را دوست داری؟ " يا " من به موسيقی علاقه زيادی دارم اما هرگز موقعيت تجربه ی آن را نداشته ام " يا " چه قدر عالی، درباره موسيقی درمانی شنيده ام، آيا تا به حال آن را تجربه کرده ای؟ و اينکه "موسيقی چه منافع ديگری دارد؟ "

عبارات مذکور پاسخ های مناسبی برای ادامه مکالمه می باشند.

 

همين طور می توانيد طوری جواب مخاطبتان را بدهيد که او را از ادامه صحبت منصرف کنيد و يا حتی از آنچه گفته او را پشيمان کنيد، برای مثال، " من به کلاس موسيقی می رفتم و به دلايلی از ادامه دادن به آن صرف نظر کردم..." يا " من علاقه ای به موسيقی ندارم و از نظر من موسيقی تلف کردن زمان است و ..." عباراتی که آورده شد و عباراتی نظير آن به راحتی می توانند  مکالمه ی شما را خاتمه دهند.

 

2_ اطلاعاتی که فکر می کنيد برای ديگران جالب است را انتقال دهيد.

گاهی حتی صحبت کردن در مورد یک چیز بی ارزش هم می تواند جالب باشد به شرطی که درباره آن حرف جالبی برای زدن داشته باشيد و مخاطبتان نيز به شنيدن مطالب علاقه نشان دهد.

يکی از دوستانم مربی بهداشت مدرسه بود و مسوول مراقبت از سلامت کودکان بود. در يکی از مهمانی های دوستانه ای که داشتيم گفت که تمام کودکان دچار شوره سر شده بودند و خانواده هايشان نگران بودند که چگونه بايد با اين مساله روبرو شوند. چه زمان بايد موی فرزندان خود را کوتاه کنند و آيا با اين کار مشکل حل خواهد شد يا خير! با مطرح کردن اين موضوع همه افراد حاضر به موضوع صحبت علاقه نشان دادند. چرا؟ به خاطر اينکه اين اتفاق می توانست برای هر کدام از آنها بيفتد. من یقین دارم شما هم که در حال خواندن این خبر نامه هستید مایلید این مطلب را دنبال کنید.

 

خانمی که به همراه دختر 17 ساله اش در جمع ما حاضر بود بلافاصله بعد از شنيدن اين مطلب از خانم مربی خواست تا او را از صحت و سلامت موهای سر دخترش مطلع کند.

آيا می دانستيد که شپش چه رنگی است؟ می دانستيد که به هر رنگی در می آيد و به اندازه 4 ميليمتر هم می رسد؟ ما هم نمی دانستيم .تنها اطلاعات ما از شپش این بود که شپش شش پا دارد و آن هم از کلمات ردیفی بود که از بچگی تکرار می کردیم  شش شب بنشینم ... ولی با صحبت هايی که شد اين اطلاعات را به دست آورديم. بعد از آن شخص ديگری داستانی را درباره دوران کودکی اش و زمانی که دو برادرش دچار شپش سر شده بودند اما او مبتلا نشده بود تعريف کرد و برايش سوال بود که چرا بعضی کودکان به اين بيماری دچار می شوند و بعضی ديگر مبتلا نمی شوند. سپس فرد  ديگری گفت که زمانی که کودک بوده است مادرش برای پاک کردن شپش ها از سرش از نفت استفاده می کرده است. ( استفاده از اين روش توصيه نمی شود! ) و بعد صحبت از روش درمان به مدل های مختلف و کوتاهی مو رسيد.

چيزی درباره خودتان بگوييد. به اشتراک گذاشتن تجربياتتان می تواند موضوع خوبی برای ايجاد ارتباط شود و ديگران می توانند از تجربياتی که شما داشته ايد استفاده کنند. تا زمانی که مطلبی را نگوييد نمی توانيد بفهميد که آيا اطرافيانتان به ادامه صحبت علاقه ای دارند يا ندارند! گاهی متوجه می شويد که اطرافيانتان بيش از آنچه تصور می کرديد به گفته هايتان علاقه نشان می دهند.


3_ در اجتماعاتی که حضور دارید به هر يک از افراد که می رسيد چه آنها را می شناسيد و چه نمی شناسيد، سلام و احوالپرسی کنيد.


آيا شما در روابط به گونه ای رفتار می کنيد که اطرافيان بخواهند با شما صحبت کنند يا رفتاری دارید که دیگران جرات صحبت کردن با شما را نداشته باشند؟

شروع مکالمه بسيار مهم است. در يکی از ضیافت های شام  در هتل شاه عباسی اصفهان  يکی از آقايان (رییس کنفرانس )ديرتر از بقيه به جمع ما پيوست و خود را به دو نفر از ما خانم ها معرفی نکرد، با اينکه ما در حال نگاه کردن به او بوديم و منتظر بوديم تا خود را به ما معرفی کند. او در کنار چند تن از دوستانش که با آنها بسيار صميمی بود نشست در حالی که ما در سمت چپ او نشسته بوديم و او توجهی به ما نداشت. بعد از گذشت مدتی تصميم گرفتم که به سمت او رفته و سلام و احوال پرسی کنم. ایشان نيز  سلام و احوال پرسی گرمی با من کردند و من را به همه دوستان معرفی کردند .ولی (آنچنانکه بعداً یکی از دوستان تعریف کردند) تا پایان ضیافت شام در مورد اجرای خوب من و روابط فوق العاده ام صحبت های زیادی کرده بودند.

به شما توصیه می کنم  وقتی وارد جمعی می شويد خود را به همه افراد معرفی کنيد، حتی اگر آنها را خوب نمی شناسيد.

 

ما را از مکالمات خود، چه خوب و چه بد با خبر کنيد. اگر تاثير بدی از شخصی يا کلامی گرفته ايد و می خواهيد آن را از بين ببريد با ما تماس بگيريد، ما شنوندگان خوبی هستيم. اگر هر سوالی در زمينه چگونگی ايجاد و شروع رابطه داريد، ما را در جريان بگذاريد تا در آينده ای نزديک به شما پاسخ دهيم.

 


 

در جروبحث و تنش ایجاد شده با افراد سرسخت چگونه رفتار کنيم؟ (آنچه را که در خبر نامه قبلی به شما قولش را داده بودم)

 

1_ از نقاط ضعف خود آگاه باشيد. اعمال و برخورد هایی که بارها موجب ایجاد تنش بین شما و دیگران شده است ، شاید به بازنگری در رفتار شما نیازمند باشد.

2_ از پاسخ دادن سريع و بدون فکر بپرهيزيد و قبل از آن

3_ سرعت جر و بحث را با اراده ی خودتان کاهش دهيد.

4_ تن صدای خود را در هر سطحی از اختلاف نظر هستيد پايين بياوريد.

5_ سعی کنيد درک کنيد که چه چيز از جانب او برايتان گران تمام شده است.( برای مثال، شما با يکی مثل او، حتی از دوستان و فاميل نيز اين مشکل را داشته ايد.)

6_ سعی کنيد بفهميد چه چيزی ممکن است شما را در نظر او مشکل ساز جلوه دهد.

7_ با ديد منطقی به موضوع نگاه کنيد. شايد چيزی که آنها در برخورد شما می بينند درست باشد و شما خود متوجه اين موضوع نشده باشيد.

8_ با خودتان صادق باشيد. آمادگی داشته باشید تا چیزی که در مورد رفتار و عملکردتان صدق می کند را بپذیرید.حتی اگر مخالف نظرتان باشد و يا دوست نداشته باشيد.

9_ مواظب باشيد حرفی نزنيد و يا کاری نکنيد که احساسات طرف مقابل و خودتان جريحه دار شود. ممکن است برای آينده تان و زمانی که می خواهيد روابط  را عادی سازی کنيد دچار مشکل شوید.

10 - یادتان باشد پل های پشت سر خود را خراب نکنید.

 

تا خبرنامه بعدی، مراقب مکالمه های خود باشيد، بر ديگران تاثير خوب بگذاريد و از مکالمات خود لذت ببريد.

 


گزیده ی نامه های رسیده به سایت:

با سلام و تمنیات نیک خدمت خانم فریبا علومی.

من با شما از طریق وبسایت مجری آشنا شده ام و ان را چندین بار دیدم. بدون تردید به وجود چنین انسان های مثل شما ادم به خود می بالد و افتخار میکند و من اقرار کنم که در زمینه اجرا یا مجری گری در ایران که هیچ بلکه در همه مشرق زمین نابغه هستید. بنازم برتوانایی، استعداد و خلاقییت های شما در این زمینه.

من اسمم .............. است. اهل کشور افغانستان هستم. سالهاست که به استرالیا مهاجر شده ام. در شهر ملبورن ایالت ویکتوریا زندگی میکنم. تا دوره دبیرستان را در ایران درس خواندم. لیسانس مدریت از دانشگاه ملبورن گرفته ام.

زبان و ادبیات فارسی را بی نهایت دوست دارم ودر فعالییت های فرهنگی در استرالیا کم و بیش سهم می گیرم.

به هرحال با این معرفی مختصر از شما درخواست کمک دارم . امیدوارم مرا یاری کنید.در این روزها ما در استرالیا میزبان رهبر حزب و وحدت اسلامی افغانستان و ریس پارلمان افغانستان هستیم که به همین منظور یک همایش بزرگ ترتیب داده شده که دوستان از من خواستد من مجری این پروگرام باشم. در این محفل شخصییت های مهم استرالیا و افغانی ودیگر فارسی زبانان حضور دارند. میخواستم عاجزانه خواهش کنم که مرا جهت مواد و مطالب در این زمینه کمک کنید.

نمی دانم که برایتان امکان یا خیر؟ می دانم این نامه شاید بریتان جالب باشد ولی واقعا من شیفته هنر وتوانایی شما در کار شده ام و با خود گفتم در هر حالت با شما  تماس می گیرم و می گذارم به شما که چه فکر می کنید.

محفل که شنبه شب تاریخ ................... برگزار میشود شامل: تلاوت قران، 2 سخنرانی، دو سرود ملی میهنی، دو قطعه اهنگ است.

تمنا دارم که مرا جواب دهید در هر صورت که اگر کمکم می کنید یا خیر.

با احترام.................

سر افراز باشید.


با سلام محترم ع.ر.
ممنون از حسن نظر و بذل توجه شما.
شما مطالبات  خود را بفرمایید تا در حد امکان بتوانم راهنمایی کنم و امیدوارم بتوانید برنامه را به خوبی مدیریت کنید و نتیجه را برای بنده نیز با خبر های خوش همراه نمایید.
درود فراوان بر شما و جهان سپاس.



استاد عزیز خانم علومی یزدی سلام
من سید ...................... هستم.خبرنگار و گوینده اخبار در شبکه جهانی رادیو تلویزیون ........... از افغانستان.
به صورت کاملا اتفاقی با سایت شما آشنا شدم و مطالب بسیار آموزنده ای از آن آموختم.
از فرصت استفاده کرده و از شما به خاطر این اقدام نیکتان سپاسگزاری می مانم.
بدون شک این سایت بهترین و پربارترین سایت فارسی است در جهت آموزش فن سخنرانی و مجری گری نه تنها برای ایرانیان بلکه برای تمامی فارسی زبانان جهان.
مدت یازده سال است که در حرفه خبرنگاری فعال هستم و چند سالی هم میشود که به اجرای برنامه های سیاسی می پردازم.
مسئولین تلویزیون به یکباره تصمیم گرفته اند که ازمن برای اجرای برنامه ای با نام چه کسی می خواهد میلیونر شود استفاده کنند.
این برنامه در اکثر کشورهای دنیا با دریافت اجازه نامه از شرکت مادر، اجرا و پخش می گردد.
برنامه مذکور جزء پر بیننده ترین برنامه های دنیا بشمار می رود. محتوای آن طوری است که مجری از شرکت کننده سوال می پرسد و به ازای جواب دادن شرکت کننده به سوالها صاحب مقداری پول می شود که بالاترین مقدار آن یک میلیون افغانی معادل بیست هزار دولار است.
با توجه به اینکه بخش اخبار مخصوصا اخبار سیاسی ویژه گیهای خاص خود را دارد و گوینده گان آن نیز باید در قالب مخصوصی به ارایه اخبار وارتباط با مخاطب بپردازند، گردانندگی برنامه ای که محتوایی تفریحی اجتماعی دارد برایم مقداری دشوار است.
هرچند که ارتباط و همکلامی با اقشار مختلف اجتماع جزیی از کارم می باشد و در این زمینه مشکلی ندارم اما پرداختن به برنامه ای که بر خلاف آنچه که تاکنون انجام داده ام و آموخته ام موجبات نگرانی ام را در خصوص پیشبرد این برنامه فراهم کرده است.
بنده همواره در اجرای برنامه هایم نهایت دقت و کوشش را به خرج داده ام و اگر حمل به خود ستایی نباشد در بین مردم از حسن شهرت برخوردار هستم.
از این بیم دارم که نتوانم در اجرای برنامه ای که به من پیشنهاد شده با مخاطبان برنامه ارتباط درست برقرار نمایم و زحمات گذشته ام برباد شود.
هرچند که در چند تست برنامه مذکور شرکت کرده ام و رضایت کاملا مسئولین را نیز حاصل کرده ام اما با این وجود از شما خواهشمندم مرا در ارائه برنامه ای موفق راهنمایی بفرمایید.
مهمترین مسئله برای من این است که چگونه خود را از قالب نسبتا خشک و رسمی خبری خارج ساخته و تبدیل به یک مجری شاد ، بذله گو و پرانرژی سازم .
از اینکه وقت پرارزشتان را دراختیار بنده قرار دادید جهان سپاس.
- جواب این سوال را همکاران ارجمند در گروه اتاق فکر مجریان تهیه نمودند و جواب این همکار را با راهکارهای جالب دادند که برای ایشان ارسال شد.
شما هم می توانید با عضویت در اتاق فکر مجریان ایران به تبادل اطلاعات و تجربیات خود اقدام نمایید و همچنین سوالات خود را مطرح نموده و جواب خود را در اسرع وقت و با دیدگاه های متفاوت دریافت نمایید.

 

 


 

شاید این سوال شما هم باشد.


سركار خانم علومي
سلام
از آشنايي با شما و سايت وزين تان بسيار خوشحالم و به عنوان يك سخنران انگيزشي لازم مي دانم از تلاشها و زحمات بي شائبه تان صميمانه تشكر كرده  و براي اينكه تعارف به نظر نرسد ارتباط نخست را با چند پرسش آغاز ميكنم 
1: ترتيب ارائه سخنراني ها از حيث محتوا -ارتباط-احترام و شان هر سخنران ميبايست چگونه باشد؟ساده تر اينكه اگر كسي را سخنران اول اعلام كنند بهتر است يا دوم و...
2:در پنلها(نشست ها)ترتيب حضور اعضاي پنل چگونه باشد؟آيا همزمان روي صحنه حاضر شوند يا به هنگام نوبت نطق و...
3:براي اينكه حضار پس از زمان برك يا تنفس پراكنده و سالن را ترك نكنند چه توصيه هايي داريد؟
از اين همه سعه صدر و راهنمايي كه خواهيد فرمود قلبا سپاسگزارم.
با تقديم شايسته ترين احترام ها        ع .ص .............

با سلام و عرض ادب جناب  ع.ص ................

و با تشکر از حسن نظر و بذل توجه حضرت عالی

من بابت این موضوع (اول) تا کنون مطلبی را ندیده ام ولی از روی تجربه و عرف در حال حاضر سخنران از اول به آخر مقامشان پایین تر است. مثلاً ابتدا معاون وزیر بعد از وی وزیر و در پایان رییس جمهور صحبت می کند. من باید روی این مطلب تامل بیشتری بکنم و بابت این موضوع هم از بعد عرف و منطق خاص آن یک پست را تنظیم نمایم و ممنون از شما که ایده ی این کار را به من دادید.

دوم :در پنل رییس پنل که از قبل مشخص گردیده است باید در جایگاه حاضر شده و ضمن خیر مقدم ، اعضای پنل را معرفی نماید و اعضای پنل به ترتیب معرفی باید در جایگاه و در کنار رییس پنل بنشینند و طبیعی است که نزدیکتر به رییس رتبه ی بالاتری دارد. در همایش های معتبر نام افراد از پیش روی تابلو نوشته می شود و جای هرکس مشخص است ولی در بعضی همایش ها این مهم صورت نمی گیرد و هر کس زود تر بالا آمد یک صندلی را اختیار می کند که طبق آیین تشریفات همیشه سمت راست  رییس ارشد تر است.

سوم:اگر سخنران قبل از برک شخص دیگری باشد که عملا کنترلی روی حضار نیست مگر آنکه  مجری صحنه حرفه ای باشد و توصیه کند که : سخران بعدی فلان است و بهمان و از سخنرانی بسیار جذابی که خواهند داشت حداکثر استفاده را خواهید برد و در اینجا وظیفه مجری این است که با ظرافت ( ان تایم) بودن را گوشزد نماید و دعوت انگیزشی همانطور که بیان شد از مخاطبان داشته باشد.

و اما اگر سخنران قبل و بعد از همایش همان شخص باشد می تواند با طرح یک سوال باز یا معمای باز ، مخاطبان را هم در طول تنفس به فکر وادارد و هم آنها را سر موعد معین به روی صندلی برگرداند.

تا درودی دیگر بدرود.



تا خبرنامه بعدی، مراقب مکالمه های خود باشيد، بر ديگران تاثير خوب بگذاريد و از مکالمات خود لذت ببريد.


آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !