چگونه از مخاطبان زیاد در مراسم بزرگ دست بگیریم؟

گل گشت سخن مجریان
ابزارها
تنظیمات نوشتاری

چگونه از مخاطبان زیاد در مراسم بزرگ دست بگیریم؟

حرکات دست ( زبان بدن ) و لحن کلام بسیار موثر است اما آنچه تاثیر بیشتر دارد بیان نکات و مطالب حکیمانه و مضامین الهی و عرفانی در قالب مفاهیم اخلاقی و ادبی است که دیگران کمتر شنیده اند. مجری می تواند با هنرمندی خاص مطالب را متناسب با موضوع همایش از قبل تنظیم نماید پس از صحبت برای تایید و تاکید کلامش آیه ای از قرآن مجید را بخواند و سپس شعری در همین زمینه که می تواند هم معنی آن آیه باشد و هم مضمون از آیه ی تلاوت شده باشد، بیان دارد.

در پایان دستان خود را بالا ببرد و به سوی جمعیت هدایت نماید و با متانت و لبخندی شیرین با حرکت دست و سر و ماهیچه های صورت دیگران را به دست زدن و تشویق نمودن، تحریک نماید.

خوب . خیلی ها با وجود این هنوز موفق به دست گرفتن از مخاطبان نمی شوند . برای این مورد راهکارهایی وجود دارد و من به شما نکاتی را خواهم گفت که یقیناً شما را در کارتان موفق می نماید و مخاطبان با انگیزه ای دوچندان و آن گونه ای  که شما می خواهید مشتاقانه تشویق می نمایند.

در این خصوص پیشنهاد می کنم ویدئو های تالار وزارت کشور  در گلبانگ سرود را ببینید.

نکته: این یک موضوع ثابت شده است که وقتی شما به یک موضوعی ایمان راسخ داشته باشید حرف و حرکت بدن شما در همین راستا خواهد بود . اگر قصد دارید تا از مخاطب در یک لحظه دست بگیرید اول باید خودتان به این نتیجه رسیده باشید. اگر شما خودتان شک داشته باشید که سزاوار تشویق هستید یا نه ، شک نکنید که همه مشکوک هستند و هیچ کس ریسک نمی کند تا تنها و اولین تشویق کننده شما باشد . خیلی ساده است . شما هم بودید این کار را نمی کردید .

راهکار ی ساده ، اما نتیجه بخش  ( با زبان غیر کلامی ):

اول از همه تصمیم قاطع بگیرید که مخاطب باید به فرمان شما باشد .

دوم : شما انتخاب کنید که مخاطب کجا باید تشویق کند .(هنگام تهیه متن) .

سوم :  لحظه های قبل از تشویق کمی با صدای بلند و در  لحظه قبل از تشویق تن صدای خود را کاملا پایین بیاورید و همزمان دستان خود را به سمت جمعیت پرتاب نمایید و سکوت نمایید.

آفرین ! آنچه را که می شنوید صدای دستان مخاطب است . شما موفق شدید و من این تجربه شیرین را به شما تبریک عرض می کنم. لطفاً لبخند خود را به مخاطب نشان بدهید تا بداند شما هم خوشحالید . می توانید به طور نمادین و به صورتی که صدای دست زدن شما جذب میکروفون نشود دست بزنید و با گردش چشمان خود جمعیت را مشاهده نمایید.

اگر دو دست شما آزاد است دو دست خود را از دو طرف سینه باز نمایید و نسبت به جمعیت و بزرگی تالار آن را به زاویه  افراد  حاضر در انتهای سالن باز کنید .

اگر یک دست شما مشغول است با دست دیگر یک حرکت کششی در راستای ترکیبی عمودی و افقی از زاویه وسط تالار تا منتهی الیه سالن پرتاب نمایید .  وقتی از کلمه پرتاب در این جمله استفاده می شود یعنی با اعتماد به نفس کامل تصمیم خود را به مخاطب القاء می کنید. مطمئن باشید اگر این کار را انجام دهید مخاطبان به فرمان شما دست خواهند زد و شما با تکرار این مورد به زودی در گرفتن تشویق از مخاطب زبردست خواهید شد. همیشه یادتان باشد فریبا علومی یزدی در بین مخاطبان است و شما را تشویق خواهد نمود .

 

یادتان باشد اگر کوچکترین شکی به خود داشته باشید هیچ کس با طناب شما در چاه نخواهد رفت.

در ابتدای بعضی از مراسم می توان از مخاطب تشویق گرفت. مانند کنسرت ها ، جنگ ها ، جشنواره ها و مراسم بزرگ . این مورد در همایش های علمی لازم نیست.

شما چگونه از مخاطب دست می گیرید ؟

یک راهکار مودبانه : شما به سمت تریبو ن بروید . رو به جمعیت قرار بگیرید و بدون هیچ کلامی و تنها با خنده و دست زدن سمبلیک ، مخاطب را مجبور به تشویق نمایید . شما لازم نیست به خاطر تشویق آنها صحبت کنید ولی اگر دوست داشتید تنها به این بسنده کنید: سپاسگزارم. اجازه بدهید مراسم  با نام و یاد خداوند آغاز گردد.  شاید این کار برای شما در ابتدا مشکل باشد ولی به زودی با اعتماد به نفس و شهرتی که به دست خواهید آورد مخاطب با حضور شما در پشت تریبون دست خواهد زد و شما هم پاسخ آنها را تنها با دست زدن و لبخند بدهید.

 

 

*نکته:

باید بدانیم مجری هرگز نباید بگوید که چرا تشویق نمی کنید؟ فکر کنم  صبحانه نخورده اید؟ شاید  خسته شده اید؟ چون ظهر تابستان است و الان ناهار خورده اید نکند که خوابتان می آید و به خاطر همین است که تشویق نمی کنید؟ چرا این قدر سرد و بی روح هستید؟ چرا تشویق های شما این قدر بی رمق است؟

این جمله ها همه دل سرد کننده و مایوس کننده است و انرژی منفی دارد ؛ مجری باید در هر شرایطی از روز؛ چه صبح قبل از پذیرایی و چه ظهر بعد از ناهار، چه در تابستان و چه در زمستان باید با انرژی کامل و با لبخند و سخنان جذاب محیط را رونق بخشد و دیگران را به طور غیر محسوس و نا ملموس به تشویق، تحریک نماید.

دیده شده است کسانی برای دست گرفتن از مخاطب آنها را به شادی برای ائمه طاهرین و بزرگان حواله می دهند . این یک نوع استفاده ابزاری مجری است که بنده پیشنهاد نمی دهم و معتقدم یک مجری توانمند لازم نیست تا با کلام و حرف اضافی تشویق بگیرد چون در این صورت تشویق برای شما نیست و برای کسی است که شما مخاطب را به خاطر او دعوت به تشویق کرده اید .

شاید برای احترام به مقام شامخ امامت ، از مدعوین بخواهیم در تشویق و شادی هم شریک شوند ولی با همین نیت  و برای یک بار . اگر شما ضعف خود در کنترل و جذب مخاطب را در هر بار تشویق گرفتن به مقام  یا ایام خاصی حواله دهید و مخاطب را به خاطر اعتقاداتش مجبور به تشویق نمایید ، مخاطب خیلی زود انگیزه لازم را برای تشویق از دست خواهد داد و چه بسا تا پایان مراسم شما را همراهی نخواهد کرد. مردم دوست دارند در اعتقاداتشان مجبور نباشند .

این مجموعه در دست ساخت است . از صبر و شکیبایی شما سپاسگزاریم.

 


باز نشر مطالب این مجموعه تحت هر عنوانی مجاز نمی باشد. شما برای استفاده از این مطلب خارج از محیط سایت باید مقاله را خریداری نمایید.

تمام حقوق مادی و معنوی این اثر متعلق به شرکت بانوی سخن پارس می باشد .


 

آموزشگاه گویندگی و سخنوری موسسه شهریاران سخن (مدرسه سخن)

مدرسه سخن آموزشگاه و مدرسه تخصصی مجریگری و اصول و فنون سخنرانی


سالها با شما و همراه شما هستیم در سایت ایران مجری و باشگاه ایرانمجری. افتخار ماست تا اینبار در سایت سخنوری با شما باشیم.  صدها مقاله مرتبط به فنون سخنرانی و صدها متن سخنرانی و متن مجری گری در پردیس سخن 1400

مدرسه سخن ایران از بهترین مراکز آموزشی در زمینه سخنوری و گویندگی و مجریگری می‌باشد که با مدیریت دکتر فریبا علومی یزدی و مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون به آموزش بیش از ۱۰۰۰ مجری و سخنران در کشور اقدام نموده است.
شما می توانید آخرین مقالات و آموزش های مرتبط با فن بیان و سخنوری را در این سایت ببینید . برای ورود به سایت سخنوری کلیک کنید.


آخرین تصاویر از سخنوران و فراگیران مدرسه سخن و نظرات ارزشمند آنها را در قسمت نظرات گوگل مپ ملاحظه فرمایید.

روی لینک زیر کلیک کنید

گوگل مپ : مدرسه سخن ایران تاسیس ۱۳۹۵ آموزش سخنوری ، گویندگی و مجریگری

تنها یک راه برای سخنور شدن وجود دارد !