آماده سازی یک سخنرانی از فریبا علومی یزدی

سخنوری در کنفرانس ها ويژه سخنرانان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

آماده سازی سخنرانی از فریبا علومی یزدی

چرا ؟چه چیز؟ چه کسی ؟

مسلما آماده سازی یک سخنرانی دربسیاری از موارد کاری است زمانبر ،چرا که انتخاب موضوع وچگونگی بیان آن احتیاج به زمان زیادی دارد. اما قبل از نوشتن متن سخنرانی باید به سه  نکته مهم توجه کرد:

چرا؟ چه چیز؟ چه کسی؟

  • چرا این سخنرانی باید انجام شود؟
  • موضوع سخنرانی چیست؟
  • مخاطب سخنرانی چه کسی است؟

 شاید دو مورد اول از اهمیت بیشتری برخوردار باشد ،چرا که  سخنران ابتدا باید درباره چرایی کارش بیاندیشد و سپس وقت و تمرکز زیادی را به آن چه می خواهد بگوید اختصاص دهد. با این حال پرداختن به هر دو این موارد بدون در نظر گرفتن مورد سوم  ،کار بیهوده ای محسوب می شود. چرا  که شناخت مخاطب از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

 اگر قرار است در  مدرسه و در جمع همکلاسی هایتان سخنرانی کنید می توانید هر موضوعی که می خواهید انتخاب کنید و یک سخنرانی پنج تا ده دقیقه ای انجام دهید.  دراینجا هیچ نیازی به استفاده از لغات سخت و عبارات پیچیده نیست. فقط کافی است یک موضوع مناسب را درنظر بگیرید و سعی کنید آن را به درستی تشریح نمایید تا برای همه قابل فهم باشد. شاید استفاده ازیک زبان تخیلی ،معلم را  تحت تأثیر قرار بدهد اما آنچه که در اینجا اهمیت دارد این است که بحثتان را به شیوه ای تأثیر گذار و بسیار شفاف بیان کنید.پس سعی کنید از کلمات وجملات کوتاه استفاده نمایید. هیچ بخشی را نامفهوم و مبهم جا نگذارید.

 

در سطحی بالاتر ،مثل دانشگاه ،معمولا موضوعات خاصی برای سخنرانی انتخاب می شود.  در اینجا هم معمولا انتخاب موضوع بر عهده خودتان است .با این حال سعی کنید موضوعی که انتخاب می کنید بارشته درسیتان مرتبط  باشد. معمولا تصور می شود که دانشجویان در سطح بالاتری از لحاظ مهارتهای ارتباطی  قرار دارند (گرچه این تصور همیشه هم صدق نمی کند ) پس می توانید در سخنرانی خود از کلمات و عبارتهای تخیلی و فانتزی استفاده نمایید. اما به یاد داشته باشید که همیشه جملات کوتاه و ساده تأثیرگذارترند.

 

اما اگر قرار است  یک سخنرانی در زمینه شغلی تان داشته باشید،کارکمی دشوارتر می شود.  در این مورد شما دقیقا نمی دانید که مخاطبتان چه کسی است ،فقط می دانید که باید توجه آنها را جلب نموده و آنها را تحت تأثیر قرار دهید. بنابراین سعی کنید تا جایی که ممکن است از کلمات و اصطلاحات تخصصی استفاده نکنید. دیگر دوره استفاده از واژه های  پیچیده وکلمات دشوار گذشته است. همواره استفاده از کلمات صریح و شفاف و نه تخیلی وفانتزی رامدنظر داشته باشید.

همیشه و در همه موارد بکوشید با موضوع سخنرانی کاملا آشنا  و برآن مسلط شده و واقعیت های آن را بگویید.  سعی  نکنید برای تأثیر گذاری بیشتر ، به سراغ موضوعات جدید و ناشناخته بروید ،مگر این که اطمینان داشته باشید که می توانید با دلایل متقن و کافی درمورد آن بحث کنید.

 در همه موارد این را به خاطر داشته باشید که همیشه به شفافیت،خلاصه گویی و اعتمادبه نفس نیاز دارید.

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !