مقدمه سخنرانی - هفت شیوه عالی برای شروع سخنرانی از فریبا علومی یزدی

سخنوری در کنفرانس ها ويژه سخنرانان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

با رعایت این نکات از همان ابتدای سخنرانی می توانید توجه مخاطبان را به خوبی جلب نمایید.

  • ارتباط برقرارنمایید

اگربتوانید ازهمان ابتدای شروع سخنرانی ارتباط صمیمانه ای با مخاطب برقرار نمایید خیلی بهترمی توانید ایده و اطلاعات خود را به مخاطب منتقل نمایید.  با این کار، به شنونده این امکان را می دهید تا شما را علاوه بر یک  سخنران ، به عنوان یک میزبان و یک متخصص در یک زمینه خاص نیز بپذیرد و بدین ترتیب می توانید به ارتباط گوینده- شنونده  یک عنصر با ارزش اضافه نمایید و این رابطه را بهبود ببخشید.

 

پس به جای این که لحظات ارزشمند آغازین سخنرانی را به  من من کردن یا نشان دادن بی هدف اسلایدها بگذرانید ، به سپاسگزاری از مخاطبین به خاطر توجه شان بپردازید و همچنین میزان علاقه خود به موضوع سخنرانی را توضیح دهید. می توانید با برقراری تماس چشمی و یک لبخند کاملا طبیعی به تشریح رابطه موضوع با مخاطبان و همچنین نقش آن در ایجاد آسایش یا پیشرفت برای آن ها بپردازید. در این صورت آنها خیلی زود به این نتیجه خواهند رسید که شما و موضوع مورد بحث تان ارزش توجه کردن را دارد.

 


  • از تصاویر مناسب استفاده کنید

سعی کنید همزمان با شروع سخنرانی اسلایدهایی با تصاویر مناسب و مرتبط با موضوع  نشان داده شود. انتخاب صحیح مطالب و توضیحات  ، موجب جلب توجه شنونده و آماده سازی ذهن او برای جذب اطلاعات بعدی خواهد شد. به عنوان مثال اگر در یک جمع دانشگاهی ،درباره موضوعی مثل یک مبحث تاریخی  سخنرانی می کنید بهتر است یک نقشه از  منطقه مورد بحث  نشان دهید تا مخاطب ذهنیتی از شرایط تاریخی وجغرافیایی آن  به دست آورد. یا اگر موضوع سخنرانی درباره محصولات آینده شرکت تجاری تان می باشد بهتر است طرح وشکل و موارد مرتبط با محصولی که می خواهید  عرضه  کنید به  مخاطب ارائه نمایید. با تشریح و توضیح و ارائه طرح های مورد نظر می توانید مخاطب را به توانمندی خود در زمینه تولید آن محصول مطمئن سازید و میزان فروش خود را افزایش دهید.

اگر در یک مکان خارج از شهر خود سخنرانی می کنید از تصاویر مرتبط با شهر میزبان در اسلاید ها استفاده نمایید و اثرات خوب آن را ببینید.

من اخرین تصویری را که در ذهن دارم مربوط به سخنران خارجی و مسیحی بود که در تهران سخنرانی می کرد وی در یکی از اسلایدهایش خودش را در میان حلقه عزاداران در حرم رضوی نشان می داد که در حال عزاداری بود. اطمینان دارم مخاطبان زیادی این تصویر را سالها در ذهن خودشان تداعی خواهند کرد. اگر این چنین است چرا شما این کار را نکنید؟

  • یک نمای کلی ارائه نمایید

حقیقت این است که اوج توجه شنونده در لحظات ابتدایی و پایانی سخنرانی قرار دارد. بنابر این باید از دقایق اولیه سخنرانی استفاده کرده و این اطمینان را به مخاطب بدهید که درصورت توجه به سخنان شما بهره ای خواهد برد و به نتیجه مطلوبی خواهد رسید. بدین منظور چند دقیقه اولیه را به تشریح دقیق موضوع  مورد نظر و اهمیت پرداختن به آن اختصاص دهید.

به آنها این اطمینان را بدهید که مباحثی که قرار است مطرح کنید تأثیر قابل ملاحظه ای در زندگی روزمره آنها خواهد داشت. با برنامه ریزی و زمان بندی دقیق سخنرانی را پیش برده و به پایان برسانید.

معمولا شنیدن سخنرانی کاری است انرژی بر و شما به مرور خواهید فهمید که اگر شنونده از ابتدا بداند که سخنرانی چقدر طول می کشد بهتر می تواند انرژی خود را تا پایان سخنرانی تنظیم نموده و سرحال باقی بماند.

و بر عکس اگر شما از زمان خود عبور کنید اثر خیلی بدی روی اکثر مخاطبان دارد و کمتر کسی دلیل آن را می داند. شما نیز حتماً تجربه این مساله را دارید و حالت ناخوشی که به شما دست داده است.

  • به یک مرجع اشاره کنید

سعی کنید در سخنرانی خود به یک مرجع اولیه اشاره کنید و به تشریح تفاوت ها و تشابهات میان خود و شیوه خود با آن مرجع اولیه بپردازید. با این کار  خود را فرد قابل اعتماد و کسی که اهل آزمایش و خطا  می باشد معرفی خواهید کرد. فقط سعی کنید مرجعی که انتخاب می کنید ، در رشته مورد نظرتان شناخته شده و برجسته باشد.

سخنرانان حرفه ای هرگز از یک مخالف یک مرجع نمی سازند . در آخرین سخنرانی که از یکی از وزاری ایران  می شنیدم ایشان پیشرفت  IT  ایران را دائم با دو کشور دشمن  امر... و اسر...  مقایسه می کرد . وی خوشحال بود که این دو کشور فنون ما را تایید کردند و مرتب نامشان را تکرار می کرد . این نشان از عدم آشنایی آن وزیر در حوزه سخنرانی  حرفه ای بود .این اشتباه مهلک سخنرانی در رسانه های ما نیز ، زیاد دیده می شود .

در مقیاس کوچکتر، شما به عنوان یک سخنران حرفه ای ، اصلاً مخالف و رقیب را نبینید . نام بردن از آنها بدون دلیل موجه ، تنها نشان دهنده اهمیت آنها و تایید غیر مستقیم آنهاست .

 

  • حکایت تعریف کنید

اگر سخنرانی خود را به شیوه ای کاملا رسمی شروع کنید به احتمال بسیار زیاد توجه مخاطبان را از دست خواهید داد. حتی جدی ترین مباحث سخنرانی را نیز با بیان یک داستان و یا حکایتی که در برگیرنده یک  مطلب احساسی باشد می توان تلطیف نمود تا رابطه ای میان گوینده و شنونده برقرار شود و مطالب بهتر درک شود.

فقط این نکته را در نظر داشته باشید که حکایتی که تعریف می کنید با موضوع سخنرانی همخوانی داشته باشد و هر جا هم که لازم است از  شیوه  مقایسه استفاده نمایید.  یادتان باشد که تعریف داستان یا حکایت برای ایجاد جذابیت و شور و اشتیاق در مخاطب به کار می رود ، پس سعی کنید داستان خود را با پایانی خوش همراه نمایید ، چرا  که یک پایان غم انگیز فقط باعث ایجاد حس خستگی و کسالت در شنونده می کند.

اگر از همان ابتدای  سخنرانی  اعتماد و اشتیاق شنونده را برانگیزید ، او مشتاق خواهد شد که سخنان شما را تا آخر دنبال نماید. در نتیجه با دقت به حرف های شما گوش خواهد کرد و آنها را به خاطر خواهد سپرد.

  • رفتار سخنران

یکی از بهترین  راهها برای ایجاد شور و نشاط استفاده مناسب و بجا از زبان بدن می باشد. در هنگام سخنرانی سرتان را بالا نگه دارید ، از حرکت دستها و بازوها استفاده کنید و اگر لازم است راه بروید. با ثبات و متعادل حرکت کنید. فعالیت بدنی موجب گوش به زنگ ماندن مخاطب می شود  و شما بهتر می توانید مفهوم مورد نظر خود را منتقل نمایید.

دستهای شما ابزار قدرتمندی هستند که می توانند به کمک کلمات و واژه ها بیایند و بر مخاطب تأثیر بگذارند. هر حالتی از زبان بدن نشانگر  رفتار  وحالات شماست .مثلا اگر  کف دستانتان باز و رو به بالا باشد نشانگر صداقت شماست و اگر کف دست رو به خودتان باشد(و مثلاً با پشت یک دست به کف دست دیگر بکوبید) نشان دهنده حس اعتماد به نفس و قاطعیت شما می باشد. حتی حرکات لبها و حالات دهان و وضعیت قرار گرفتن دستها نسبت به صورت می تواند نشان دهنده حالت هایی چون کمرویی ،خستگی و... باشد.

فریبا علومی یزدی در تالار شهر گرگان

 

هرگز دست خود را نزدیک دماغ و دهان خود نبرید چون خیلی ها متوجه می شوند که سخنان شما دروغ است و یا در خوشبینانه ترین حالت خودتان به آن سخنان اعتماد ندارید.


 

  • ذکر موفقیت ها

اگر از همان ابتدای سخنرانی به موفقیت های شخصی یا تجاری خود اشاره کنید هم به میزان گستردگی دانش خود اشاره کرده اید و هم به اطلاعات با ارزشی که قرار است در ادامه سخنرانی به آنها بپردازید. برای تأثیر گذاری بیشتر باید اطلاعات کاملی از موفقیت های کسب شده ارائه نمایید. مثلا اگر قرار است در زمینه موفقیت موسسه خود در فروش یک کالای خاص صحبت کنید ، باید به میزان فروش کلی آن محصول در سطح کشور و میزان فروش خود در مقایسه با سایر رقبا (بدون نام بردن از آنها) اشاره داشته باشید. با این شیوه ، شنونده به میزان موفقیت شما پی خواهد برد و اهداف  آتی شما را خواهد ستود.

توجه داشته باشید سخن گفتن از موفقیت های خود به نحوی باشد که باورپذیر و قابل اندازه گیری باشد  تا مخاطب در جبهه مخالف قرار نگیرد .

و نکته آخر اینکه تنها از موفقیت های قبلی خود صحبت نکنید از برنامه های پیش رو نیز با اطمینان صحبت کنید.

به طور مثال من هدفم ارتقاء سخن و سخنوری در ایران است .آیا این همان چیزی است که شما از بانوی سخن ایران انتظار دارید ؟ببینید فریبا علومی یزدی چگونه خودش را معرفی می کند؟

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !