12 نکته چگونه در فیلم همایش با شکوه جلوه کنیم؟

مجري صحنه
تنظیمات نوشتاری

12 نکته چگونه در فیلم  همایش با شکوه جلوه کنیم؟

حتما شما هم با من موافقید یک مجری حرفه ای باید خیلی نکته سنج باشد. جدا از اجرای شما در روی سن فیلم اجرای شما هم مخاطبانی دارد.

اکثر دوستان که من فیلم همایش انها را دیدم اصلا توجهی به فیلم ندارند. من چند نکته را در این باب می نویسم و امیدوارم با به کار بستن آنها ضمانت من را برای ده سخنور اول ایران شدن استحکام بخشید.این نکات را ببینید.

 

چگونه در فیلم  همایش با شکوه جلوه کنیم؟

1-خوب دیده شوید:

وقتی پشت تریبون قرار می گیرید توجه داشته باشید تا میکروفون جلو صورت و دهان شما نباشد.  بخشی از سخن شما از روی حرکات صورت و لبان شما به مخاطب انتقال می یابد. با پنهان شدن پشت تریبون زبان غیرکلامی شما کامل نمی شود.

 


2- با دوربین هماهنگ باشید:

در پایان هر قسمت از اجرای میان برنامه ، تا لحظاتی پشت تریبون باقی بمانید و اجازه دهید فیلم بردار از زاویه دیگر سخنران را نشان دهد. اگر شما سریع اقدام به ترک تریبون نمایید این فرصت از فیلم بردار گرفته می شود مخصوصا در مراسمی که فیلم بردار حرفه ای نیست و یا یک دوربین در محل حضور دارد.

 


3- سخنران مدعو را ببینید:

در پایان هر قسمت از برنامه ،با امتداد نگاه تان به سمت سخنران ، فیلم بردار را راهنمایی کنید به سوی سخنران مدعو. شما باید از قبل همه ی سخنرانان را بشناسید و بتوانید ارتباط چشمی با انها برقرار نمایید.



4- لبخند بزنید:

در پایان دعوت و  تا سخنران به سمت جایگاه بیاید زمان خوبی است تا لبخندی پر انرژی به مخاطبان و سخنران مدعو تقدیم نمایید . در این صورت عکس های خوبی هم نصیب شما خواهد شد.اکثر کسانی که می خواهند در انتخابات محلی پیروز میدان باشند از عکس های با لبخند استفاده می نمایند.همیشه لبخند بر لب داشته باشید.



5- سخنران را مشایعت کنید:

تا قرار گرفتن سخنران پشت تریبون سن را ترک نکنید و با ورود ایشان به سن با یک لبخند به ایشان و ایستادن در فاصله یک متری از تریبون به ایشان اعتماد به نفس بیشتری بدهید. این حرکت شما از دید مخاطبان به عنوان شخصی با آداب معاشرت بالا تلقی می گردد.



6- با سخنران دست ندهید:

از من زیاد سوال می شود که با سخنران مدعو دست بدهیم یا خیر؟ این سوال بیشتر از جانب مجریان مطرح می گردد.

جواب قطعی برای این سوال وجود ندارد ولی یادتان باشد شما حواستان باشد اگر سخنران با شما دست داد سریع دست او را بفشارید ولی اگر شما این کار را انجام دهید و سخنران آمادگی جواب دادن به شما را نداشته باشد یا غافلگیر شود یک سوتی بزرگ و ناجور برای شما رقم خواهد خورد و سخنران حواسش پرت خواهد شد. پس بهتر است شما پیش دستی نکنید ولی حواستان باشد. در هر صورت شما مجاز نیستید به مقامات پیش دستی کنید.



7- فرهنگ سخنرانان خارجی را بدانید:

برای مجریان خانم لازم است تا در همایش های بین المللی حواسشان باشد تا از طرف سخنرانان خارجی دعوت به دست دادن نشوند. گاهی این سخنرانان صبح همان روز از یک کشوری با فرهنگ متفاوت در کنفرانس حاضر می شوند و به فرهنگ شما اشنا نیستند.
شما یا باید دستکش در دست داشته باشید ( دستکش برای مجریان  مساله ساز است). پس بهترین کار این است تا از سخنران به فاصله دو متری قرار بگیرید و اگر به طرف شما آمدند باید عقب عقب فرار کنید .مواظب باشید از سن پایین نیفتید.

 


8 - رنگ لباس مناسب مجلس انتخاب نمایید:

شما حتما می دانید که بهترین رنگ برای فیلم همایش در روز و شب کدام است و در طول سال ؟ البته قبول دارم که محدودیت های زیادی در مراسم مختلف وجود دارد ولی دانستن آن برای اینکه در فیلم همایش با شکوه باشیم بد نیست. رنگ آبی از نظر مستند سازان بهترین نمود و جلوه را در فیلم دارد.شما می بینید در مراسمی که سران مملکتی حضور دارند اکثراً از پس زمینه ی آبی استفاده می شود.

در تابستان از رنگ های روشن و در زمستان از رنگ های متمایل به تیره استفاده نمایید.



9 - مدل لباس خود را عوض کنید:

در همایش هایی که در دو روز و یا افتتاحیه و اختتامیه دعوت هستید از دو رنگ و مدل لباس استفاده نمایید. خانم ها اگر از پوشش غیر چادر استفاده می کنید مقنعه خود را داخل کت نمایید و اگر از پوشش چادر استفاده می کنید رنگ مقنعه را عوض نمایید.

یادتان باشد استفاده از مانتو برای خانم ها با شکوه نیست و کت و شلوار با شکوه تر است.



10 - دکمه کت خود را ببندید:

اقایان بهتر از من می دانند برای اینکه با شکوه باشند و متهم به نداشتن آداب معاشرت نشوند باید دکمه کتشان بسته باشد و تا از روی صندلی خود بلند می شوند باید اولین اقدام آنها بستن دکمه های کتشان باشد.در مراسم جنگ ، بعضی از مجریان(شومن)از لباس های اسپورت استفاده می کنند .یک مستر آو سیریمونی هرگز این اشتباه را نمی کند.

سخنرانان حاذق و دیپلمات ها همیشه از لباس های رسمی با دکمه های بسته استفاده می کنند و معمولا از رنگ تیره برای کت و بلوز روشن در زیر آن استفاده می کنند.

 

11- به تریبون تکیه ندهید:

هیچ موقع روی تریبون تکیه ندهید . اگر شما قد بلند هستید میکروفون را تنظیم نمایید و نزدیک به دهان خود قرار دهید. یادتان باشد طوری پشت تریبون قرار نگیرید که مخاطبان فکر کنند شما می خواهید میکروفون را قورت دهید.

 

12-  پای خود را دور هم حلقه نزنید.

بعضی افراد عادت دارند روی یک پای خود تکیه کنند و یا پای خود را حلقه بزنند این حرکت مناسب شما به عنوان مجری حرفه ای نیست و از دید مخاطبان یک نوع بی احترامی محسوب می گردد.

 

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !