۶‏‎ ‎نکته برای تشخیص مشکلات صوتی‎

سلامتی و بهداشت صوت مجریان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

از جمله دلایل معمول ایجاد تغییر در صدا چیست؟‎

تغییر صدا گاهی اوقات در پی عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ایجاد می شود که تا دو هفته بیشتر به طول نمی انجامد.

 

عفونت ‏قسمت بالای سیستم تنفسی که در پی سرما خوردگی ایجاد می شود سبب تورم تارهای صوتی شده و در نتیجه میزان ارتعاش ‏انها را تغییر می دهد و باعث می شود که فرد صدای غیر نرمالی پیدا کند. کاهش استفاده از صدا (استراحت دادن به تارهای ‏صوتی) سبب تسریع روند بهبودی می شود. به هر حال پس از بهبود برنشیت یا سرما خوردگی صدای شخص به حالت ‏اولیه خود باز می گردد. اما اگر پس از طی کردن مدت زمانی در حدود ۲ تا ۴ هفته توانایی های صوتی به حالت اولیه خود ‏باز نگشت، بیمار می بایست تحت نظر مستقیم یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی قرار بگیرد‎. ‎آزمایشات و تست ‏های پزشکی تشخیص سلامت گلو و حنجره پس از تغییر صدایی که بیش از ۱ ماه باقی بماند به ویژه به افراد سیگاری ‏توصیه می شود. توجه‎: ‎تغییر در صدا یکی از اولین و مهمترین علائم ایجاد سرطان حنجره است، که تشخیص سریع و ‏بموقع آن به شدت بر میزان تاثیرپذیری درمان اثر گذار خواهد بود‎.

۶‏‎ ‎نکته برای تشخیص مشکلات صوتی‎

سوالات زیر را از خود بپرسید تا تشخیص دهید که ایا دچار اختلالات مربوط به صدا هستید یا خیر‎:

  • ‎آیا صدای شما خشن و گرفته شده ؟‎
  • ‎آیا گلوی شما خشک و دردناک و فشرده است؟‎
  • ‎آیا صحبت کردن برایتان سخت شده؟‎
  • ‎‎آیا دائما صدای خود را صاف می کنید؟‎
  • ‎آیا در حالیکه سرما نخورده اید مردم دائما از شما سوال می کنند: "سرما خوردی"؟‎
  • ‎آیا نمی توانید صدای خود را بلند کنید و مثلا در حین خواندن یک ترانه صدای خود را به اوج برسانید؟‎

مشکلات زیادی وجود دارند که نهایتا می توانند منجر به ایجاد تغییر در صدای شما بشوند. زمانیکه احساس کردید این ‏مشکلات در حال دائمی شدن هستند، حتما به پزشک مراجعه کنید‎.

دلایل متعدد بسیار زیادی وجود دارند که می توانند منجر به خشن شدن و یا غیر طبیعی شدن صدای شما شوند و برخی از ‏انها به طور کلی از حیطه کنترل شما خارج می باشند، یک نمونه از این موارد می تواند شامل سرما خوردگی باشد‎. ‎نوعی ‏ویروس خاص وجود دارد که اگر روی حنجره بنشیند سبب تورم و خشک شدگی تارهای صوتی می شود. برای پیشگیری ‏سعی کنید تا دست هایتان را به صورت مداوم بشویید و از مراوده با افرادی که دارای سرما خوردگی هستند بپرهیزید؛ اما ‏بالاخره همه افراد دچار سرما خوردگی می شوند و باز هم تکنیک های وجود دارند که با توجه به آنها می توانید جلوی ‏ابتلای خود به بسیاری از مشکلات صوتی را بگیرید. روش های زیر به شما کمک می کنند تا بتوانید یک چنین کاری را ‏انجام دهید. این موارد به ویژه برای افرادی که عمده کارشان صوتی است ‏‎مانند معلمان از اهمیت ویژه ای برخوردار می ‏باشد‎.


نکاتی مهم درمورد لارنژیت

توصیه ها:

1) تا سه روز بطور مطلق و تا یک هفته بصورت نسبی استراحت صوتی کنید. تصور کنید قادر به حرف زدن نیستید. حداقل از حرف زدن در مورد مسائل غیر ضروری اجتناب کنید

 2) اگر مجبور به صحبت کردن هستید با تن آهسته حرف بزنید. جیغ کشیدن یا بلند صحبت کردن سبب میشود بیماری شما تا چندین هفته طول بکشد

 3) از دستگاه بخور استفاده کنید. بخور آب سرد ارجحیت دارد چون بعلت مکانیسم خود ذرات آب کوچکتری در هوا پخش میکند و نفوذ آن به دستگاه تنفس بیشتر است. بخور آب سرد به این معنی نیست که بخار سرد است یا دمای پایین دارد بلکه به مکانسم تولید آن بر میگردد یعنی بخار با روش گرم شدن تولید نمیشود. آب به ذرات خیلی ریز تبدیل شده در هوا پخش میشود. دستگاه بخور آب گرم با مکانیسم حرارتی بخار تولید میکند و چون ذرات آب بزرگ هستند تا شعاع یک متری از دستگاه را میتواند مرطوب نگه دارد. لذا توصیه کلی برای استفاده از بخور ، بکار بردن بخور آب سرد است.

 4) در موارد طول کشیده از یک داروی ضد التهاب استفاده کنید. من ناپروکسن با دوز 250 میلیگرم هر 8 ساعت را ترجیح میدهم. ولی ایبوپروفن – ایندومتاسین – تولمتین نیز داروهای موثری محسوب میشوند

 5) اگر آلرژی فصلی دارید از یک داروی آنتی هیستامین استفاده کنید. ستیریزین – کلرفنیرامین – فکسوفنادین و لوراتادین داروهای خوبی بحساب می آیند.

 6) اگر سرفه با خلط همراه بود یا تب وجود داشت استفاده از آنتی بیوتیک الزامی است. در این مورد به پزشک مراجعه کنید تا آنتی بیوتیک مناسب برای شما تجویز شود

 7) اگر علائم خاصی که موید عفونت سیستم تنفس است وجود دارد بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. این علائم شامل : وجود اگزودا ( چرک ) روی لوزه ها – تب و لرز – خلط سبز یا زرد رنگ – وجود طاول های ریز در حفره دهان – وجود بثورات پوستی و غیره….

علائم و درمان بیماری لارنژیت حاد

منبع اطلاعات بخش دوم

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !